Rachel van de Pol

Leestijd: 3 minuten
Rachel van de Pol

Rachel van de Pol is Editor bij RTL Weekend Magazine

Wat doet een Editor bij RTL Weekend Magazine eigenlijk?
Die verzint onderwerpen, maakt de planning, schrijft redactionele en commerciële content, schakelt met adverteerders, selecteert beeld en moet handig zijn met photoshop. Heel veelzijdig dus.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
Matilda van Roald Dahl. En ik heb afgelopen week het boek ‘Koop nooit een rode jas’ van Norah Ephron gekocht. Ze leeft al bijna drie jaar niet meer en ik leer nu pas haar werk kennen. Norah is mijn nieuwe heldin. Ik ken niemand die zo slim en zo grappig schrijft als zij, dus dit boek krijgt een ereplaats in mijn boekenkast

Wat is jouw laatst aangeschafte app?
DuoLingo, ik ga een maand naar Brazilië dus ik wil mijn Portugees wat opschroeven. ‘Aprendo todos os dias 10 minutos’. Oké. Dat lieg ik, dat was de een na laatste. Gister heb ik Popcorn Time gedownload. Harstikke illegaal, maar ook harstikke fijn. Ik wil én HBO- en Netflixseries zien.

Wie was jouw leermeester?
Ton Bakker. Na mijn studie Internationale Betrekkingen zag ik na een jaar dwalen tussen rare banen het licht: ik wilde gaan schrijven. Dus ik begon een thuisstudie en bood mezelf als vrijwillig stagiair aan bij Reed Business. Ton geloofde er wel in. Hij nam mij onder zijn vleugels en leerde me de fijne kneepjes van schrijven voor het internet.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
Als mensen slimme grappige tips willen om een steentje aan de wereld bij te dragen, denken ze aan mijn blog Ikreddewereld.nl. Inmiddels zijn er ook twee boeken uit voortgekomen. En het Weekend Magazine is hét gratis online lifestyle tijdschrift van Nederland waar herkenbare bloggers vanuit verschillende expertises een grote rol spelen.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
Oneens. Ik denk dat printmedia een markt gaat worden voor luxeproducten. Een boek verschijnt bijvoorbeeld in e-vorm en daarbij is er een beperkte oplage in leer gebonden exemplaren beschikbaar. Het wordt een hebbeding.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
Dan zou ik een toegankelijke webshop opzetten voor alle eerlijke, duurzame kleding die wereldwijd gemaakt wordt en er niet uitziet alsof het gemaakt is van oude visnetten. Een soort Zalando voor eco-fashion. Nu wordt het voor de consument die bewuste keuzes hierin wil maken nog veel te moeilijk gemaakt. Je moet speuren en kennis van zaken hebben. Dat kost moeite dus haken velen af.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
Het is alweer een tijdje geleden, maar het Springlevend-spel van GTST in 2013 vond ik heel slim opgezet. Via de app, sociale media of de website kregen kijkers iedere week een aanwijzing waarmee ze konden onderzoeken wie de parachutesprong (de cliffhanger voor de zomer) niet had overleefd. Ook werden er iedere week prijzen weggegeven. Het was een gigantische hype die ervoor zorgde dat kijkers de hele zomerstop nog bezig waren met de soapserie.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?
Ik denk dat ik niets zeg. Tweeten vanuit een merk vind ik leuk en daar zie ik ook het nut van in. Maar tweeten vanuit mijn persoon, daar heb ik me altijd ongemakkelijk bij gevoeld. Ik heb het wel geprobeerd hoor. Dan zei ik dingen als: ‘Poeh hé, die en die ontwikkeling vind ik me toch een partijtje interessant of raar’. Maar in mijn achterhoofd dacht ik dan: wie zit hier nu op te wachten? Dus ik vertrek stilletjes.

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?
Elsbeth Witt

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×