Ronald Janus (40), hoofdredacteur van Men’s Health beantwoordt deze keer de vragen in onze interviewrubriek De Ganzenveer, waarin elke keer een andere hoofd- of eindredacteur aan het woord is over zijn/haar werk. Het stokje van deze estafetterubriek werd aan haar doorgegeven door Annette Lavrijsen, hoofdredacteur van Women’s Health.
Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?
Omdat je belangrijke zaken als gezondheid, maar zeker ook voeding en fitness niet mag overlaten aan blogmeisjes die klakkeloos marketingflauwekul doorzetten. Weten is nog altijd belangrijker dan liken. Onze redacteuren hebben die inhoud en bagage.
Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?
Ik zit er pas anderhalf nummer als hoofdredacteur, stel me die vraag volgend jaar nog eens.
Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?
Annette Lavrijsen, de hoofdredacteur van Women’s Health. Zij heeft het DNA en kon bovendien in korte tijd leren dealen met alle krachten waar je als hedendaagse mediaproducent mee te maken krijgt. Mocht ze in juli kunnen: gráág, dan kan ik ook op vakantie. Ik weet zo snel niemand bij wie de titel in betere handen is.
Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?
Sjacheraar. Met de rijkdommen die ik daarmee zou vergaren zou ik de hectare land achter ons huis kopen en hier een enorme botanische kas op laten bouwen, waarna ik fulltime botanicus zou worden. En vervolgens met mijn gezin de hele wereld over reizen om stekjes en beestjes te halen. Voetbalvrouw zijn lijkt me ook wel wat.
Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?
Roland van der Spek van Top Gear, hij haalde samen met zijn broer en zonder beknellende voorkennis een geweldige licentie naar Nederland. Hij heeft een feilloos zakelijk instinct en maakt ook nog eens een hele goede Nederlandse Top Gear. Roland verzamelde bovendien een fantastisch clubje kerels om zich heen.
Willem Baars, mijn toenmalige leermeester bij Playboy, die met beperkte middelen en vooral heel veel liefde een prachtige en originele titel in de markt wist te zetten en – belangrijker – weet te houden.
Een speciale vermelding is voor Jan Peter Jansen, mijn voorganger, die het chef-schap 10 jaar geleden in me zag en van wie ik het vak een decennium lang heb mogen afkijken.
Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’
Er voorlopig een hele generatie is (lees: 35+) wier leven grotendeels offline afspeelt, en ook op die manier media consumeert. Kijk naar het oplagesucces van titels waardoor deze groep zich aangesproken voelt, inclusief Men’s Health. Onze lezer is een stuk ouder dan onze bezoeker. Dat zeggende, de jonkies die nu opgroeien met Netflix op de iPad in plaats van Donald Duck in de brievenbus ben je voorgoed kwijt.
Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?
Welke lessen uit Men’s Health hebben jouw leven veranderd?
Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?
Dan is de huidige healthtrend al lang weer voorbij en is Men’s Health nog steeds de terp die een veilig heenkomen biedt voor mensen die deugdelijke en tegelijkertijd aantrekkelijk verpakte informatie willen lezen over fysieke en mentale gezondheid. Net als nu en net als toen we ruim 15 jaar geleden begonnen.
Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?
Het Engelse magazine Octane, de liefde voor het onderwerp – begeerlijke auto’s – , spat van iedere pagina af. De kraakheldere fotografie maakt de onderwerpen bijna tastbaar en uit de verhalen spreekt een diepgewortelde passie, aangevuld met kennis, research en aanstekelijk schrijven. Octane laat me dagdromen, en dat laat ik graag gebeuren. Echte bladenmakers trouwens; hun site is ruk.
Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?
Walter van Maren, de verse ‘content director’ van AutoWeek en mijn oude chef bij Slam! Magazine. Ik bewaar fijne herinneringen aan Walter en kijk met bovengemiddelde interesse naar hoe hij het merk een stap verder brengt.