Wil de echte social media expert opstaan?

Leestijd: 2 minuten
training-de-taal-van-social-media

De social media experts schieten als paddenstoelen uit de grond. Meer dan drieduizend telde Jeroen Bertrams, auteur van Social media expert in een week, er op LinkedIn. Hij deelt zijn kijk op de wildgroei aan goeroes.

Drieduizend experts

Social media goeroe, social media specialist, social media adviseur en social media professional. Zomaar wat namen voor mensen met verstand van Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. ‘Maar je moet meer weten dan hoe je een tweet schrijft’, zegt Jeroen Bertrams, auteur van Social media expert in een week. ‘Veel mensen zien dat er behoefte is aan social media advies. Dus schrijven ze op netwerken als LinkedIn hun profiel om die termen heen.’ Bertrams telde in het voorjaar van 2012 ruim drieduizend Nederlandse social media experts op LinkedIn. De procentuele groei is gigantisch. Bertrams: ‘Ik vergelijk het met 2000, toen iedereen zich e-business adviseur noemde. Je volgde een stoomcursus, en je was het.’

Expert in een halve dag

Belooft Bertrams zijn lezers dan ook niet expertschap in een week? ‘De titel is met een knipoog bedoeld natuurlijk. Ik kreeg steeds vaker folders binnen met kreten als ‘Expert in een halve dag!’. Daar betaal je dan wel 595 euro voor. Met dit boek kun je in een week heel ver komen. Het geeft een totaaloverzicht van alle mogelijkheden, en een stappenplan. Dit betekent niet dat je direct met van alles aan de slag moet. Het kan bijvoorbeeld ook betekenen dat voor jouw organisatie Twitter helemaal niet relevant blijkt.’

Wildgroei

Er is een wildgroei aan social media experts, constateert Bertrams. ‘Bedrijven huren soms iemand in met heel veel volgers op Twitter, dat maakt indruk. Maar het zegt niets. Dat zijn ervaringsdeskundigen, geen experts.’ Het IAB, kennisplatform over online advertising, kwam met richtlijnen voor social media expertise. Zij kregen verschillende klachten binnen van bedrijven die de boot in waren gegaan met een ‘expert’. Bertrams: ‘De expert maakt er geregeld een potje van. Als je op social media iets doms publiceert, is de impact enorm. Het is extreem belangrijk wie je aanstelt op zo’n strategische plek.’

Niet te commercieel zijn

Als social media expert moet je begrijpen dat je ingrijpt in de sociale omgeving van mensen. Bertrams: ‘Je stoort. Wat je ze dan moet geven? Erkenning bij vrienden. Dat wil men veel liever dan prijzen winnen. Ons ego groeit van een spelletje winnen, als eerste een mening geven of een goed antwoord invullen. Een bedrijf dat dit principe goed begrijpt is KLM. Ze publiceren soms iets commercieels, maar veel vaker geven ze een ervaring. Beperkt commercieel zijn op social media is het geheim. Wel praten over je bedrijf, maar niet te veel over de verkoop. Zo’n strategie kost geld. Je moet echt jaren aan de slag, wil je de processen goed op orde hebben.’

Visionaire praatjes

Is Nederland wel een goed opleidingsland voor social media experts? Volgens Bertrams moet er nog veel gebeuren. ‘Het zijn nu vooral opleidingsinstituten die de vraag oppakken. Terwijl ik denk dat er ook behoefte is aan opleidingen op hbo- en universitair niveau. Nu kom ik ‘goeroes’ tegen met heel visionaire praatjes. Maar als het aankomt op geld verdienen, blijft het stil. Je moet weten welke aanpak bij welke bedrijfsdoelstellingen past. Hoe netwerken werken en wat je ermee kunt bereiken. Zomaar starten met twitteren is niet slim. Goed inzicht in de kenmerkende eigenschappen van ieder netwerk is het startpunt.’

Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van het magazine van [De Redactie]

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×