Renske Veldhoff is de nieuwe hoofdredacteur van Vriendin

Leestijd: 4 minuten
Renske_Veldhoff

Sinds september 2018 is Renske Veldhoff de nieuwe hoofdredacteur van Vriendin. Renske is ruim zeven jaar verbonden aan het weekblad Vriendin als chef-redacteur. Daarvoor was zij onder meer werkzaam voor de bladen Flair, KINDEREN, Top Santé, Sportweek, Intermediair Starters en Strictly.

Hoe ben jij ooit in de rol van hoofdredacteur terecht gekomen?

Sandera Krol, de vorige hoofdredacteur, verliet Vriendin halverwege dit jaar. Ik nam haar taken aanvankelijk over met de intentie mijn baan als chef-redacteur weer op te pakken als er een nieuwe hoofdredacteur gevonden werd. Dat is nooit gebeurd, want na twee maanden werd mij gevraagd of ík het wellicht wilde doen. Het ging me goed af en ik vond het leuk – leuker dan ik had verwacht. Toch heeft het nog even geduurd: ik heb er goed over nagedacht. Ik was gehecht aan mijn baan als chef, maar na 7 jaar was ik ook toe aan een nieuwe uitdaging. Ik vond het verder belangrijk dat de redactie achter mij stond. Toen dat zo bleek te zijn, heb ik de sprong gewaagd.

Wat vind je leuk aan het vak van bladenmaker?

Eigenlijk alles. Iedere week als Vriendin naar de drukker is gestuurd, wordt er op onze redactie gejuicht. Er is weer keihard gewerkt om het allermooiste tijdschrift te maken. Daar gaat een heel proces aan vooraf. Er wordt gebrainstormd over onderwerpen en beeld, de mix van elk nummer moet kloppen en er is nagedacht over crossovers met Vriendin.nl en onze socialmedia-kanalen. Onderweg sneuvelen er verhalen en moeten de ‘gaten’ worden opgevuld. Elke keer opnieuw met het belangrijkste voor ogen: de lezeres. Haar steeds opnieuw weten te verrassen, dat is het allerleukste.

Wat zijn de grootste verschillen tussen de functie van chef-redacteur en hoofdredacteur?

Als chef was ik vooral bezig met de inhoud van Vriendin, Vriendin.nl en onze socialmedia-kanalen. Ik had de dagelijkse leiding op de redactie. Als hoofdredacteur zijn mijn taken veel breder. Ik vertegenwoordig het merk Vriendin en alles wat daarbij hoort: het imago, de visie, de strategie. Welke kant willen we op en hoe gaan we dat doen? Welke sentimenten spelen er onder onze doelgroep – en in de samenleving – waar wij op moeten inspelen? Als hoofdredacteur zit ik voortdurend in overleg met alle afdelingen – van redactie, sales en marketing tot externe partijen. Dat was als chef heel anders. Ik heb weleens geroepen: ‘Ik moet ook nog werken!’ Maar dit is nu mijn werk. Het is anders, maar leuk. Ik kan vol energie uit een meeting komen waar nieuwe plannen zijn bedacht.

Kun je je doelgroep omschrijven?

Ik ben altijd voorzichtig met ijk-personen of het te veel in hokjes stoppen van onze doelgroep. De Vriendin-lezeres is namelijk zo divers – elke keer worden wij opnieuw verrast door haar veelzijdigheid. Enkele kenmerken die we uit onderzoek scherp hebben: de Vriendin-lezeres is het middelpunt van haar sociale netwerk en vindt dat belangrijker dan status of spullen. Het grootste gedeelte heeft een gezin. Zij is gemiddeld tussen de 20 en 49 jaar oud, is middelhoogopgeleid en de meeste lezeressen wonen niet in de Randstad.

Wat onze lezeressen bindt, is dat zij in Vriendin persoonlijke, herkenbare verhalen willen lezen en geïnspireerd willen worden door (andere) sterke vrouwen. Ze leven met elkaar mee. Dat merken we doordat er veel adviezen en tips binnenkomen via social media op onze verhalen. Zo interviewden wij bijvoorbeeld een vrouw die zo weinig geld had dat ze geen kleding kon kopen voor haar dochtertje. De ene na de andere lezeres bood haar de kleding aan waar hun kind net uit was gegroeid. Onze lezeres is een vrouw die iets voor een ander overheeft.

Waarom pas jij goed bij Vriendin?

Ik ken Vriendin door en door. Ik voel me erg verbonden met de doelgroep. De waarden waar onze lezeres voor staat, liggen dicht bij die van mijzelf. Het is dus elke week weer een feestje om Vriendin te maken.

Welke eigenschappen moet een hoofdredacteur absoluut bezitten?

Een hoofdredacteur moet goed kunnen luisteren, motiveren, beslissingen durven nemen en vernieuwend zijn.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Uit mijn gezin, gesprekken met vrienden, alle (social) media en muziek. Ik laat me ook inspireren door buitenlandse bladen zoals Freundin, Für Sie, Oprah, Psychologie en Good Housekeeping. Aan (buitenlandse) nieuwsapps ben ik verslaafd. Maar het zijn toch vooral de persoonlijke gesprekken waar ik mijn inspiratie uit haal.

Wat is het verdienmodel van Vriendin?

Vriendin is het meest verkochte vrouwenweekblad in de losse verkoop. We liggen op alle A-locaties. Abonnees hebben wij juist weer minder dan andere grote vrouwenbladen, dus elke cover moet knallen. Aankomend jaar maken wij ook 6 specials, ook die verkopen goed. Daarnaast verdienen we uiteraard aan advertenties in het blad en online. Branded content wordt daarin steeds belangrijker.

In welke aspecten van je nieuwe functie had je echt veel zin?

Ik vind het heerlijk om te brainstormen, de planningen voor het komende seizoen te maken en events te bedenken. Die hoeven helemaal niet altijd groot te zijn om impact te hebben. Verder vind ik het een uitdaging om de focus op online groei te leggen.

En waar zag je best een beetje tegenop?

Om in een eigen kantoor te gaan zitten, terwijl ik altijd op de redactie zat. Maar daarvoor zit ik nu te veel in overleg.

Waar kun je in je huidige functie absoluut niet zonder?

Een professionele redactie aan wie ik bijna alles over kan laten. En dan te weten dat het goed komt.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

We gaan het merk Vriendin uitbouwen, met onder meer events, meer specials en een focus op online groei.

Wanneer is jouw werkdag geslaagd?

Als ik een goede cover heb gemaakt, een inspirerende redactievergadering heb gehad, de verkoopcijfers goed zijn en er online veel is gedeeld en geliked.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×