Bedrijfsjournalist Rob Hendriks aan de slag bij de overheid

Leestijd: 3 minuten

Rob Hendriks heeft een journalistieke achtergrond, die met name in de bedrijfsjournalistiek ligt. Het liefst werkt hij voor organisaties die een bijdrage leveren aan onze maatschappij.

Welke opleiding heb je gedaan en wat is je belangrijkste werkervaring?

In 1992 ben ik afgestudeerd aan de Academie voor de Journalistiek in Tilburg. Een degelijke, praktijkgerichte beroepsopleiding die een stevige basis legde voor de jaren die volgden. Mijn belangrijkste werkervaring? Dat is moeilijk kiezen, want ik heb me de afgelopen 25 jaar op iedere werkplek weer verder ontwikkeld.  Maar als ik een keuze moet maken, noem ik mijn periode bij Maters & Hermsen Bedrijfsjournalistiek. Een bureau met een duidelijke en goed doordachte visie op bedrijfsjournalistiek, die mijn eigen kijk op het vak heeft beïnvloed.

Wat zou je zelf noemen als je sterkste eigenschappen?

Dat laat ik altijd graag aan anderen over. Mensen vinden mij een goede schrijver, betrokken en enthousiast. Ook krijg ik waardering voor mijn inzet, creativiteit, en frisse en kritische blik.

En wat zijn jouw uitdagingen?

Iedere dag brengt weer nieuwe en andere uitdagingen. Gelukkig maar, dat houdt het werk interessant en afwisselend.

Je bent door De Redactie als redacteur bemiddeld bij het Interprovinciaal Overleg (IPO). Vraagt dit type opdrachtgever iets speciaals van jou als kandidaat?

Het IPO behartigt de gezamenlijke belangen van de provincies in politiek Den Haag en in Brussel. Dat gebeurt voor een groot deel achter de schermen. De informatie waarover ik kan beschikken is vaak vertrouwelijk, en dat botst soms even met mijn journalistieke instinct. Maar ik laat me leiden door de organisatie- en communicatiedoelstellingen, dus respecteer ik die vertrouwelijkheid.

Kun je iets vertellen over je huidige werkomgeving? Wat vind je er fijn en waar moest je aan wennen?

Ik zie het als een groot pluspunt dat ik voor het eerst bij een overheidsorganisatie werk. Het IPO houdt zich bezig met maatschappelijke thema’s die er toe doen en biedt dus een interessante werkomgeving.

Wat zocht de opdrachtgever en waarom was jij de juiste persoon voor deze ‘klus’?

Ik denk dat het IPO een ervaren kracht zocht die snel volwaardig mee zou kunnen draaien. Die ervaring breng ik mee, ik heb al heel wat ‘vlieguren’ op de teller staan.

Hoe kwam deze bemiddeling tot stand?

Dat liep via Anke, de directeur van De Redactie. Kort nadat ik me bij De Redactie had ingeschreven, belde ze me voor een mogelijke opdracht in Den Haag. Die klus ging helaas niet door, omdat de opdrachtgever mij als Zwollenaar te ver van het Haagse vond wonen. Dat was jammer natuurlijk, maar Anke geloofde erin dat het moest lukken om mij met mijn profiel te bemiddelen. Niet lang daarna  droeg ze me voor bij het IPO, en zo kwam ik uiteindelijk toch alsnog in Den Haag terecht. De reisafstand is fors, maar ik werk veel in de trein en kan ook regelmatig vanuit huis werken.

Waarom besloot je op deze vacature te solliciteren, en hoe heb je je voorbereid?

Vanwege de maatschappelijke thema’s waar de provincies, verbonden via het IPO, zich op richten. Daarnaast biedt het mij de mogelijkheid om ervaring op te doen bij de overheid. Dat kan bij eventuele toekomstige sollicitaties bij overheden in mijn voordeel werken.

Waar en hoe heb je De Redactie leren kennen?

Dat is een grappig verhaal. Toen ik achttien jaar geleden ging freelancen, overwoog ik mijn bedrijf De Redactie te noemen. Een korte zoektocht op het internet leerde mij dat er al een bureau bestond dat die naam droeg…

Wat zijn je ervaringen in deze bemiddeling met de recruiters van De Redactie?

Erg prettig. Ik heb het op prijs gesteld dat ik werd uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek in Monnickendam. Zo’n gesprek biedt je de mogelijkheid om jezelf goed te presenteren. Voor De Redactie gaf het de nodige input om een goed kloppende profielschets van mij te maken, die opdrachtgevers een beeld van mij geeft.

Heb je een tip voor andere kandidaten die bij De Redactie ingeschreven staan?

Ik spreek wel eens collega’s die al jarenlang bij De Redactie  staan ingeschreven, maar nog niet voor een mogelijke opdracht benaderd zijn. Ik kan me voorstellen dat je na zo’n lange periode niet direct meer bij recruiters op het netvlies staat als er al die tijd geen contact is geweest. Mijn tip is daarom: bel gewoon weer eens met De Redactie als je beschikbaar bent en vestig weer even de aandacht op jezelf en wat je te bieden hebt.

Wil jij ook door ons bemiddeld worden bij een van onze opdrachtgevers? Schrijf je nu in als kandidaat! Of bent u op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl  of tel. 0299 653853.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×