Franska Stuy ‘Franska.nl is precies geworden zoals ik het wilde’

Leestijd: 5 minuten
Franska Stuy

Franska Stuy was van 1998 tot 2015 hoofdredacteur van het tijdschrift Libelle. In 2009 ontving ze de Mercur voor Hoofdredacteur van het Jaar en in 2011 de Mercur d’Or, een oeuvreprijs voor haar werk voor Libelle. Ze besloot haar eigen pad te kiezen en op 31 oktober 2016 startte Franska haar eigen online magazine Franska.nl.

Hoe gaat het nu met Franska?

‘Het gaat heel erg goed! Voor Libelle was het misschien eens tijd dat er een ander aan het roer ging staan. In Hilmar Mulder hebben ze daarvoor de juiste persoon gevonden. Voor mij persoonlijk is deze transfer ook heel goed geweest. Zoiets als Franska.nl zat al lange tijd en compleet uitgewerkt in mijn hoofd. Het moest alleen nog even worden uitgevoerd.’

Door de jaren heen heeft Franska als hoofdredacteur veel mijlpalen bereikt, zoals de Libelle Zomerweek, de Libelle Academy, het Libelle Nieuwscafé met de Nieuwscafé-Krant, Libelle Beach Café, en onder haar leiding kregen de website van Libelle en de sociale media een flinke impuls. Toen ze aankondigde dat ze iets anders ging doen, waren dan ook best veel mensen in shock. ‘Ik kreeg reacties als: Wat?! Stop je met Libelle? Maar jij bént Libelle! En men was bang dat ik enorme afkickverschijnselen zou krijgen en in een zwart gat zou vallen.’

Dat gebeurde helemaal niet. ‘Ik ‘was’ helemaal niet Libelle, maar als je ergens zo lang zit dan vergroeit het wel met je. Dat gebeurt sowieso als je je werk met zoveel passie en plezier doet als ik. Ik maak nu content vanuit mijn eigen interesses. Voor de mensen waar ik van houd. Ik ben San Francisco en bluesmuziek en Prada. Maar ik ben ook Vlieland, een biertje en Nivea. Ik ben champagne maar ook friet. Ik hou van een visje bij de visboer maar ook van uitgebreid lunchen in een sterrenrestaurant. Als ik niet hoef te fluisteren tenminste, anders vind ik het niet leuk. Franska.nl wordt voor mijn vriendinnen gemaakt en door mijn vriendinnen. Letterlijk! Ze schrijven lekker over onderwerpen die zij leuk vinden.’

Alles is anders

Vergeleken met het hoofdredacteurschap van Libelle is haar werkdag nu totaal anders. ‘Op de Libelle redactie was ik vooral manager op afstand, terwijl ik nu letterlijk tussen mijn collega’s werk. Ik hoor en zie wat er speelt, en ben heel actief onderdeel van het team. Erg fijn omdat dit echt mijn ding is, mijn ideeën die tot uitvoer komen, dus daar wil ik wel even bij zitten. Franska.nl is een grote naam, met veel online bezoekers, maar het team is klein in aantal mensen en ook qua structuur. We zitten allemaal bij elkaar in dezelfde ruimte, en zelfs de uitgever Ewart van der Horst van PilotStudio zit in hetzelfde pand. Hele korte lijnen dus. Wij hoeven geen vergaderzaal te huren als we iets willen bespreken.’

Online is niets nieuws

Online is overigens niets nieuws voor Franska. ‘Gewoon doen, niet wachten of eindeloos overleggen, past heel erg bij mij. Ik kan alles zomaar op het web zetten, én mensen kunnen meteen reageren! Precies wat ik zo leuk vond aan het internet toen ik er tig jaar geleden kennis mee maakte. In 1997 was Tip Culinair het grootste online magazine van Nederland. Playboy was destijds nog even de grootste, maar met TipCulinair.nl ging daar binnen de kortste keren over heen, haha. Daarna werd ik hoofdredacteur bij Libelle en kon ik lekker verder met Libelle.nl. In no time een van de grootste vrouwensites.’

Met de kritiek dat online magazines niet zo lekker lezen als papieren tijdschriften heeft ze niks. ‘Ik hou erg van met een stapel tijdschriften op de bank, maar merk dat ik in no time toch weer op m’n mobiel zit. Wie niet? Online is gewoon verslavend, daar kun je niet mee ophouden. Terwijl ik een tijdschrift sneller wegleg, want dat kan later nog wel. Ik ben ook dol op de interactie met lezers. Bij print is het product af en daarna valt het op de deurmat. Weg contact! Ik vond het tijdens De Libelle Zomerweek altijd al zo fijn om even te praten met je klanten/lezers. Dat heb ik nu voortdurend. Dus ik begrijp mensen die kritiek hebben op beeldschermlezen niet. Die vinden de elektrische tandenborstel wellicht ook niet prettig ;-).’

