Walter van Maren

Leestijd: 3 minuten
Walter van Maren

In het Ganzenveerinterview komt elke keer een andere hoofdredacteur aan het woord. Deze keer worden de vragen van deze estafetterubriek beantwoordt door Walter van Maren, content director bij AutoWeek.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

‘AutoWeek wordt al 25 jaar gemaakt door de allerbeste autoredactie van Nederland. We brengen auto’s dichterbij. En dat doen we voor iedereen; bereikbare auto’s, auto’s waar je alleen van kan dromen maar óók het zoeken en vinden van occasions bij AutoTrader. In de gehele oriëntatiefase bieden AutoWeek en AutoTrader de juiste informatie op het juiste moment. Deze combinatie van inhoud en aanbod is uniek.’

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

‘Ik ben pas sinds april actief bij AutoWeek. We meten niet alleen ons succes af aan onze printtitels. Het bereik onder jongeren door onze behind the scenes Snapchat-video of onze actuele online nieuwscontent is net zo belangrijk voor een goed resultaat en onze continuïteit. Vraag me over een jaar nog maar een keer.’

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

‘Als ik hardop droom dan zou ik DJ en schrijver Joost van Bellen graag eens als gasthoofdredacteur ergens zien opduiken. In de tijd dat een DJ nog alleen met vinyl draaide, was ik hoofdredacteur van SLAM! Magazine. In die tijd waren media nog niet zo gedemocratiseerd als nu in het tijdperk van het social web. Van Bellen liep toen al rond met journalistieke ideeën. Hij heeft zijn droom als debuterend schrijver waargemaakt met zijn roman Pandaogen. Hij blogt dat het een lieve lust is. Bladenmaken is net zo; een verhaal vertellen en pleasen en teasen. Op eenzelfde manier als een DJ dat doet met muziek voor zijn publiek. De soundtrack die Van Bellen maakt(e) voor de Zwarte Cross en de Titty Twister op Lowlands zou zo ook een papieren uitwerking kunnen krijgen.’

Als je geen content director was, wat zou je dan willen zijn?

‘Professioneel basketbalspeler in de Verenigde Staten. Of als langeafstandsloper de wereld over reizen. Mezelf in ieder geval dagelijks lichamelijk en mentaal blijven testen en uitdagen om de grenzen van mijn kunnen op te zoeken. Fysieke inspanning zorgt bij mij voor een opgeruimd hoofd. Sport is net als media mijn passie en daar wil ik zo lang als mogelijk en op een zo’n hoog mogelijk niveau mee doorgaan.’

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

‘Het verhaal hoe Jonah Peretti van zijn kindje BuzzFeed een gezaghebbend media-imperium heeft gemaakt vind ik meer dan indrukwekkend. Hoe hij zijn theorieën uit de biologie over hoe virussen zich verspreiden toepast op de verspreiding van content, zijn niet alleen inspirerend maar ook extreem effectief gebleken. Daarnaast zijn zijn ideeën over de toekomst van oeroude nieuwsmedia als bijvoorbeeld The New York Times inspirerend én recht voor zijn raap. Hij belichaamt het echte nieuwe-nieuwe mediadenken pur sang.’

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

… papier net zo goed een onmisbare technologie is als digitale media. Op een zelfde manier dat mobiel een bestaansrecht heeft naast online, en video een bestaansrecht heeft naast tv. De wijze waarop al deze media van toegevoegde waarde blijven voor consumenten en adverteerders zal echter wel continu steeds sneller evolueren.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

‘Wat heb je de afgelopen jaren het meest gemist in jouw AutoWeek?’

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

‘Over vijf jaar wordt de invloed van grote spelers uit de Verenigde Staten als Uber, Google en Apple binnen het domein van mobiliteit niet langer onderschat door de traditionele auto-industrie. AutoWeek is dan nog steeds het grootste mediaplatform van Nederland dat informatie en inspiratie biedt aan een ieder die geïnteresseerd is in een nieuwe of gebruikte auto, 30 jaar lang een autoriteit.’

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Het Amerikaanse Eight by Eight magazine dat gaat over de kunst van jawel, voetbal. Het is een subliem geproduceerd mediaproduct dat opvalt door een opvallende beeldtaal, diepgravende artikelen en adembenemende reportages. Het magazine is exclusief van opzet en kent een vlijmscherpe contentdistributiestrategie; online wordt een kijkje in de keuken gegeven. Het echte spektakel is te zien op de pagina’s van de papieren editie. Nu net in de tweede jaargang.

Aan welke vakgenoot wil je de Ganzenveer doorgeven?

‘Arend van den Berg, de oprichter, directeur en hoofdredacteur van Z24 in Nederland. Ik heb grote bewondering voor Arend die met veel toewijding, passie en vasthoudendheid een nieuw zakelijk nieuwsplatform vanuit het Hoge Noorden naar Nederland heeft gebracht en relevant houdt.’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×