u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > Sanne Groot Koerkamp meer dan ooit op haar plek bij Quest

Interviews: Sanne Groot Koerkamp meer dan ooit op haar plek bij Quest

GEPLAATST OP: 22 januari 2018

‘Wij zijn een oerhollands merk dat Nederland slimmer maakt. Daar ben ik trots op.’  

Sanne Groot Koerkamp (35) is sinds deze zomer de nieuwe hoofdredacteur van Quest. Ze volgde Thomas Hendriks op, die eerder bij RTL Boulevard en RTL Late Night werkzaam was als gedelegeerd producent. Toen we haar de laatste keer interviewden voor onze rubriek De transfer, zat ze net een jaar bij Glamour én was ze de trotste winnaar van de Mercurs voor hoofdredacteur van het jaar.

We zijn inmiddels een paar jaar verder. En zo te zien is het een bewogen periode geweest op carrièregebied, aangezien je –  na adjunct van LINDA. en hoofdredacteur van LINDA.meiden – nu hoofdredacteur bent bij Quest. Hoe ben je van Glamour bij Quest terecht gekomen?

‘Quest is onderdeel van G&J media – nu Hearst -, waar ook Glamour wordt gemaakt. Dus ik kende de organisatie al goed. Na mijn studie startte ik mijn journalistieke carrière bij Nieuwe Revu, destijds onder hoofdredacteur Jildou van der Bijl. Ik maakte vooral sociale reportages, vaak over heftige onderwerpen. Jongerenproblematiek was mijn specialiteit. Zo verdiepte ik me vlak voor de moord op Theo van Gogh in het jihadisme en de leden van de Hofstadgroep. Maar na een aantal jaren over moeilijke thema’s geschreven te hebben, viel het me steeds zwaarder. Tegelijk werd onderzoeksjournalistiek steeds slechter betaald, terwijl ik er veel tijd aan kwijt was. Jossine Modderman, mijn oude chef bij Revu, was inmiddels chef bij Viva. Zij gaf me mijn eerste opdracht voor een vrouwenblad; ik geloof iets met 10 manieren hoe je een man oppikt in de kroeg. Ik schreef het uit de losse pols, werd er vrolijk van, én kreeg er hetzelfde bedrag voor als de ‘journalistieke’ stukken. Zo kan het dus ook, dacht ik. Ik ben vervolgens meer gaan schrijven voor vrouwenbladen.’

Werken bij LINDA. was een droom. Dus toen ik de kans kreeg, greep ik die aan. Die periode was bijzonder en leuk. Totdat ik werd gevraagd om bij Quest te komen als hoofdredacteur. Dat moest ik gewoon doen. Ik voelde; ik mag terug naar mijn journalistieke roots in een functie die past bij mijn talenten. Mensen vragen vaak; Van Glamour naar Quest, is dat geen cultuurshock? Maar als je naar mijn loopbaan kijkt, blijkt het een logisch pad, vind ik. De cirkel is rond, kun je wel zeggen.

Waarom pas jij goed bij Quest?

Ik paste ook bij Glamour. Maar nu – in deze levensfase – beter bij Quest. Je blijft toch ook niet je hele leven bij dezelfde man of in hetzelfde huis wonen? Elke levensfase kent zijn eigen dominante interesses. Op de redactie van Glamour werken voornamelijk jonge, heel getalenteerde meiden. Ze daten, gaan naar festivals en hippe feesten, en zijn voortdurend bezig met mode, beauty en lifestyle. Waar moet je geweest zijn, wat zijn de trends. Ik vond het fantastisch me een paar jaar in de heerlijke wereld van Glamour te begeven. Ik houd nog steeds van de redactie en van het blad. Loop regelmatig even langs op de Glamour redactie. Maar journalistiek, nieuws en wetenschap hebben óók mijn interesse. En de redactie van Quest vraagt zich voortdurend af waarom dingen zijn zoals ze zijn. Bovendien heerst er een lekkere mannencultuur; prettig direct en met lompe grappen. A la Nieuwe Revu. Bij zo’n cultuur voel ik me momenteel erg thuis.

Wat maakt de Quest redactie bijzonder?

De redactie van Quest is volstrekt uniek. Nieuwsgierigheid zit in het DNA. Ideeën voor nieuwe onderwerpen en extensies komen vanuit de mensen zelf. Zo is ook Quest Junior ontstaan. Een heel maandblad wordt er nu bij gemaakt in dezelfde uren, zonder nieuwe mensen aan te hoeven nemen. Dat vind ik bijzonder en bewonderenswaardig. Ik was dan ook oprecht trots op het team voor het winnen van de Mercurs voor Lancering van 2017. Een terechte waardering voor een uitzonderlijke prestatie.

