Marieke Heesakkers is marketing manager bij Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren.
Wat doet een Marketing Manager bij Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren eigenlijk?
Verbinden! Waar het voorheen vooral ging om het invullen en bewaken van de optimale marketing mix is de rol van Marketing Manager anno nu breder en niet langer beperkt tot alleen de marketingafdeling. Als marketeer ben je continu bezig met innoveren om je als organisatie te blijven onderscheiden in deze razendsnelle wereld Ook ben je continu informatie aan het verzamelen, verwerken en analyseren om je te helpen bij het nemen van beslissingen. Maar vooral kom en blijf je in contact met mensen. Zowel met de externe klant als met je collega’s. Enerzijds om vraag en aanbod op elkaar aan te laten sluiten en weten waar je klant van wakker ligt en waarmee je hem gelukkig maakt, maar ook om collega’s een (online) podium te bieden om hun kennis en expertise te delen. Zij zíjn immers het merk en zorgen voor de beleving van je merk bij de klant. Daarmee kun je je (ook op korte termijn al) onderscheiden en het verschil maken.
Ook help ik bij het vertalen van de visie en missie van de organisatie in een duidelijke richting die voor iedereen te snappen en te volgen is. Niet alleen de neuzen dezelfde kant op, maar ze ook in beweging krijgen. Silo’s afbreken, bruggen bouwen en zorgen voor ambassadeurs, merkfans en dat is geen kwestie van oogsten op korte termijn. Dat ik sowieso meer van ‘duurzaam verbinden’ ben, treft dus. Een marketeer in 2015 heeft veel ballen in de lucht te houden, maar haalt door het toevoegen van waarde aan de organisatie en liefst de wereld veel voldoening uit zijn werk. Ik geniet er intens van!
Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
Het boek Transformeren om te overleven, van Herman Toch. Dat boek heeft me het laatste zetje gegeven om het gevoel dat ik al wat langer had over de veranderende wereld en specifiek de invloed daarvan op marketing, om te zetten in actie. Naar aanleiding van dit boek ben ik me gaan verdiepen in inbound marketing en content marketing en heb ik het delen van kennis met de buitenwereld – o.a. in de vorm van bloggen – geïntroduceerd in de organisatie. Dat bleek een schot in de roos! Dat boek is me dierbaar en heeft een vast plekje op mijn bureau.
Wat is jouw laatst aangeschafte app?
Ik schaf niet veel apps aan de laatste tijd. Een van mijn meest gebruikte apps is Instagram. Daar deel ik wat ik de moeite waard vind of waar ik blij of enthousiast van word en geniet ik ook van mooie, grappige of ontroerende foto’s van anderen.
Wie was jouw leermeester?
Een echte leermeester heb ik niet, wel veel mensen die mij inspireren. Van een van hen, Steven van Belleghem, kreeg ik het advies om inspiratie binnen 48 uur om te zetten in actie. Die tip heb ik al vaak toegepast in vele kleine veranderingen. Een mooie quote die daarop aansluit is “you can’t change the world, but you can make a difference”. Ben de verandering die je graag wilt zien: zo ben je ook een inspirerend voorbeeld voor velen. Dat probeer ik te zijn, door mijn kennis (vooral in blogvorm, o.a. op Marketingfacts.nl, maar ook steeds vaker op een podium) te delen en te ‘practisen’ wat ik ‘preach’. Elkaar vooruit helpen geeft zoveel voldoening!
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
Op dit moment zijn wij een B2B toeleverancier in de bouw. Alhoewel de consument vaak nog niet bewust voor ons kiest, omdat niet hij, maar de opdrachtgever, architect of aannemer besluit om onze deuren toe te passen, is de consument wél meestal de eindgebruiker. Zonder die bewuste keuze is er minder beleving denk ik. Maar door o.a. de digitalisering en de mate waarin het Retail landschap verandert, is de kans groot dat we binnen 5 jaar wel direct in beeld zijn bij de consument. Dan is het fijn als hij ons ‘beleeft’ en dus een gevoel bij onze producten krijgt.
