Michel Reijns adviseert de minister van Financiën

Leestijd: 3 minuten
Michel Reijns

Michel Reijns is coördinator van het communicatieteam van de minister van Financiën. In die rol stuurt hij de woordvoerders, adviseurs en alle andere communicatiemedewerkers aan, die vanuit het ministerie van Financiën zorgdragen voor de communicatie van en over de minister.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Ooit koos ik voor de journalistiek om daar te kunnen zijn waar het gebeurt en daar vervolgens over te kunnen vertellen. De spanning van een live-gebeurtenis en daar zo snel en zorgvuldig mogelijk verslag van doen heb ik altijd heel leuk gevonden. Ik ben politiek zeer geïnteresseerd en heb me daarom jarenlang op het Binnenhof als parlementair verslaggever kunnen vermaken.

Per toeval rolde ik in het vak van woordvoerder bij het ministerie van Financiën. En dat beviel ook meteen goed. Ook daar ben je steeds bezig met het vertellen over vaak spannende en in ieder geval altijd zeer relevante onderwerpen.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Na mijn studie Journalistiek ben ik aan de slag gegaan als journalist bij de regionale krant BN/De Stem en later bij de politieke redactie van het ANP. Ik studeerde nog politicologie maar daar ben ik mee gestopt toen ik als parlementair verslaggever elke dag aan het Binnenhof rondliep. Na jaren de politieke redactie van het ANP en die van De Persdienst te hebben geleid ben ik in 2013 overgestapt naar het ministerie van Financiën. Eerst was ik daar woordvoerder Rijksbegroting, en vanaf 2015 tot begin dit jaar deed ik de woordvoering van Eurogroep-voorzitter Dijsselbloem.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Voor Financiën staat deze periode traditioneel in het teken van Prinsjesdag en alle voorbereidingen die daarbij horen. Het is voor Financiën elk jaar weer een hele belangrijke dag dus daar gaat vooraf veel tijd en energie in zitten.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Voor mijzelf is een belangrijke uitdaging om altijd plezier te houden in mijn werk. Ik ben nog nooit met tegenzin naar mijn werk gegaan en dat wil ik graag zo houden. Dat betekent dat mijn werk interessant en relevant moet blijven, afwisselend moet zijn en dat ik nieuwe dingen moet kunnen blijven leren.

Op welke prestatie ben je trots?

De jaren als woordvoerder van de Eurogroepvoorzitter waren één grote achtbaan. Het betekende voortdurend op de toppen van je kunnen presteren. Ik ben er trots op dat we ons in dit mediageweld zo goed staande hebben weten te houden en trots op wat communicatie heeft kunnen bijdragen aan de resultaten die de Eurogroepvoorzitter heeft bereikt.

Verder ben ik trots dat ik onlangs genomineerd was voor de verkiezing Communicatieman van het Jaar. Dat is toch een erkenning voor het werk dat je geleverd hebt.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik kan door heel veel geïnspireerd raken. Soms is het een artikel in een krant of een stukje tekst in een boek. Vaak zorgen nieuwe collega’s met nieuwe inzichten voor inspiratie om zaken eens anders aan te pakken.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Dat hangt heel erg af van wat je wil bereiken. Het is een misverstand dat als je op zoveel mogelijk kanalen communiceert je ook het meest bereikt. Bij Financiën zijn we op verscheidene platforms actief maar inhoud, frequentie, lengte, beeld etc verschillen doelbewust per kanaal.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Beide zijn belangrijk en beide heb je nodig op een communicatieafdeling. In mijn huidige rol draait het meer om strategie en dat bevalt goed.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Als er resultaten – groot of klein – zijn geboekt en er ondertussen goed gelachen is.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Flexibel en wendbaar, om voortdurend in te kunnen spelen op ontwikkelingen in de maatschappij. En vooral met een positie in het hart van de organisatie.

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Er heerst altijd een spanning of wat je doet ook het goede is. Hoe goed we ons ook voorbereiden, hoeveel kennis en ervaring er ook beschikbaar is, zodra je gaat communiceren blijft er altijd enige onzekerheid wat er gaat gebeuren, wat de reacties zijn, welke dynamiek ontstaat. Het is gelukkig geen wiskunde.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Ik heb het gevoel dat er steeds minder vooroordelen zijn en onze beroepsgroep steeds vaker op haar professionaliteit wordt aangesproken. En terecht. Ook het aloude idee dat je met communicatie slechts nieuws een stuk mooier kunt maken, komt niet vaak meer voorbij. Iedereen snapt heel goed dat je ook met communicatie van een drol geen lekker koekje kunt maken.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Ik vind het inspirerend als ik mooie beeldproducties zie bij collega’s, zowel binnen de overheid als daarbuiten. Als je bijvoorbeeld ziet wat er gebeurt binnen de sport, zoals bij het wielrennen of de Formule 1, waar steeds meer informatie op een hele toegankelijke manier gedeeld wordt, dan inspireert dat om onder meer met beeld grote stappen te blijven zetten om transparantie te vergroten.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×