Mireille positief over Schrijven voor internet

Leestijd: 2 minuten
Mireille Spits

Mireille Spits is beleidsschrijver | Consultant tekst, concept en communicatie. Ze is werkzaam als zelfstandig professional en eigenaar van De Beleidskeuken. Ze volgde onlangs de training Schrijven voor internet.

‘Sinds ik 6,5 jaar geleden begon als ZP’er combineer ik mijn journalistieke en communicatie-achtergrond met mijn interesse voor beleid- en organisatieontwikkeling. Met mijn label De Beleidskeuken help ik (project)managers in de publieke sector: bij de samenstelling en het schrijven van strategische beleidsproducties en organisatiepublicaties. Denk aan visiedocumenten, strategie- en (meerjaren)beleidsplannen, beleidsonderzoeken en –evaluaties of jaarverslagen.’

Balans tussen proces, inhoud en vorm

‘Grote uitdaging in deze projecten is het vinden van de juiste balans. In een effectief proces in combinatie met een degelijke inhoud. In de argumenten voor beleid en het verhaal uit de praktijk. En in de vorm- en stijlkeuze met de inhoudelijke boodschap. Het schrijven dient hier in eerste instantie als procesmiddel: voor een goede besluitvorming in organisaties. Het helpt om meningen en argumenten te formuleren en aan te scherpen. Om de diverse belangen helder te maken. En een oordeel te vormen over oplossingsrichtingen. Daarna moet er een goed leesbaar en geloofwaardig plan of rapport uit rollen. Een document dat beslissers en betrokkenen vertrouwen geeft en overtuigt.’

Flexibeler publiceren en presenteren

De training Schrijven voor internet koos ik om de do’s en don‘ts van digitaal publiceren te leren. Beleidsplannen en rapportages worden nog vaak gemaakt voor printuitgave. Maar bestuurders en beslissers lezen de stukken ondertussen vaak digitaal. Bovendien wordt de plan- en besluitvorming zelf dynamischer. Snelle veranderingen in omgeving en maatschappij eisen van organisaties dat ze steeds wendbaarder zijn. Een logisch gevolg van nieuwe, meer ‘agile’ plan- en besluitvormingsprocessen is wat mij betreft: meer flexibiliteit in de middelen waarmee je plannen en rapportages maakt en presenteert.

Ankers bij het schrijven voor internet

In de training heb ik goed inzicht gekregen in de verschillen tussen schrijven voor digitale kanalen en voor print. De heldere uitleg van de theorie en de praktische voorbeelden en oefeningen zijn een goede basis om verder mee aan de slag te gaan. Vooral de ‘drie gouden regels’ voor schrijven voor internet zijn voor mij stevige ankers. Zoiets als de belangrijkste ‘verkeersregels’ voor publiceren op de digitale snelweg.

Nuttige én leuke training

Docenten Hans Vos en Merel Roze brachten de lessen op een prettige, ongedwongen manier met veel humor. Hun enthousiasme voor taal en het schrijven werkte aanstekelijk en inspirerend! Daarnaast zorgde de ‘klik’ die er was met medecursisten dat ik deze training behalve nuttig gewoon heel erg leuk vond. Enige ‘minpunt’ was het beperkte aantal lessen. De vier avonden hadden er wat mij betreft best zes mogen zijn, gezien de vele onderwerpen die aan bod kwamen.

Andere manier van denken

Na de training kon ik het geleerde meteen in praktijk brengen. Voor een transitiemanager schreef ik een aantal internetartikelen rond nieuwe organisatieprincipes. Dat was nog flink zoeken en schaven. Schrijven voor internet vraagt echt een andere manier van denken en een andere opbouw van een stuk. Het duurt wel even voordat ik mijn pen op dit terrein vlot, creatief en effectief manoeuvreer. Maar met de basis vanuit de training is dat vast een kwestie van ‘oefening baart kunst’.

Op 11 oktober wordt de training Schrijven voor internet weer gegeven. Alle info vind je hier

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×