u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > De transfer > Mark Mackintosh staat nu aan het roer van Columbus Travel

De transfer: Mark Mackintosh staat nu aan het roer van Columbus Travel

GEPLAATST OP: 13 november 2018

Na 10 jaar als adjunct, maakt Mark Mackintosh de stap naar hoofdredacteur van Columbus Travel. Hij neemt het stokje over van de oprichters terwijl het blad in een nieuwe fase zit.

Columbus Travel zit, na er 10 jaar als adjunct gewerkt te hebben, waarschijnlijk in je DNA. Hoe voelt het dat je nu als hoofdredacteur ‘aan het roer’ staat van deze prachtige titel?

Superspannend! Dat heeft niet alleen met mijn functie te maken, maar ook met de nieuwe werkomgeving van Columbus. Columbus is begonnen op een zolderkamertje in Haarlem en lange tijd zijn eigen kleine uitgeverijtje geweest. Een stelletje gepassioneerde reizigers dat niets met het massatoerisme heeft en vooral buiten de gebaande paden wil treden. Maar een jaar of twee geleden zijn we opgegaan in New Skool Media, na Sanoma de grootste bladenuitgever van Nederland. Dat schept veel kansen – onze kleine redactie kan nu ineens gebruikmaken van de expertise van andere redacties en een pool van marketing- en salesspecialisten. Er zijn allerlei samenwerkingen mogelijk die in Haarlem niet denkbaar waren. Columbus Travel maakt dus een schaalsprong. Fantastisch, want als hoofdredacteur wil ik natuurlijk dat mijn titel groeit en dat er nóg meer mensen kennis mee kunnen maken.

Wat vind je leuk aan het vak van bladenmaker?

Het gevoel dat je telkens weer – in ons geval acht keer per jaar – iets moois neerzet waar andere mensen inspiratie uit halen. Het afsluiten van een editie geeft daarom nog steeds, na meer dan tien jaar, een ontzettende kick. Wat ik ook inspirerend vind is dat we door de jaren heen een team van extreem getalenteerde fotografen en schrijvers hebben opgebouwd. Deze mensen ademen Columbus – het zijn reizigers in hart en nieren – en weten als geen ander hun passie om te zetten in een verrassend, creatief product. Daar maak je mij heel blij mee.

Welke eigenschappen moet een hoofdredacteur absoluut bezitten?

Je moet continu je teamleden kunnen inspireren. Niet alleen om jouw visie uit te dragen en jouw snode plannen uit te voeren, maar ook om juist tot eigen inzichten te komen en ideeën uit te werken die de titel versterken. Zodat je gezamenlijk, als team, die titel naar een hoger niveau kunt tillen.

Wie vind jij inspirerend?

Ik zat een paar weken geleden voor een interview aan tafel met Michael Palin. Voor deze beste man was het niet genoeg om als Monty Python-lid in een van de beste komediegroepen aller tijden te hebben gespeeld – hij heeft daarna voor de BBC de meest waanzinnige reisdocumentaires gemaakt. Zijn missie: de wereld buiten de gebaande paden ontdekken. Dat doet hij al sinds 1980, dus bijna veertig jaar lang en lang voordat wij als Columbus in 2005 ten tonele verschenen. En nog steeds gaat Palin op pad – op 75-jarige leeftijd is zijn reislust, nieuwsgierigheid en plezier in het vak onverminderd groot. Als dat niet inspirerend is, weet ik het ook niet meer.

In welke aspecten van je nieuwe functie had je echt veel zin?

Het maken van een nieuwe redactionele strategie, in samenwerking met alle nieuwe getalenteerde en creatieve mensen van New Skool Media waar we nu onder één dak mee zitten. Dat geeft mij – en ook de rest van het Columbus-team – ontzettend veel energie. We kunnen bijvoorbeeld nu écht werk maken van de online ontsluiting van ons gigantische archief, maar ook van de mogelijkheid om custom publishing aan onze commerciële partners aan te bieden.

En waar zag je best een beetje tegenop?

Bij mijn nieuwe functie – en een groter bedrijf – horen meer administratieve taken. Excel-sheetje hier, online rapportage daar. Hartstikke hard nodig, absoluut, maar zeker in het begin kon je me er niet bepaald het bed voor uit krijgen.

Waar kun je in je huidige functie absoluut niet zonder?

Verbanden leggen. Het is niet afdoende om te bedenken wat redactioneel interessant is voor je titel – je moet continu bedenken hoe je als titel ingaat op de daadwerkelijke behoefte van je lezer en online gebruiker én welke sales- en marketingdoeleinden je hebt. Dat vergt veel input van anderen, zodat je weloverwogen besluiten kunt maken, en die besluiten om kunt zetten in actie.

Hoe ziet Columbus Travel er over 5 jaar uit?

We gaan voor absolute werelddominantie! Ben jij iemand die de mooiste reizen weg van de massa wilt maken, dan kun je niet om ons heen. Uiteraard in ons magazine en online, maar ook op tv en in het echie – we zullen steeds meer jou als reiziger mee op pad willen nemen of sturen, tijdens events hier in Nederland maar ook op bijzondere expedities in het buitenland. Watch this space!

Maak de zin af: Een werkdag is voor mij perfect als …

… ik minstens vijf keer keihard om iets heb moeten lachen.