Pascalle Rademaekers gelooft in communicatie met het gezonde verstand

Leestijd: 3 minuten
pascalle rademaekers

Vooroplopers, pioniers, uitvinders: ze zijn er wel degelijk in het communicatievak. Mensen die experimenten aandurven, die nieuwe wegen inslaan, gebaande paden vermijden.  Ze communiceren anders omdat het kan en gebruiken nieuwe technieken.

Pascalle Rademaekers is sinds kort Communications Program Manager bij ABN AMRO Retail. Daarvoor was zij werkzaam als senior communicatie adviseur bij VodafoneZiggo. Haar specialisatie ligt bij interne communicatie in de breedste zin van het woord.

Wat vind jij de grootste misvatting over het communicatievak?

Dat het gezien wordt als een trucje dat eigenlijk iedereen wel kan toepassen. Interne communicatie is net als voetbal: iedereen kan tegen  een balletje trappen, maar niet iedereen kan in het eerste van Barcelona spelen.

Wat zijn de belangrijkste taken van de communicatieprofessional anno nu?

Als ik kijk naar het vakgebied interne communicatie:

Weet wat je (business) doet
Pak het organogram erbij, maak een lijstje van tien afdelingen waarvan je wilt weten wat ze daar nu precies doen en ga kennismaken. Het is niet alleen hartstikke leuk en leerzaam, je verstevigt ook nog eens je interne netwerk. Zo zorg je ervoor dat je mensen kent en dat ze jou kennen.

Blijf scherp op de geloofwaardigheid van degene die de boodschap brengt
Effectieve communicatie valt of staat met de geloofwaardigheid van de boodschapper. Mensen zijn pas bereid om iets van je aan te nemen of in actie te komen als ze geloven wat je zegt. Senior management en leidinggevenden moeten zich daar als geen ander van bewust zijn. Ik vind dat je daar altijd op moet blijven challengen.

Zoek de verbinding
In de manier waarop je werkt: met je collega’s, opdrachtgevers en stakeholders en in de manier waarop je kijkt naar je organisatie: tussen zichtbare en onzichtbare processen; tussen ‘binnen’ en ‘buiten’.

Werk altijd met een duidelijk omschreven doel
Wellicht een open deur, maar if you don’t no where you’re going, you’ll probably end up somewhere else. Nog te vaak worden we op pad gestuurd zonder dat de opdrachtgever een duidelijk meetbaar doel voor ogen heeft.

(H)erken en stimuleer creativiteit
En dat bedoel ik in de breedste zin van het woord. Weet wanneer je een extern bureau moet inschakelen, maar kijk vooral ook in je organisatie.Leuke ideeën genoeg, en jij kunt als communicatieprofessional net dat extra zetje geven om het ook ten uitvoer te brengen.

Welke veranderingen kunnen we de komende jaren in dit vakgebied verwachten?

Weer kijkend naar interne communicatie hoop ik eigenlijk op twee dingen:

– dat we binnen organisaties veel meer en betere mogelijkheden krijgen om het effect van interne communicatie beter te meten op basis van (medewerker)data. De afstand tussen wat er in het marketing- en communicatie vak op dat gebied al kan, is veel te groot. Volgende stap zou zijn dat we data-analyses ook vooraf mee gaan nemen in onze communicatie strategie.

– dat we de learnings van bijv. groepsdynamica en het effect daarvan op het gedrag van medewerkers leren meenemen in onze strategie en inzet van middelen.

Wat zijn voor jou persoonlijk de grootse professionele uitdagingen?

Om verrassende en relevante communicatie te -blijven- maken voor je doelgroep.

Het thema is de vernieuwers’. Waarom ben jij een vernieuwer?

Klinkt misschien tegenstrijdig, maar ik vind het belangrijk om met een flinke dosis nuchterheid en relativeringsvermogen mijn werk te doen. We maken elkaar soms helemaal gek in onze jacht op het behalen van resultaten, het omarmen van verandering, het volgen van weer nieuwe trends. Je gezonde verstand blijven gebruiken levert voor mij altijd de meest verfrissende ideeën op. Niet per se nieuw of innovatief misschien, maar het maakt het leven wel een stuk gemakkelijker en daarmee leuker.

Waar haal jij de meeste inspiratie vandaan?

Uit mooie dingen of momenten.

Wat kunnen we van jouw bijdrage verwachten op het CommunicatieCongres?

In mijn bijdrage neem ik de deelnemers mee naar het antwoord op de volgende vraag: ‘Hoe breng je mensen uit twee verschillende werelden bij elkaar die elkaar nog niet kennen, maar wel razendsnel op de hoogte moeten zijn van elkaars producten en diensten? Hoe schaar je ze achter het gezamenlijke doel om klanten goed te kunnen en willen servicen?’

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

Lees hier alle interviews in de rubriek Communicatielijn

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×