u bent hier: Home > Nieuws > Interviews > Bemiddeld > Rhijja Jansen op haar plek bij Haaglanden ziekenhuis

Bemiddeld: Rhijja Jansen op haar plek bij Haaglanden ziekenhuis

GEPLAATST OP: 7 juni 2018

Rhijja Jansen is freelance journalist, schrijver en zo nu en dan vlogt ze. Door [De Redactie] werd ze bemiddeld als webredacteur bij het Haaglanden Medisch Centrum.

Welke opleidingen heb je gedaan en wat is je belangrijkste werkervaring?

Ik heb de School voor Journalistiek in Utrecht gedaan, differentiatie: tijdschrift. Ik belandde als 21-jarige gup bij popblad Break Out!, mijn eerste fulltime baan in de journalistiek. Toen dat blad werd opgeheven was er geen enkel medium dat ik leuk genoeg vond om fulltime voor te werken, dus ben ik vanaf mijn 25ste gaan freelancen. O.a. voor Viva, Metro, Cosmo, Parool, Veronica Magazine en onlangs schreef ik mijn eerste artikel voor Volkskrant Magazine. Daarnaast schreef ik boeken over daten, ben ik webredacteur voor diverse websites in de gezondheidszorg, en chef van het vakblad Tijdschrift voor Verzorgenden.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Het bewaren van mijn geduld en op zijn tijd zwijgen.

Je bent door [De Redactie] bemiddeld bij een zorginstelling als webredacteur. Vraagt dit type opdrachtgever iets speciaals van jou als kandidaat?

Schrijven als journalist voor een medium is anders dan schrijven op de afdeling Communicatie van een ziekenhuis. Bij websites gaat het meestal om scoren van clicks en het laden van je merk bij de doelgroep. Bij HMC is het laden van het merk ook belangrijk, maar draait het niet zozeer om het scoren van clicks, maar meer om de positieve punten van het ziekenhuis in het voetlicht te zetten, de mooie verhalen van patiënten te delen en meer beroepstrots te creëren bij medewerkers. Want het is een allemachtig prachtig vak om mensen te verzorgen en beter te maken.

Kun je iets vertellen over je huidige werkomgeving? 

Ik vind het fijn dat er zoveel gebeurt in een ziekenhuis, en het werk zo ontzettend afwisselend is. Het ene moment sta ik in een hypersonische nieuwe behandelkamer waarin herseninfarcten sneller vastgesteld kunnen worden, het andere moment praat ik met een schoonmaker die na veertig jaar operatiekamers schoonmaken met pensioen gaat. Binnenkort presenteer ik een modeshow van ziekenhuiskleding van vroeger, naar aanleiding van de nieuwe werkkleding. De dagen vliegen voorbij.

Wel wennen is dat ik het gevoel heb dat er als journalist meer tegen je opgekeken wordt door interviewkandidaten. Bij een telefonisch interview nemen ze direct op, wanneer ik ze op de afgesproken tijd bel. Een ziekenhuisspecialist is voor de afdeling Communicatie niet altijd even bereikbaar, of zegt sneller dat hij nu geen tijd heeft. Daarnaast is een afdeling Communicatie een andere plek dan een redactie van een medium. Tijdens overleggen hoor ik soms communicatie-jargon waarbij ik denk: eeerm… que? Aan de andere kant leer ik hier ook ontzettend veel van.

Wat zocht de opdrachtgever en waarom was jij de juiste persoon voor deze ‘klus’?

Iemand die creatief is en out of the box durft te denken. Maar op zijn tijd ook gewoon flink productie kan draaien en content maakt. Tijdens het kennismakingsgesprek merkte ik meteen dat Wendy (Eelsing, Manager Marketing en Communicatie HMC, red) en ik op één lijn lagen. Zij moedigt mijn hersenspinsels aan, is enthousiast en lovend. Daarnaast dacht ik: van deze vrouw kan ik wat leren. Evengoed was ik benieuwd hoe het zou zijn als ik daadwerkelijk aan de slag zou gaan. Maar de belofte van het eerste gesprek is ingelost: het is superleuk en inspirerend.

Waarom besloot je op deze vacature te solliciteren, en hoe heb je je voorbereid?

Ik was toe aan een frisse wind en wilde iets anders. Fulltime op een locatie zitten is niets voor mij, dat deze vacature voor drie dagen was, is perfect.

Waar en hoe heb je [De Redactie] leren kennen?

Via een vriendin die wel eens klussen doet voor [De Redactie]. Zij wist dat ik op zoek was naar iets anders en attendeerde me op deze functie.

Wat zijn je ervaringen in deze bemiddeling met de recruiters van [De Redactie]?

Heel goed. Het kennismakingsgesprek was fijn, en ik vond het verrassend hoe doortastend ze waren in het gesprek. Ze wisten in korte tijd eruit te krijgen waar mijn wensen en tekortkomingen liggen, en waren toegankelijk en vriendelijk. Er was meteen een klik.


Wendy Eelsing, Manager Marketing en Communicatie Haaglanden Medisch Centrum, over deze bemiddeling:

Wendy Eelsing‘[De Redactie] heeft in de markt een zeer goede naam. Het is voor ons dan ook hét adres als je snel een heel goed iemand wilt hebben. Recentelijk hebben we een vacature voor een Webredacteur uitgezet. Ik vond het proces soepel verlopen en ben daar heel tevreden over. Ik kreeg snel verschillende cv’s aangeboden, van allemaal hele goede kandidaten. We hebben Rhijja gekozen uit de aan ons voorgestelde kandidaten. Zij was de kandidaat die het beste past bij de afdeling en de fase waarin we nu zitten. Energiek, out of the box, super grappig en met lef. Rhijja is een brede redacteur en is dus zowel off- als online actief. We zijn erg tevreden en zouden [De Redactie] zo weer inschakelen.’

Wil jij ook door ons bemiddeld worden bij een van onze opdrachtgevers? Schrijf je nu in als kandidaat! Of bent u op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl  of tel. 0299 653853.