Rachid Finge

Leestijd: 2 minuten
Rachid Finge

Rachid Finge was Social Media coördinator bij de NOS.

Wat doet een Social Media Coördinator bij de NOS eigenlijk?

‘Tot maart was ik de Social Media Coördinator van de NOS. Wat je dan doet? Ervoor zorgen dat de NOS optimaal gebruik maakt van sociale media. Dat gaat twee kanten op: redacties moeten het niet alleen goed kunnen gebruiken voor garing, maar ook voor publicatie. Nu werk ik aan technologie-verhalen voor de NOS. Google, Apple, Microsoft, Twitter, Facebook… iedereen heeft nu met deze bedrijven te maken, dus logisch dat de NOS daar meer aandacht voor heeft. Verder lees ik af en toe het nieuws op onder meer 3FM en doe ik verslag van wat er gezegd wordt op sociale media tijdens evenementen.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘Ik zou ze allemaal inruilen. Weet je, ik kom echt nooit toe aan boeken. Neem de biografie van Steve Jobs: destijds heb ik de dikke, papieren versie gekocht, maar steeds als ik heel even tijd had om te lezen, was dat boek niet in de buurt. Heb ‘m uiteindelijk een tweede keer gekocht op m’n iPhone. De papieren versie heb ik nooit opengeslagen. Maar ok, het staat wel leuk in de kast, natuurlijk.’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘TomTom voor US & Canada. Was handig tijdens SXSW in Austin, Texas. Kost een paar tientjes, maar dan weet je zeker dat je niet verdwaalt, ook als je geen internet hebt.’

Wie was jouw leermeester?

‘Dat hangt er vanaf. Als radionieuwslezer kreeg ik eerst coaching van Hans Molenaar en daarna van Raymond Serré. Dat zijn allebei coaches die met punten kunnen komen waar je nog nooit bij stil had gestaan. Heel bijzonder vind ik dat. Op tv ben ik blij dat Jeroen Overbeek me in de gaten houdt.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Van oorsprong is de NOS een merk dat de agenda van mensen dicteerde. Als je vroeger het nieuws wilde zien, dan verplichtten we je om exact om acht uur ’s avonds voor de tv te gaan zitten. Die tijd is natuurlijk grotendeels voorbij, maar ik denk dat het over vijf jaar echt klaar is. Ben heel benieuwd of er dan nog lineaire televisie bestaat. We bewegen in ieder geval mee met een uitgebreid aanbod op internet, sterke apps en goede aanwezigheid op social.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘Eens. Het zoontje van mijn beste vriend is vier. Die probeerde met zijn vinger te swipen op een pagina uit een tijdschrift. Dat vertelt mij dat het aantal mensen met een voorkeur voor print steeds verder zal afnemen, tot het overbodig is.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Een interactief medium waarvan de batterijen nooit opgaan. Dat zou wat zijn.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘Netflix. Bijna een medium op zich. Er zijn zoveel oorlogen gaande in de techwereld: Xbox vs Playstation, Apple vs Samsung, Google vs Microsoft, noem maar op. Maar wie er ook wint: Netflix wint altijd.’

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

“We zullen het nooit, nooit, nooit vergeten”. Nee, waarschijnlijk zou ik geheel onverwachts stoppen met twitteren, dus dan is een afscheid niet mogelijk.’

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

‘Aan niemand minder dan Kris Sloot, de website-manager van 3FM – het levende bewijs dat radio helemaal niet dood is in een online wereld.’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×