René van Rijckevorsel

Leestijd: 2 minuten
Rene van Rijckevoorsel

René van Rijckevorsel is hoofdredacteur van Elsevier Juist

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

Omdat Elsevier Juist een uniek product is, dat er eigenlijk al had moeten zijn. Een optimistisch, diepgaand, toekomstgericht maandblad voor mensen die iets van hun leven willen maken, in plaats van alleen maar klagen en mopperen. Voor lezers die zich willen laten insprireren door het succes van anderen. En Juist is gegarandeerd BN’er vrij!

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Het eerste, maar dat lag dan ook twee maanden in de kiosk.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Niet om flauw te zijn, maar ik geloof niet in het fenomeen gasthoofdredacteur. Alsof iedereen dat zomaar kan, hoofdredacteur zijn!

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

De baas van de AIVD.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Ik ben eigenwijs, vaar vooral op mijn eigen kompas, maar kijk graag naar hoe buitenlandse bladen zijn gemaakt. Naar het ritme, het gevoel, de ziel. Toen ik Juist aan het opzetten was, heb ik gespiekt bij Intelligent Life van The Economist en bij bladen als Zeit Wissen. En vervolgens een eigen formule bedacht. Vanuit het weekblad Elsevier kijken we meer naar een blad als Bloomberg Businessweek.

Maak de volgende zin af: ‘Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat…’

… er behoefte zal blijven aan gedrukte media. Lezers willen iets vasthouden. En ze willen niet alleen maar vinden was ze zoeken, ook wat ze niet zoeken. Verrast worden. Leuk bericht is dat Newsweek net heeft besloten om weer terug te gaan naar print. Overigens ben ik zeker geen printfundamentalist. Wij maken bij Elsevier tal van producten, die de lezer op elke gewenste manier tot zich kan nemen, dat kan via print zijn. maar altijd ook digitaal.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Ik zou hem eerst vragen zijn idee van geluk te definiëren.

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Mijn merk Elsevier Juist bestaat nu amper een half jaar… Als het er over vijf jaar nog is, hebben we geheel tegen de trend in een wondertje verricht.

Welk ander tijdschrift beveel je anderen van harte aan?

Ligt eraan wie die ander is. The Atlantic, Hollands Maandblad, Onze Taal, het zijn tijdschriften die ik altijd bekijk en vaak ook lees. Maar vooral beveel ik nu mijn eigen blad aan iedereen aan: het is goed, en het gaat goed, maar we willen nog wel groeien!

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Aan Anja Frenkel van Tableau.

×

    Direct contactBel me terug





    • De Redactie
    • Gooische Kaai 15
    • 1141TV Monnickendam

    • info@deredactie.nl
    • 0299 - 65 38 53
    • Btw: NL8017.10.960B.01
    • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
    • KVK: 36040811
    ×