Adverteerders staan in de rij

Het verdienmodel van Franska.nl is inkomsten genereren via branded content. ‘Of al die leuke termen die ze ervoor verzinnen. Het komt hier op neer: de adverteerder wil iets onder de aandacht brengen of verkopen, en ik wil dat het leuk en interessant is om te lezen. Mijn motto: als het goed is voor de lezer, is het ook goed voor de adverteerder. Branded content is absoluut niet bij voorbaat saai of oninteressant. Het hoeft er ook niet altijd zo dik bovenop te liggen. Vooral niet als wij het zelf maken. En alleen als het vanuit het hart is geschreven en echt is, dan kun je er prima mensen mee bereiken en raken. De adverteerder is trouwens net zo goed onderdeel van het bedrijf als de beeldredacteur, de uitgever, de fotograaf en de journalist.’

Die adverteerders hoefde Franska overigens echt niet te smeken om mee te doen met haar nieuwe online magazine. De grote merken meldden zich vanaf het begin zelf bij haar aan. ‘Toen ik vorig jaar juni bekend maakte dat ik dit ging doen, werd ik meteen benaderd door adverteerders die mee wilden doen. Een luxe, voortgekomen uit het feit dat veel adverteerders mij al lang kennen. Ik zit met sommigen al zo lang aan tafel, we weten precies wat we aan elkaar hebben. Ze zeiden: ‘Het kan niet anders dan goed worden want jij maakt het’. Een groot compliment.’

Van baas baas naar collega

Wat voor hoofdredacteur is Franska? Is zij van het kaliber baas baas die graag de touwtjes in handen houdt, of is zij juist een ster in delegeren? ‘Ik ben beide. Af en toe moet ik de baas spelen, dat hoort er bij. Ik ben degene die de uiteindelijke beslissingen neemt. Ik weet heel goed wat ik wil, en probeer dit over te brengen, maar mijn redactie kan niet in mijn hoofd kijken. Dat hoeft ook niet. Ik vind het veel leuker om mensen het allermooiste en beste uit zichzelf te laten halen. Als mensen niet staan achter wat ze maken, of het niet leuk vinden, dan zie je dat terug in het eindproduct. Het plezier op het werk lees je tussen de regels door, vind ik.’

Van vele markten thuis

Als ze geen hoofdredacteur was, zou ze een restaurant beginnen. ‘Ik kan ontzettend lekker koken, en ben altijd bezig met het bedenken van nieuwe recepten, maar ik wil niet ’s nachts werken. En als mensen altijd hetzelfde willen eten vind ik het ook niet leuk. Dat schijnt te gebeuren in restaurants. Ik verras mensen liever. Op Franska.nl plaats ik daarom veel recepten, die ik zelf heb bedacht of van gerechten die ik ergens heb gegeten.’ Mode is ook een van haar passies. Van origine is Franska zelfs mode ontwerpster. Na een opleiding modevormgeving heeft ze als stylist en ontwerper voor handwerkblad Ariadne gewerkt. ‘Een eigen kledinglijn ontwerpen en verkopen in de Franska pop-up-store zou dus ook heel leuk zijn. Maar ik kan ook aardig tekenen, zo zijn alle tekeningen op Franska.nl van mijn hand. En ik kan pianospelen, ik kan zingen, en door alle reizen die ik heb gemaakt zou ik ook reisgids kunnen worden in Parijs, Milaan, Toscane of New York. Maar cocktailshaker lijkt me ook een leuk beroep, haha.’

Warm, persoonlijk en gezellig

Voorlopig stopt zij alle energie in haar online magazine. ‘Ik wil best veel, ook met Franska.nl, maar het moet een beetje organisch gaan. Ik ben ook niet bewust bezig om een crossmediaal platform te creëren. En heb ook geen meerjarenplan met te behalen targets. Mijn uitgever is daar gelukkig ook niet zo mee bezig. Franska.nl is precies geworden zoals ik het in mijn hoofd had; een gezellig, warm, en heel persoonlijk magazine voor vrouwen van 40+, of liever: voor iedereen die zich bij mij thuis voelt.’

Eerder in de Ganzenveer: Ebru Umar. Lees verder

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×