Marjolijn Poulssen neemt het liefst stevige communicatieklussen aan

Leestijd: 3 minuten

Marjolijn Poulssen is een gedreven communicatieprofessional en creatieve contentproducer. Onder de naam MonkiWorks neemt ze het liefst stevige communicatieklussen aan. Ze houdt van slimme oplossingen en van content met inhoud; strategisch goed doordacht, passend bij de waarden van de organisatie en vertaald naar een voor iedereen begrijpelijk en aantrekkelijk verhaal. De Redactie bemiddelde Marjolijn Poulssen bij twee verschillende opdrachtgevers: het ministerie van Financiën en de Belastingdienst.

 

Voordat je aan de slag ging bij het ministerie van Financiën werkte je voor de Belastingdienst als eindredacteur. Wat hielden je werkzaamheden als eindredacteur precies in?

‘In eerste instantie werkte ik niet als eindredacteur, maar als hoofdredacteur. Samen met de hoofdredacteuren van het kerndepartement en de Belastingdienst werkte ik aan de ontwikkeling van een gezamenlijk magazine voor beide organisaties. Ik werd aan het team toegevoegd omdat ik veel ervaring heb met conceptontwikkeling en met interne communicatie.

We hadden slechts 6 weken. Een pittige klus. Eind december moest het magazine bij iedereen op de mat liggen. Een nieuw team, een nieuw concept, nieuwe systemen. We hebben echt keihard gewerkt, maar door ieders inzet en enthousiasme is het gelukt. En het resultaat mag er zijn. Ik houd ervan om onder druk te werken. Om samen met een gedreven team in korte tijd wat neer te zetten. Daar krijg ik energie van.’

 

Wat vind je interessant in je werk als eindredacteur?

‘Als eindredacteur zet je echt de puntjes op de i. Goede eindredactie begint voor mij bij een goede briefing. Daarin staat wat er in de tekst aan bod moet komen en hoe de tekst is opgebouwd. Wat is de insteek van het artikel? Welke vragen worden in de tekst beantwoord? Welke kaders voeg je toe? De briefing is de bestelling die je doet bij de redacteur. Als je niet duidelijk bent in je briefing, dan is het maar afwachten wat je terugkrijgt. Dat leidt niet altijd tot het gewenste resultaat. En van een verkeerd ingestoken artikel kan zelfs een gedegen eindredacteur geen goed stuk meer maken. Dan moet je het herschrijven. Ook dat hoort bij het vak van een eindredacteur.

Sommige redacteuren vinden het lastig als je iets aan hun tekst verandert. Dat begrijp ik wel. De kunst is dan om goed uit te leggen waarom je iets anders wilt. Je moet stevige argumenten hebben. Soms overtuigt de redacteur mij om het toch zo te laten staan. Het is echt een samenwerking. Eindredactie gaat ook niet om persoonlijke smaak. De toon moet passen bij het doel en de doelgroep, maar dat hoeft niet mijn toon te zijn.’

 

Voor het ministerie van Financiën werk je op dit moment als contentadviseur. Wat is het verschil tussen deze functie en eindredactie?

‘Het werk is breder. Als contentadviseur geef je advies over hoe je content op een aansprekende manier kunt brengen. Welke middelen en kanalen je het best kunt inzetten. Hoe vaak, voor welke doelgroep. Als contentmanager/-adviseur heb je verschillende taken: je bedenkt de inhoud, zet het uit bij redacteuren, vloggers, bloggers, schrijft zelf mee, doet eindredactie en zorgt dat alles op tijd klaar is. Is een vlog of video niet goed, dan moet je ’m desnoods zelf opnieuw kunnen monteren. Dat maakt het vak ook zo ontzettend leuk; het is breed. Doordat ik dit voor heel veel uiteenlopende klanten heb mogen doen, heb ik nu een flinke berg ervaring waaruit ik kan putten.’

 

Kun je een voorbeeld geven van een project waar je nu aan werkt?

‘Ik werk nu tijdelijk bij het Contentteam van het ministerie van Financiën. Daar kan van alles voorbijkomen, maar het reguliere werk bestaat voor mij vooral uit de productie van de interne middelen; het magazine en de e-zines voor het kerndepartement en de Belastingdienst. Ik maak de briefings, doe eindredactie en schrijf.’

 

Je bent voor deze opdrachten bemiddeld door de recruiters van De Redactie. Wat is je ervaring?

‘Het is de eerste keer dat ik via De Redactie werk. Ik ben heel tevreden; het contact is prettig en de medewerkers van De Redactie weten waar het in ons vak om draait. Dat lijkt logisch, maar is zeker niet altijd zo. Wat ik erg waardeer is dat ze echt betrokken zijn. Je even succes wensen als je op gesprek gaat, vragen hoe het is gegaan. Dat had ik niet verwacht.’

 

Heb je een tip voor andere kandidaten?

‘Blijf jezelf ontwikkelen en zorg dat je plezier houdt in je werk.’

 

Wil jij net zoals Marjolijn Poulssen door ons bemiddeld worden bij een van onze opdrachtgevers? Schrijf je nu in als kandidaat! Of ben je op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl  of tel. 0299 653853.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×