Isabel Boerdam genomineerd voor Communicatietalent 2018

Leestijd: 5 minuten
Isabel Boerdam

Isabel Boerdam is eigenaar van de blog ‘De Hippe Vegetariër’ en werkt daarnaast als freelance consultant bij Omnicom PR Group NL. Ze heeft afgelopen maart de Nationale Week Zonder Vlees, met succes, gelanceerd. ‘Sinds de eerste dag dat ik als stagiair aan de slag ging bij communicatiebureau Ketchum, was het mijn doel een campagne neer te zetten die daadwerkelijk impact zou hebben. Ik ben er heel trots op dat ik dat nu als zelfstandige heb bereikt. Een eigen bedrijf hebben dat naarmate het groeit, de wereld elke dag een beetje duurzamer maakt, is een droom’, aldus Isabel. Isabel Boerdam strijdt op 21 juni 2018 tijdens C-DAY18 in Nieuwegein om de felbegeerde titel.

Gefeliciteerd met je nominatie voor het CommunicatieTalent van het jaar! Waarom ben juist jij een van de 3 genomineerden denk je?

De Nationale Week Zonder Vlees spreekt voor zichzelf. Het is een impactvolle campagne geweest met een groot maatschappelijk belang, ondersteund door bijzonder veel stakeholders. Ik ben heel trots om met deze case, bedacht en uitgerold door mij, genomineerd te zijn. Als ik iets doe waarin ik geloof, heb ik een onuitputtelijke energie en doorzettingsvermogen, die zet ik in om deze wereld iedere dag een beetje duurzamer te maken. Mooi toch, dat een deel van het antwoord op de klimaatproblematiek aan het uiteinde van onze vork zit? Elke dag kunnen we daar een bewuste keuze in maken, met een kleine verandering zoals minder vlees eten, maken we een wezenlijk verschil.

Waarom koos jij ooit voor het communicatievak?

Sinds mijn zesde wilde ik schrijfster worden – met de publicatie van mijn boek is die droom uitgekomen, maar de liefde voor het vertellen van verhalen is gebleven. Hoe prikkel je je publiek? Hoe breng je een boodschap over? Bovendien trok de bureauzijde me enorm, het leek me uitdagend om voor meerdere klanten tegelijk te werken. Het houdt je scherp: iedere keer weer een andere uitdaging, snel schakelen, een hoog tempo en bovendien nog steeds veel ruimte voor creativiteit. Tot slot is communicatie overal en in alles, het is fijn om met iets bezig te zijn dat zo relevant is.

Jij bent nog helemaal fris in dit vak. Wat kunnen de oude rotten van jou leren?

Oeh, lastige vraag. Ik leer nog steeds dagelijks van alle oude rotten in mijn omgeving, maar als ik hen iets mag leren dan gaat dat denk ik over passie en imperfectie. Ik ben enorm gepassioneerd in mijn werk en ga er met de volle en eerlijke overtuiging in, dat helpt me om op mijn gevoel te vertrouwen en snel beslissingen te nemen. Je komt er onderweg vanzelf achter waar de hobbels zitten en hoe je die ontwijkt. Ik zie regelmatig bedrijven die kansen missen doordat ze iedere keuze oneindig afwegen, bang om een fout te maken of imperfect te zijn. Als je het mij vraagt zit de schoonheid van communicatie ook vaak in de imperfectie en in eerlijk zijn: dan heb je een transparant en menselijk verhaal te vertellen. En als passie daaraan ten grondslag ligt en de intentie juist is, dan kan je eigenlijk niks gebeuren.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, etc zijn tegenwoordig onmisbare onderdelen van de communicatiestrategie. Hoe maak je onderscheid tussen de verschillende platformen en hoe zet jij ze effectief in?

Ik geloof dat elk van deze kanalen heel duidelijk z’n eigen doelgroep heeft en z’n eigen doel dient. Daarom moet je als bedrijf zeker niet overal aanwezig zijn. Het kost heel veel tijd en energie om social media echt goed te doen. Dat moet je alleen willen als het je direct in contact brengt met je doelgroep, of naadloos aansluit bij je strategie. De Nationale Week Zonder Vlees is aanwezig op Facebook, Twitter en Instagram, want dat is nadrukkelijk een nationale campagne waarbij we alle kanalen nodig hebben. Een WhatsApp hulplijn tijdens de week lijkt me geweldig idee, maar daarvoor moet ik eerst een groter team hebben. De Hippe Vegetariër is te vinden op Facebook en Instagram, waarbij ik Instagram veel te lang heb laten liggen. Zonde, maar daar wordt nu hard aan gewerkt.

