Blog: Lichaamstaal

Leestijd: 3 minuten

Marlene Rooseman is eigenaar van BureauTekst. Voor Het Taalcongres, dat [De Redactie] op 8 november in Amsterdam organiseert, schrijft zij een aantal blogs over taal. Deze blog gaat over lichaamstaal:

Lichaamstaal: de taal van ons allemaal

Wat gebeurt er als je veel te dicht naast iemand gaat staan? Waarom leun je automatisch achterover als je gesprekspartner dit doet? Wat zegt trommelen met je vingers tijdens een sollicitatiegesprek? Lichaamstaal vormt een belangrijk aspect van communicatie. Het ondersteunt jouw boodschap of schopt die juist finaal onderuit. Lees hoe je jouw lichaamstaal effectief voor je aan het werk zet.

Emoties en gevoelens aflezen

Hoe snel de gedachten ook door je hoofd schieten; mensen kunnen jouw hersenactiviteit niet zien. (En waarschijnlijk is dat maar goed ook). Emoties of gevoelens daarentegen, zijn wel degelijk van je af te lezen. Daarvoor zorgt jouw lichaamstaal. Die verraadt precies hoe jij je voelt. Of je met je hoofd bij dat ene gesprek bent. Of je je nerveus of ontspannen voelt. En of je iemand aardig vindt of niet. Door je bewust te zijn van lichaamstaal is het niet alleen makkelijker om je eigen boodschap over te brengen. Je leert ook die van anderen interpreteren en daarop inspelen. Maar lichaamstaal is ontzettend breed. Niet alleen het gebaren met je handen, zelfs een opgetrokken wenkbrauw valt eronder. Hoe let je daarop, zonder gek te worden?

Effectieve lichaamstaal

Veel gebaren, uitdrukkingen en expressies horen bij jou en verander je niet zomaar eventjes. Maar er zijn een aantal vormen van lichaamstaal die je heel bewust kunt toepassen in de communicatie met anderen. Het helpt je bijvoorbeeld een potentiele opdrachtgever te overtuigen van jouw kunnen, een pitch te winnen, een presentatie met succes af te ronden of een speech te houden die iedereen beroert. Een aantal voorbeelden daarvan zijn:

    • Spiegelen
      Spiegelen is een vorm van lichaamstaal waarbij je de houdingen of bewegingen van degene tegenover je aanneemt. Soms gebeurt dat onbewust, soms kun je dit bewust toepassen. Spiegelen laat zien dat jij je op je gemakt voelt bij iemand. En andersom werkt dit natuurlijk net zo. Sla maar eens je armen over elkaar of leun comfortabel achterover tijdens een goed gesprek. En kijk wat er gebeurt.
    • Oogcontact
      Oogcontact is een belangrijke communicatietool. Het brengt mensen dichter bij elkaar. Weerspiegelt emoties. En kan een boodschap overbrengen zoals begrip, blijdschap, interesse, afkeer, verrassing, et cetera. Bekijk in dit prachtige filmpje van Amnesty wat oogcontact met mensen kan doen.
    • Handgebaren
      Om woorden kracht bij te zetten, maken mensen in een gesprek voortdurend handgebaren. Die zeggen van alles over innerlijke stemmingen, emoties en gedachten. Ben je gewend om te spreken met veel handgebaren? Doe dit dan met je handpalmen omhoog. Het laat zien dat je open en betrouwbaar bent, en niets te verbergen hebt. Zorg natuurlijk ook dat de handgebaren qua intensiteit passen bij je boodschap.

Jezelf tegenspreken

Hoewel lichaamstaal erg belangrijk is om een boodschap te ondersteunen, kan het ook tegen je werken. Daarom is het handig om te zorgen dat je verbale en non-verbale communicatie elkaar niet tegenspreken. Om terug te komen op de handgebaren: een droevig verhaal met woeste armgebaren is verwarrend voor de ontvanger. Net als een inspirerend betoog met hangende pootjes. En met een nerveus lachje haal je een verder perfecte speech in één keer onderuit.

Wil jij je ook bewust worden van jouw lichaamstaal en die slim gebruiken in de communicatie met anderen? Dat kan via [De Redactie]. Kom op dinsdag 8 november naar het Taalcongres in Amsterdam. Daar geeft lichaamshoudingexpert Simon Groen de workshop lichaamstaal. In drie kwartier neemt hij je mee in de (humoristische) wereld van tempo, houding, gebaren en andere non-verbale signalen.

 Lees meer over het Taalcongres

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×