Het belang van beeld volgens Yara van der Velden

Leestijd: 2 minuten
Yara van der Velden

Yara van der Velden is freelance fotograaf en beeldredacteur bij De Correspondent. Tijdens de masterclass Visual Content op 20 april is ze een van de sprekers. Aan de hand van voorbeelden uit het werkveld en een aantal do’s en don’ts maakt Yara van der Velden een ieder wegwijs in het communiceren met beeld. Welke keuzes kun je maken en waarom? Is er een verschil tussen online en print? Bestaat slecht beeld? Yara van der Velden vertelt er meer over in deze masterclass over beeldtaal.

‘Een plaatje bij een praatje?’ Of hebben visuals bij de Correspondent een andere rol?

‘De beelden die op De Correspondent te zien zijn moeten een tweede verhaal vertellen. Het beeld moet de kijker een ander perspectief geven op een bepaald onderwerp of het onderwerp slim vertalen naar iets visueel. Dit alles zonder dat je enkel dat ziet wat je leest.’

Moet beeld voor online volgens jou aan andere eisen voldoen dan voor print?

‘Uiteraard, dat heeft met formaten en apparaten te maken, maar ook met vorm. Bijvoorbeeld met het licht dat onherroepelijk uit het scherm schijnt bij online publicaties. Zo is witruimte in print een zege, maar werkt het online juist helemaal niet.’

Heb je de indruk dat andere sites de online ‘beeldwetten’ naleven of zie je veel misgaan?

‘Beeldwetten zou ik het niet willen noemen, maar je ziet absoluut websites die overduidelijk veel aandacht besteden aan beeld en vormgeving en andere die dit veel minder doen. Een groot gedeelte blijft een compromis tussen gebruiksvriendelijkheid en vorm waarbij je smaak niet kan negeren.’

De Correspondent gebruikt vaak ook Infographics. Kun je iets vertellen over het keuzeproces beeld vs. infographics dat jullie maken?

‘Zoals het woord het al zegt is een infographic een visuele vertaling van data. Niet alle data is hiervoor geschikt en het is zeker niet een vervanging van fotografie of illustratie (het gaat vaak ook samen). De keuze is daardoor inhoudelijk. Welke informatie zou je beter kunnen vertellen op een visuele manier en hoe dan? We hebben twee redactioneel vormgevers die dit ontzettend goed kunnen bepalen.’

Mooi en verrassend beeld is alleen maar realiseerbaar met een groot beeldbudget. Eens of oneens?

‘Oneens. Maar een budget is wel nodig, brood bij de bakker is ook niet gratis!’

Wat kunnen mensen van jouw presentatie tijdens de masterclass Visual content verwachten?

‘Een deel van de bovenstaande vragen zal aan bod komen en verder een heel aantal tips en trics over hoe je een visueel denker kan worden.’

En wat nemen ze mee ‘naar huis’?

‘Hopelijk heel veel frisse enthousiasme voor beeld en extra kennis over het belang van beeld. Daarnaast vooral het mantra: Less is more.’

Meer leren? Ga naar de masterclass Visual content op 20 april!

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×