Waar sta jij over 5 jaar?

Het succesvolle verloop van de Nationale Week Zonder Vlees en deze nominatie hebben me geïnspireerd om al mijn projecten en inspiratie van de afgelopen jaren eindelijk een volwassen gezicht te geven. In juni 2018 lanceer ik Green Food Lab: een allround food consultancy & communications agency voor bedrijven met een duurzame missie (greenfoodlab.nl). Klinkt misschien als iets nieuws, maar dat is het niet. Eigenlijk is dit een manier om alle dingen die ik doe op een logische manier met elkaar te verbinden en elkaar te laten versterken. In juni neem ik mijn eerste fulltime medewerker aan, ik hoop in het najaar de tweede en vanaf daar wil ik groeien naar een inspirerend en energiek team. En over 5 jaar? Eet heel Nederland minder vlees!

Wat zijn jouw uitdagingen?

Loslaten. Niet altijd werken. Mezelf niet uitputten. Een sterk team vinden. Een eigen bedrijf starten is fantastisch, maar gaat ook echt met vallen en opstaan. Zonder mijn vriend die me altijd steunt, naar m’n hersenspinsels luistert en me vertrouwen geeft als ik het niet meer zie zitten, was de Nationale Week Zonder Vlees er nooit geweest. Het is soms best pittig om alles in je eigen hoofd te bedenken, mijn brein draait overuren. Daarom kijk ik er enorm naar uit om hetgeen ik opgebouwd heb te gaan delen met een team, maar omdat je zo’n klein bedrijf bent met zoveel verschillende facetten moet het echt een 100% match zijn. Dat is een uitdaging, maar wel eentje waar ik naar uitkijk. Het zijn er dus nogal wat, maar zolang ik elke dag energie krijg van wat ik doe, komt het goed.

Kun je een communicatiestrategie of case noemen die jij enorm inspirerend vindt?

Een case die voor mij persoonlijk inspirerend is, is 40 Dagen Zonder Vlees in België. Als zij het kunnen, dan kan ik het ook dacht ik. In 2016 deden er meer dan 100.000 Belgen mee aan deze campagne, een indrukwekkend aantal en een mooie stip op de horizon voor ons in Nederland. Leuk detail is dat deze campagne ook vanuit één jonge geëngageerde consument is opgezet: Alexia Leysen, Zo zie je maar wat je als persoon met een visie en een drive in je eentje kunt verwezenlijken!

Wat is volgens jou de grootste misvatting over het vak?

Er zijn zoveel bedrijven gefocust op marketing, met PR aan de zijlijn. Eigenlijk altijd, maar zeker bij food bedrijven kan ik daar niet bij. Ons eten is een onderwerp waar zoveel over te vertellen valt, zoveel misvattingen over bestaan, dan kan je niet alleen maar focussen op grootschalige above the line campagnes. Dan moet je juist de dialoog aangaan, tot in detail weten wat je wilt vertellen, transparant zijn en ongoing in gesprek zijn met je consumenten en andere relevante stakeholders. Als het om food gaat is er als je het mij vraagt een véél grotere rol weggelegd voor PR. Te vaak denken mensen bij PR als eerste aan een persbericht, hip event en pakketjesmachine. Van dat imago moeten we af. PR is de bron van het inhoudelijke verhaal en helpt je dat op een geloofwaardige en gefaseerde manier over te brengen aan alle belangrijke partijen.

Maak de volgende zin af: Als ik het CommunicatieTalent van 2018 word, dan….

…is dat voor mij een springplank om de wereld in versneld tempo een beetje duurzamer te maken en een grote bijdrage te leveren aan de gedragsverandering naar minder vlees in Nederland. Als ik het niet word, ga ik dat ook doen trouwens. Als ik het wel word, dan is dat de kroon op mijn werk tot nu toe en een grote aanmoediging om zo door te gaan 🙂

Lees hier het interview met haar concurrenten Soraya Koendjbiharie en Paulien Trommelen.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×