Online met… Sonny Motke

Leestijd: 3 minuten
Sonny Motke

Sonny Motke beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] hoofdredacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk. Sonny is redacteur bij zakenblad Quote. Dat houdt in dat hij (onderzoeks)artikelen schrijft voor het blad en de website Quotenet.nl vult met het laatste (zakelijke) nieuws. Daarnaast houdt hij zich bezig met het produceren en presenteren van radioshows, sinds kort ook voor Quote onder de naam De ABC-show. 

Welk boek uit je boekenkast zou je nooit inruilen tegen een e-book?

‘Het zeer omvangrijke ‘The James Bond Archives’, een magnifiek verzamelwerk over de geschiedenis van de befaamde spionagefilms. Een groots boek op vele manieren – de afmetingen zijn al niet doorsnee – met een heerlijke inhoud vol fraaie foto’s en zelfs een origineel stukje film van het eerste Bond-avontuur Dr. No! Dit werk moet je gewoon in je handen hebben gehad als fan zijnde.’

Wat is je laatst gedownloade app?

‘De app van Sonos, onmisbaar voor de aansturing van de gelijknamige boxset, wat zorgt een swingende sfeer in huis.’

Wie was je leermeester?

‘Er is niet zozeer één leermeester, ik merk dat je als journalist jezelf continu ontwikkelt door, even cliché gezegd, ‘meters te maken’. Natuurlijk hebben anderen daarop invloed, maar je leert het meeste door het gewoon zelf te doen, en op basis van ervaringen je stijl aan te passen. Zo ben ik zelf geschoold als radio/tv-maker, maar werk ik bij een van oudsher papieren medium, en tracht ik al die disciplines met elkaar te combineren.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Quote zal ervaren worden op een multimedialere wijze, dat het maandblad en de bekende Quote 500-lijst overstijgt. Op het moment worden we al multimedialer, met een mooie website die onlangs de miljoen unieke bezoekers aantikte. Er is steeds meer aandacht voor video – interviews en party reports – en zo maak ik dus Quote-radio, iedere vrijdag live op locatie in Amsterdam.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘De million dollar question. Puur technologisch bekeken zal online het altijd winnen, dat is een ‘uphill battle’ voor print. Maar ik geloof dat er altijd wel een consumentengroep is die de voorkeur aan print blijft geven. De betere vraag is dus hoe je de productie van print rendabel kunt houden voor een kleinere doelgroep dan voorheen.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid en de middelen om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Een medium dat het beste van alle werelden combineert. TV, radio én print heeft, plus – en dat is voornaam – een sterke merkbeleving heeft waardoor het veel groter wordt dan een blad of programma alleen. Kies daarbij ook een duidelijke doelgroep voor je medium. Een merk vertroebelt als je de hele wereld tracht aan te spreken.’

Welk crossmediaal concept vind je goed geslaagd?

‘LINDA., zie vraag 7: zij zijn erin geslaagd een groot publiek te boeien voor een papieren uitgave, en tegelijkertijd het merk in te zetten voor allerlei platformen en evenementen, zoals onlangs een festival. Een jaloersmakend voorbeeld voor velen, denk ik.’

Ben je het eens/oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?

‘Niet altijd. Er is ook veel ‘hearsay’ op Twitter. Belangrijk blijft dat wat je daar leest direct verifieerbaar is. Eén bron is geen bron, werd op de journalistiek-opleiding gedoceerd. Als journalisten iets Twitteren over hun eigen product (met link) is dat natuurlijk een ander verhaal. Ik zie in Twitter dan ook meer een marketingkanaal, om je eigen werk onder de aandacht te brengen.’

Aan wie geef je het stokje voor dit interview door en waarom?

‘Ik pass ‘m door aan Jan Kruidhof, multimediajournalist bij Trouw. Hij is de ideale persoon – geschoold als enthousiaste tv-maker! – om iets te zeggen over hoe een grote krant met nationaal bereik experimenteert met online activiteiten.’

×

    Direct contactBel me terug





    • De Redactie
    • Gooische Kaai 15
    • 1141TV Monnickendam

    • info@deredactie.nl
    • 0299 - 65 38 53
    • Btw: NL8017.10.960B.01
    • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
    • KVK: 36040811
    ×