u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > De transfer > Sander Schimmelpenninck gaat vol voor de journalistiek

De transfer: Sander Schimmelpenninck gaat vol voor de journalistiek

GEPLAATST OP: 4 januari 2017

Een goede hoofdredacteur moet volgens Sander Schimmelpenninck ‘kunnen schrijven en managen. En een langetermijnvisie hebben. Bij Quote komt daar, door de erfenis van Jort Kelder en de reputatie van het blad, ook nog het hebben van een mening – en die kunnen verkopen- bij. Geen geringe opgave.’ Toch besloot hij eind vorig jaar de stap te wagen. En volgde hij Mirjam van den Broek op als de nieuwe hoofdredacteur van dit maandblad.

Sander Schimmelpenninck (1984) studeerde Rechten in Rotterdam en Milaan. Na met frisse tegenzin als advocaat op de Zuidas rondgelopen te hebben, gooide hij het over een andere boeg en begon in 2012 te ondernemen. Sinds september 2013 combineert hij het ondernemen met het parttime redacteurschap bij Quote, waar hij in november 2016 werd benoemd tot hoofdredacteur.

Waarom ben jij de perfecte match voor Quote?

‘Quote brengt een goede mix van serieuze onderzoeksjournalistiek en wat luchtigere, humorvolle verhalen over de strapatsen van onze financiële elite. Die combinatie past bij mij; ik ben kritisch, heb een gezond onderbuikgevoel en hou er niet van als mensen zichzelf te serieus nemen. Ik heb door mijn achtergrond als advocaat en ondernemer feeling met de doelgroep van Quote en begin redelijk door te krijgen hoe de wereld werkt.’

Wat is het grootste verschil met je vorige functie?

‘Ik combineerde tot voor kort het ondernemerschap met de journalistiek; nu is het vol voor de journalistiek. Voor het eerst in 4 jaar heb ik maar één baan. Het grootste verschil is echter de verantwoordelijkheid; ik ben niet langer alleen schrijver maar ook baas. Ik moet dus rekening houden met allerlei belangen, zonder te vergeten tot op zekere hoogte autonoom de lijnen uit te zetten.’

Wat was je eerste wapenfeit, wat heb je veranderd of aangepast?

‘Binnen de redactie was er een kunstmatige scheiding tussen online en print; dat is niet meer van deze tijd, dus dat hebben we samengegooid. Mensen moeten zich ontwikkelen en dat doe je niet als je alleen maar hetzelfde werk doet. Daarnaast werken we voor ons blad met themanummers; tot nu toe komt de creativiteit ten goede.’

Welk aspect van dit merk mag nooit veranderen?

‘Quote is een ijzersterk merk en staat symbool voor succes, voor welvaart en zakendoen. Daarnaast is de toon onomstreden; humorvol, intelligent, en soms kwajongensachtig. Het jongetje dat op een verjaardag de ballonnen kapot prikt. Maar ze ook helpt opblazen.’

Wat zijn de belangrijkste doelen voor de komende jaren?

‘Meer abonnees en een kwaliteitsslag, vooral online, die bovendien samen moet gaan met groei. Als manager wil ik ook financieel zo goed mogelijk presteren; een blad is ook gewoon een bedrijf.’

In welke aspecten van de functie had je veel zin?

‘Richting geven aan een van de sterkste bladenmerken van Nederland. Quote is m.i. iets te lang hetzelfde blijven doen, terwijl de wereld nog altijd smeekt om onze mix. De jongste generatie is ondernemender dan ooit, maar ook fuller of shit dan ooit; Nederland heeft ons nodig om dat te duiden.’

En waar zag je nogal tegenop?

‘Niets. Alles hoort erbij.’

Waar kun je als hoofdredacteur absoluut niet zonder?

‘Zelfvertrouwen.’

Maak de zin af. Een perfecte werkdag is voor mij…

‘Stevige discussie en hard werk op de redactie, leidend tot goede producties, afgesloten met een borrel bij Hoppe.’