Rebecca Rijnders

Leestijd: 2 minuten
Rebecca Rijnders

Rebecca Rijnders, hoofdredacteur bij Microsoft/MSN, beantwoordt de vragen van de interviewrubriek Online met… In deze estafette-interviews legt [De Redactie] (hoofd)redacteuren van websites en online specialisten al enkele jaren een lijst met vragen voor. Over het vak, hun werk en merk.

Wat doet een hoofdredacteur bij Microsoft/MSN eigenlijk?

‘In hoofdlijnen bepaalt deze welke content er op MSN.nl komt. Aangezien onze redactie zelf geen content maakt, en we uitsluitend samenwerken met partners zoals Telegraaf, NRC, HP/De Tijd, Voetbal International, Oor, Gezondheidsnet, etc gaat het met name om content curatie: wanneer plaatsen we wat waar? Die keuzes en selecties maakt de redactie de hele dag door. Verder onderhoud ik het contact met de partners, met onze salesafdeling, en met de projectteams die verantwoordelijk zijn voor de technische kant van de website en de apps.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘Eigenlijk alleen de boeken waarbij het vooral gaat om foto’s kijken, zoals kunstboeken of reisboeken. Voor de rest mag alles van mij op de ereader.’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘De metrokaart van Parijs, erg handig. Maar dat was een gratis app. De laatste app waarvoor ik betaald heb, kan ik me niet precies herinneren, ik geloof dat advertentievrije versie van Wordfeud.’

Wie was jouw leermeester?

‘Oei, ik zou niet één iemand kunnen noemen. Er zijn zoveel mensen van wie ik veel heb geleerd, op zakelijk of persoonlijk vlak. Ik laat me in elk geval graag inspireren door mensen die tegen alle bewegingen in hun eigen weg kiezen en hun visie daarbij aan anderen kunnen overbrengen. Oprecht, zonder bla bla.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘MSN heeft de afgelopen tijd bekendheid verloren, mede door het verdwijnen van de Messenger (dit werd Skype). Sinds 1 oktober zijn we echter volledig gerestyled, waarbij zowel inhoud als look and feel sterk zijn verbeterd. Ik hoop dan ook dat mensen ons zullen herontdekken als het ideale startpunt voor nieuws, maar ook voor diverse handige tools en diensten als mail en social media.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘Eens. Als de technologie goed genoeg is dat jij met evenveel plezier op je tablet een glossy leest als nu op papier (wat technisch natuurlijk al zo is), dan zie ik geen enkele reden waarom we bomen zouden kappen. Maar ja, dan moeten uitgevers deze stap wel definitief durven zetten.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Mij lijkt het supergaaf om verhalen of boodschappen rechtstreeks naar iemands zintuigen en brein te kunnen sturen. Als deze persoon daarvoor open staat uiteraard. Dan heb je geen scherm meer nodig, en kun je de content echt helemaal beleven, inclusief geuren en geluiden. Dat gaat er natuurlijk ook komen.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘Wat me nu even te binnen schiet is Albert Heijn die de hele cyclus van recepten tot en met het afhalen of thuisbezorgen hebben georganiseerd. Ik vind Appie nog steeds een van de beste en meest gebruiksvriendelijke apps die er zijn. Het goede is ook dat ze echt bij hun business blijven en niet allerlei branchevreemde dingen gaan doen.’

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

‘Waarschijnlijk zoiets als: ‘Tabee, ik zie jullie op social media x of y.”

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

‘Suzanne van Nierop, een leuke ex-collega’s van me.’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×