Sjaak Hoogkamer is hoofdredacteur van MarketingTribune
Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?
Mag best, als ze dan maar wel naar onze website gaan: https://www.marketingtribune.nl Ik constateer natuurlijk ook dat content steeds digitaler wordt. Anderzijds bemerk ik dat nog veel bureaus en bedrijven graag iets in print willen zien. Net of het dan meer zeggingskracht of bestaansrecht heeft. Ons magazine is nog tweewekelijks en dat betekent dat we actueel op ontwikkelingen kunnen inspelen. Het is een mooi en interessant palet van interviews, analyses, columns, reportages en lifestyle items. Wij zoeken daarbij vooral de verbinding met de marketeer, zonder per se zelf de deskundige te hoeven zijn. Hoe kunnen wij het vak nog inspirerender en interessanter maken voor marketeers? Samen met de gesegmenteerde website en events hebben we een aantrekkelijk platform waarop elke marketeer dagelijks heel veel nieuws en achtergronden van het vak vindt.
Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?
Niet van toepassing omdat we abonnementen verkopen. Overigens vind ik dat die omstandigheid je niet ontslaat van de heilige plicht om elke keer net te doen alsof je wel in de schappen ligt. Dus we challengen onszelf elke uitgave opnieuw.
Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?
Vanuit het vak bekeken Arendo Joustra van Elsevier of Philippe Remarque van de Volkskrant, maar ik zou het zeker ook aandurven (en heel leuk vinden) met Theo Maassen, Youp of Hans Teeuwen.
Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?
Romanschrijver, globetrotter, autocoureur, uitbater van wijncafé annex boekhandel, filmheld, zanger in een rockband.
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
Ik kijk voor het eigen magazine nadrukkelijk ook naar publiekstijdschriften als Volkskrant Magazine of FD Outlook, maar ook naar Wired, Playboy, Libelle, Linda en Esquire. Het zijn stuk voor stuk sterke formules met hun eigen unieke creatieve vondsten. Media maken is voortdurend aan de knoppen draaien en de formule en het format blijven bewaken en aanscherpen. In die redactionele en creatieve zoektocht naar optimalisatie springt niet een journalist of bladenmaker naar voren. Ik laat me graag door velen inspireren en verlichten.
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
…je geen iPad kunt lezen op een zonnig strand. Zonder gekheid, bladen zullen nog lang blijven bestaan. Ze creëren op hun manier rust, verdieping en vragen specifieke focus. Bovendien doen printmedia veel meer recht aan fotografie. En het is gewoon ook lekker relaxed om tijdschriften en kranten door te bladeren en te lezen onder het genot van een espresso. Alles is in dit moderne leven beweegt zich al supersnel.
Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?
Waarom leest u het blad nog?
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
Het marketingvak ontwikkelt zich nog steeds explosief. Er gaat geen dag voorbij of nieuwe issues, technieken, media en (online) strategieën dienen zich aan. Ik denk dat er steeds meer vraag zal zijn naar digitale content. De website van MarketingTribune gaat een cruciale rol spelen met zeer waarschijnlijk nog veel meer segmentering, dus nog specifieker. Over vijf jaar zal het magazine wellicht meer naar de achtergrond zijn gedreven en dalen in frequentie. Er komt in het magazine nog meer verdieping en duiding van het marketingvak.
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
Toch wel meer dan 1: Wired, Esquire, FD Outlook, Time, The New Yorker, The Big Issue, Volkskrant Magazine, Linda.
Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?
Arno Kantelberg van Esquire, die een fantastisch mannenmagazine maakt, mede dankzij zijn art director Choque Ling Lau.