Met welke doelstellingen ben jij aan deze job begonnen?

Als ik aan een baan begin, stel ik mezelf altijd duidelijke vragen. Wat wil ik bereiken? Wat is mijn diepste motivatie om aan een bepaalde baan te beginnen? En wat zijn mijn doelen voor de korte en lange termijn? Op korte termijn is dat bijvoorbeeld praktisch; het weer in huis halen (vormgeving werd gedaan door een extern bureau) en volledig restylen van Quest Psychologie. We hanteren weer de pay-off: 100% zweefvrij, om ons echt te onderscheiden van andere bladen die over psychologie schrijven. Nu we het blad weer zelf maken, kunnen we het echt die typische Quest-signatuur geven; Elk verhaal heeft verschillende instapmomenten, een directe en geestige tone-of-voice en intrigerend beeld. Psychologie op z’n Hollands, zeg maar.  Deze week verschijnt de eerste editie. Het belangrijkste doel voor ons is, voor zowel korte als lange termijn; onmisbare edities maken. Van nice to know naar need to know. Meer op de tijdsgeest. Met covers waar je in het schap niet omheen kunt. Verhalen waar over wordt nagepraat. En thema’s die Nederland écht raken. Journalistiek van nu, zowel participerend als beschouwend. En steeds die zo ontzettend typische Quest toon bewaken. Wij zijn een oerhollands merk dat Nederland slimmer maakt. Daar ben ik trots op.

Hoe stimuleer jij mensen om het beste uit zichzelf te halen?

Ik geloof dat elke medewerker zijn eigen salaris moet terug verdienen; door een geweldig verhaal te schrijven, door met een idee te komen waardoor we meer edities verkopen, door een fantastische coverkreet te bedenken, door een lead te zien waar sales wat aan heeft etc. Een belangrijke taak voor mij als hoofdredacteur is – vind ik –  om die verantwoordelijkheid voelbaar te maken. Daarvoor is het belangrijk dat het voor iedereen duidelijk is wat er van hem of haar wordt verwacht, waar de prioriteiten liggen en wat hoofd- en bijzaken zijn. En breder: De redactie vertrouwen geven, trots laten zijn en zich sterk en ‘in charge’ voelen. In deze tijd waarin print overal onder druk staat, is het belangrijk dat elke medewerker het gevoel heeft dat hij of zij het lot grotendeels in eigen hand heeft. In plaats van bang te zijn voor verandering wil ik graag dat mensen zichzelf afvragen: hoe kan ik mezelf onmisbaar maken voor een organisatie?

En wat zijn je ambities? Waar sta jij met Quest over 5 jaar?

Een lange termijn doel voor mij als hoofdredacteur is: Alternatieve verdienmodellen bedenken en uitproberen om de oplagedaling – waar elk tijdschrift dus ook Quest mee kampt – op te vangen. Dat is voor Quest het uitbreiden van onze custom contentafdeling. Met advertorials en branded specials helpen we bedrijven hun merk nog beter kenbaar te maken onder onze doelgroep. Quest is een betrouwbaar merk dat complexe materie weet te verpakken als een lekker hapje. Ik zeg altijd: je denkt dat je aan het snacken bent als je Quest leest, maar je eet eigenlijk iets heel gezonds. Je neemt namelijk pure wetenschap tot je. Zonder dat je dat zo voelt. We merken dat vanuit de educatieve markt steeds meer interesse is voor de manier waarop wij tijdschriften maken. Daarnaast gaan we experimenteren met brand en line extensions en events. Over 5 jaar hebben we met Quest Junior een succesvolle een educatieve speelgoedtak ontwikkeld, en maken we met Quest 50 uitgaven per jaar in plaats van de 42 die we nu maken. Én we willen ons dit jaar gaan oriënteren op de buitenlandse markt. Over 5 jaar zijn we met één of meerdere van onze titels groot in België en Duitsland. En misschien wel in Amerika. Daar droom ik van. World domination met het merk Quest. De hele wereld slimmer maken. Waarom niet? G&J Media is onlangs overgenomen door Hearst, een Amerikaans bedrijf met contacten overal ter wereld. Brand Manager Ilka Schreurs en ik fantaseren er uitgebreid over. Een gesprek met het nieuwe management zal de eerste stap zijn. We gaan die ambitie zeker uitspreken!

Lees meer over Sanne Groot Koerkamp