Rotary: ‘Door het cafetariamodel kunnen we sturen op de kosten’

Leestijd: 2 minuten
Rotary logo

Toen Rotary Nederland in de zomer van 2012 een nieuwe partij zocht voor de productie van het ledenmagazine, kwam [De Redactie] in beeld. ‘Op aanraden van mensen uit het vak’, zegt Eduard Leutscher, districtsgouverneur binnen Rotary en verantwoordelijk voor pr & communicatie. Vooral het modulaire inkoopmodel spreekt hem aan.

Eduard Leutscher: ‘Hoe kan het beter en goedkoper? Die vraag stond centraal in onze zoektocht naar een nieuwe samenwerkingspartij. Vorig seizoen lieten we het blad van a tot z maken bij een communicatie- & mediabureau. Helaas voelden onze districtsredacteuren zich te weinig gehoord. Het Rotarygevoel ontbrak een beetje.’

Teamwerk

Rotary Nederland pakt met ondersteuning van een adviseur van [De Redactie] stapje voor stapje het communicatiebeleid aan. Leutscher: ‘We willen zichtbaarder zijn. Onze kracht is dat we ons inzetten voor binnen- en buitenlandse maatschappelijke projecten. Met die verhalen willen we op een crossmediale manier naar buiten treden. Nu focussen we nog op het magazine, iets later komen de website en andere platforms aan bod.’

Anke Brummerhop van [De Redactie] coördineert het Rotaryproject. ‘Met een team van een communicatieadviseur, een hoofdredacteur, freelance redacteuren, fotografen en een vormgever zetten we zes keer per jaar een mooi en inhoudelijk sterk blad neer. Rotarians hebben ontzettend veel interessante content te bieden. In samenwerking met de zeven districtsredacteuren bedenken we thema’s en artikelen. Het magazine is een perfect medium om de binding van de leden met Rotary te versterken en natuurlijk ook om nieuwe leden te werven.’

Kostenbewust

Eduard Leutscher koos onder meer voor [De Redactie] vanwege het warme contact en het modulaire inkoopmodel. ‘Per nummer bespreken we wat [De Redactie] oppakt, en wat wij zelf kunnen doen. Zo kunnen we sturen op de kosten. Bij andere partijen moet je het uitonderhandelen als je eens een paar artikelen minder wilt afnemen. Bij [De Redactie] niet. Die flexibiliteit in inkoop is vooral in deze tijd een extra plus.’

Brummerhop: ‘Wij begrijpen dat een ledenorganisatie als Rotary kostenbewust moet zijn. Met ons ‘cafetariamodel’ kunnen klanten zelf de rekensom maken. Hebben ze eigen fotografen in huis? Prima, dan leveren wij bijvoorbeeld alleen teksten en vormgeving. Uitgangspunt is dat er een lezenswaardig en professioneel gemaakt eindproduct bij de mensen op de mat valt.’

Wilt u meer informatie over samenwerking met [De Redactie] voor de productie van uw medium? Neem dan contact op met Anke Brummerhop: a.brummerhop@deredactie.nl

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×