u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > De transfer > Christiaan Ruesink van het AD naar de VI

De transfer: Christiaan Ruesink van het AD naar de VI

GEPLAATST OP: 26 juli 2016

In de rubriek De transfer wordt een hoofdredacteur geïnterviewd, die een belangrijke carrièremove heeft gemaakt. Zoals de overstap van het ene medium naar het andere. Deze keer legden we de vragen voor aan Christiaan Ruesink. Hij maakte per 1 mei 2016 de overstap van hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad naar hoofdredacteur van Voetbal International.

Waarom ben je de perfecte match voor het hoofdredacteurschap van VI?

‘Ik hou van voetbal en ik hou van media. Ik hou ook van een beetje tegenwind en van uiteindelijk met z’n allen de wedstrijd winnen.’

Wat is het grootste verschil met je vorige functie als hoofdredacteur van het AD?

‘In mijn laatste jaar bij het AD – toen de fusie met Wegener een feit was – was ik behalve hoofdredacteur AD ook hoofdredacteur van de nationale nieuwsdienst van de AD-regiogroep. Ik leidde de redacties die verantwoordelijk zijn voor 80 procent van de inhoud van de regionale kranten. Een immense klus waar je verder van de dagelijkse praktijk afstaat en waarin je vaak in overlegorganen terechtkomt. Daar komt nog bij dat het AD (inclusief regionale kranten in west, oost en zuid) met afstand de grootste titel binnen de Persgroep is, waardoor er ook vanuit de directie in België veel overleg was. Het verschil met VI is dat de lijnen kort zijn en ik weer dicht op de redactie zit. Verder ben ik nu ook creatief directeur van Sport International. Maar daar staan we pas aan het begin van wat ooit een sportmedia-bedrijf moet worden.’

Over welke kwaliteiten moet een goede hoofdredacteur volgens jou beschikken?

‘Ooit zei Jaak Smeets, mijn leermeester, dat een hoofdredacteur moet weten waar ze zitten te slabakken. Dat is waar. Verder moet je de redactie kunnen inspireren en enthousiasmeren en leiden naar de weg die jij uitstippelt.’

Wat was je eerste wapenfeit bij VI; wat heb je veranderd, geschrapt of verbeterd?

‘De cover van het magazine ziet er anders uit. Meer gericht op losse verkoop door duidelijke koppen en aantrekkelijker beeld.’

Welk element of kenmerk van dit merk mag nooit veranderen?

‘De liefde voor voetbal. Bij ons liggen ballen op de werkvloer waar je ook tegenaan mag schoppen, er staan doeltjes, in mijn kantoor ligt kunstgras op de vloer en aan de muren hangen foto’s van voetballers. Kortom: een jongensdroom.’

Wat zijn de belangrijkste doelen voor de komende jaren?

‘Ik noem er één: zorgen dat we met VI een digitaal product maken waar abonnees voor willen betalen.’

In welke aspecten van deze functie had je echt veel zin bij aanvang?

‘Iets nieuws opbouwen.’

En waar zag je best een beetje tegenop?

‘Werken met vrijwel alleen mannen. Ik geloof in gemengde teams. Overigens zijn mannen bij elkaar net zo erg als alleen vrouwen bij elkaar.’

Waar kun jij als hoofdredacteur absoluut niet zonder?

‘Koffie.’

Wat voeg jij toe aan het merk Voetbal International, wat is jouw signatuur?

‘Alles moet top zijn. Maar je kunt niet alles doen.’

Waarom leest het publiek de VI nog steeds het liefst op papier?

‘We gaan achteruit op papier en daarom moeten we onze groeiende groep online lezers een mooi digitaal, betaald, product bieden. Misschien gaan die lezers daarna ook papier lezen, misschien niet. Maar ze zijn allemaal lid van de club.’

‘Lullen over voetbal’ verveelt nooit. Maar geldt dat ook voor schrijven over voetbal? 

‘Ja, absoluut. Geen probleem.’

Maak de zin af: Een perfecte werkdag voor mij is als….

‘Een collega me verrast met een idee waarvan ik denk: fantastisch, dat gaan we doen!’