Marilou Snels vertelt geen sprookjes in Plus Magazine

Leestijd: 4 minuten
Marilou Snels Plus Magazine

Marilou Snels is sinds 1 augustus 2017 de nieuwe hoofdredacteur van Plus Magazine, het grootste maandblad voor 50-plus van Nederland. Ze volgde Theo Temmink op, die om persoonlijke redenen met de functie stopte.

Snels (49) is geen onbekende in de bladenwereld. Ze was al sinds 2013 in dienst bij Plus als adjunct-hoofdredacteur en daarvoor werkte zij ruim 15 jaar bij Sanoma voor titels als Flair, At Home, Home & Garden en Groter Groeien.

Hoe kwam deze ‘transfer’ tot stand?

Sinds 1 september 2013 ben ik werkzaam bij Plus Magazine. Eerst als adjunct-hoofdredacteur en sinds 1 augustus als hoofdredacteur. Enige tijd nadat Theo Temmink had besloten zich terug te trekken als hoofdredacteur, werd ik benaderd door de directie of ik wilde nadenken over de functie van hoofdredacteur. Na een aantal gesprekken en het schrijven van een uitgebreide visie werd ik aangenomen.

Waarom pas jij goed bij Plus Magazine?

In Plus Magazine vertellen we de dingen zoals ze zijn. We zijn informatief, betrouwbaar, praktisch en positief. Bovendien kunnen de lezers zich met ons blad identificeren. Alles wat in Plus Magazine staat klopt. Dat past bij mij. Ik wil nooit halve waarheden verkopen of maar een kant van het verhaal naar voren laten komen. We zijn een tijdschrift met diepgang en alles wordt meerdere malen gecheckt. De lezers verwachten dat ook van ons en voor mij is dat een basisprincipe.

Plus Magazine en Plusonline.nl richten zich op de actieve 50-plusser. Moet je de doelgroep goed kennen om het blad te kunnen maken?

Jazeker. Dat is eigenlijk essentieel. Je moet een duidelijk beeld van de 50-pusser voor ogen hebben. En dat is niet zo eenvoudig, omdat er niet 1 type 50-plusser is. De lezers die voor de oorlog geboren zijn, hebben een heel andere mentaliteit dan de babyboomers van na de oorlog. En daarbinnen zitten natuurlijk ook weer heel veel verschillende types. We zijn op de redactie continu bezig om in de gaten te houden dat we iedereen zo veel mogelijk bedienen. Dus we schrijven over de overgang, maar ook over dementie en over met pensioen gaan, gaan maar ook over nalaten na een overlijden.

Maakt het überhaupt uit voor welke doelgroep je schrijft?

Ja. Ik heb voor woonbladen gewerkt, waar de doelgroep kortgezegd: ‘lezers die van landelijk wonen houden’ was, maar ook voor de Nederlandse Flair en Groter Groeien. Bij de laatste titel was de doelgroep duidelijk moeders van kinderen op de basisschool, bij Flair jonge vrouwen met een vaste relatie en een kinderwens – of een kindje op komst. Je kunt je voorstellen dat het onmogelijk is om deze bladen in te vullen zonder dat je continu in je achterhoofd hebt voor wie je ze maakt.

Wat is het grootste inhoudelijke verschil tussen je laatste functie als adjunct en dit huidige hoofdredacteurschap?

Ik kan de ideeën die ik heb nu ook daadwerkelijk uitvoeren en de redactie inspireren tot vernieuwing.

Wat was je eerste wapenfeit als hoofdredacteur; wat heb je veranderd, geschrapt of verbeterd?

De verandering waar ik mee bezig ben, is dat we zichtbaarder moeten zijn als merk. Niet alleen op twitter, maar ook via evenementen, lezingen en bijeenkomsten die eraan komen. We zijn het grootste maandblad van Nederland. Daar mogen we best van de daken schreeuwen. Zeker in deze tijd.

En welk kenmerk van deze titel mag juist nooit veranderen?

De betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de informatie.

Met een betaalde oplage van ruim 245.000 exemplaren, is Plus Magazine het grootste maandblad van Nederland. Wat is volgens jou de succesformule?

Dan kom ik weer op de eerlijkheid. We vertellen geen sprookjes.

In welke aspecten van deze functie had je echt veel zin bij aanvang?

Stappen maken, oude patronen veranderen, zorgen dat iedereen het op de redactie naar zijn zin heeft en dat iedereen niet alleen het gevoel heeft, maar dat het ook echt zo is, namelijk dat we SAMEN een fantastisch tijdschrift maken. En daar trots op zijn!

En wat is voor jou de grootste uitdaging?

Het grootste maandblad van Nederland blijven en ook de nieuwe 50-plussers een blad bieden waar ze zich in herkennen en waarin ze alles vinden wat ze aanspreekt en handvatten biedt.

Wat voeg jij toe aan Plus, wat is jouw signatuur?

Niet vervallen in routinematigheid en vanzelfsprekendheid, maar super creatief blijven en elk nieuwe nummer zien als een wit doek. Je blijven afvragen: waarom doen we dit op deze manier? Is dat het beste? Kan het ook anders? Doen we dit nog een keer of juist niet? En waarom?

Wat is het verdienmodel van Plus?

Het verdienmodel van Plus is dat van de media in het algemeen. We komen van de klassieke situatie, waarin lezersmarkt en advertentiemarkt zorgen voor de inkomsten. Dit model heeft jarenlang perfect gewerkt, totdat de crisis 10 jaar geleden toesloeg en er minder print werd en wordt gelezen door de digitalisering. Gelukkig zijn bij Plus de gevolgen beperkt gebleven, ook doordat SPN (de uitgeverij van o.a. Plus Magazine) al jaren bezig was met de ontwikkeling van nevenactiviteiten die inkomsten genereert. Denk daarbij aan de organisatie van reizen (onder meer cruises ), de verkoop van producten toegespitst op onze doelgroep, zoals verzekeringen en de organisatie van beurzen zoals de 50-plus beurs en de Gezondheidsbeurs. Daarnaast geven we ook diverse praktische gidsen uit, zoals de belastinggids, de pensioengids etc.

Hoe staat de titel er over 5 jaar voor?

Dan is het merk Plus De Deskundige op het gebied van 50-plusssers. Lezers en commerciele partners weten ons te vinden als ze ook maar iets willen (weten) met betrekking tot ouderen. Verder zijn we volledig 360 graden. Plusonline is nu al een essentieel onderdeel van het merk Plus.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×