Met Limburgia bewerkstelligen we dat nu indirect al door veilige ruimtes te garanderen binnen de utiliteitsbouw, in plaats van planken te verkopen die het gat in de muur afdichten. Dat doen we met prachtige referentieprojecten die dit bewijzen, zoals het Rijksmuseum, het nieuwe Erasmus MC, de Amstelcampus en de UvA in Amsterdam. ‘Show, don’t tell’ is daarbij het devies. Mensen voelen snel genoeg of iets authentiek is en klopt. De transparantie die internet met zich mee heeft gebracht, biedt daarbij de bewijzen.
Berkvens heeft veel potentie om naast de deuren en kozijnen die we leveren in het utiliteitsbouw- en woonzorgsegment, als de marktleider binnen het woningbouwsegment die ze is, het woongenot van consumenten te vergroten. Dit doet ze door de deur (incl. kozijn en hang- en sluitwerk) een verlengstuk van het interieur te laten zijn. Over 5 jaar zijn in ieder geval veel meer mensen zich bewust van onze deuren.
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
Oneens. Print zal altijd blijven bestaan. Alhoewel ik het zakelijk ook beduidend minder inzet, wordt het nooit overbodig. Het gevoel van met een tijdschrift, krant of boek op de bank of op kantoor bladerend door een vakblad, is anders dan online scrollen door een tekst. ‘Online’ lezen is wellicht efficiënter dan print, omdat je sneller vindt wat je zoekt, maar als iemand anders die selectie voor je maakt zoals in een magazine, dan wordt je op een andere manier geprikkeld. Online scroll je sneller door, maar om creatief te kunnen blijven is juist verrast en geïnspireerd worden belangrijk.
De tijd van klakkeloos grote oplages brochures drukken en vele DM’s versturen per post is wat mij betreft voorbij. Maar dat heeft waarschijnlijk ook meer met onze inbound marketingaanpak te maken, die zich voornamelijk online afspeelt. Niet storen en spammen, maar gevonden worden en ‘zijn’ wat de klant interessant en relevant vindt.
Dus een duidelijke focus op online, maar print zeker niet volledig overboord gooien.
Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
Heel eerlijk gezegd heb ik niet zo de behoefte om op dit vlak iets nieuws te creëren. Er is al zoveel aanbod! Liever zou ik mijn energie steken in het helpen optimaliseren van een bestaand medium, zodat het bij voorkeur minder commercieel wordt en minder de privacy schendt, maar nog meer doet waarvoor het ooit bedacht is. Liever mijn energie inzetten om iets goeds te verbeteren, dan het wiel opnieuw uitvinden.
In de bouw zijn ook veel goede initiatieven om de hele keten te optimaliseren, maar als iedereen er zijn eigen plasje overheen wil blijven doen, verlies je snelheid en efficiency, maar vooral het einddoel snel uit het oog. Zet de ego’s aan de kant en kijk samen naar het hogere doel. Je klanten zien die inspanningen heus wel en zullen je die duurzame winst dan sneller gunnen, daar ben ik van overtuigd.
Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
In B2B zou ik zo geen succesvolle crossmediale concepten kunnen noemen. B2C denk ik aan LEGO, maar ik ben benieuwd of er ook concepten zijn die niet vanuit een bestaand kanaal crossmediaal zijn uitgebouwd, maar meteen crosmediaal gelanceerd zijn. Ik ken ze nog niet.
Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?
Stoppen met twitteren is echt geen optie! Dat kanaal heeft me al zoveel gebracht: nieuwe vrienden, zakelijke relaties en ook veel instant-oplossingen op brandende (zakelijke) vragen. Maar ook bijzondere activiteiten voor mijn gezin. Zo mocht mijn oudste dochter Nu.nl Junior mee bedenken en waren wij als gezin op tv om de educatieve app Squla te promoten, na een oproep hiervoor op Twitter.
Dit medium zorgt ervoor dat je mensen en hun interesses al leert kennen, voor je ze ‘in real life’ ontmoet en hierdoor kun je meteen door op de inhoud. Zakelijk heb ik hier regelmatig profijt van, door verbindingen die snel gemaakt zijn naar aanleiding van gezamenlijke uitdagingen, bijvoorbeeld BIM of de LEAN samenwerking in de bouw. Dus bij deze roep ik iedereen op om te gaan Twitteren!