Léon Geuyen is Hoofd Internet bij Plus Magazine.
Wat doet het Hoofd Internet bij Plus Magazine eigenlijk?
Samen met mijn online-collega’s zorg ik ervoor dat we dagelijks nieuwe content publiceren op een aantal grote websites die SPN (de uitgever van o.a. Plus Magazine) exploiteert. Het gaat dan om PlusOnline, de website die het dichtst aanschurkt tegen het papier tijdschrift, maar ook om Fietsen123 (website voor recreatieve fietsers) en Geld & Recht (website over – in goed Nederlands – personal finance). Dat doen we om een zo groot mogelijk bereik te creëren onder onze doelgroep: de 50-plusser. Bij elke website horen natuurlijk nieuwsbrieven, socialmedia-activiteiten, apps, maar ook digitale uitgaven in de vorm van bijvoorbeeld fietsrouteboekjes of computergidsen. Naast de drie genoemde sites exploiteren we ook Gezondheidsnet, voor een iets jongere doelgroep. Omdat een groot deel van onze activiteiten afhankelijk is van techniek, is het ook mijn taak om aan R&D te doen: nieuwe trends in techniek en media signaleren en bedenken of ze ook voor ons interessant zijn.
Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
In mijn kast staat een aantal prachtige koffietafelboeken over wielrennen. Met mooie klassieke platen van bijvoorbeeld Fausto Coppi, Eddy Merckx of Joop Zoetemelk. Die foto’s komen niet tot hun recht in een ebook, dus die boeken zal ik voorlopig niet vervangen door digitale edities.
Wat is jouw laatst aangeschafte app?
Als ‘aangeschaft’ betekent ‘geld voor betaald’, dan is het het premiumlidmaatschap van Strava. Strava is een community voor racefietsers, waarin je je eigen prestaties kunt bijhouden, maar ze ook kunt vergelijken met anderen. Ik ben een beroerd fietser, maar zien dat er nog steeds progressie zit in mijn eigen prestaties en dat ik het in vergelijking met anderen toch ook nog niet zo bar slecht doe, motiveert mij enorm.
Wie was jouw leermeester?
Bij Uitgeverij A.W. Bruna (en later bij Karakter Uitgevers) werkte ik met Kees Callenbach. Je zou hem kunnen beschouwen als een uitgever van de oude stempel, maar dan wel een hele moderne. Kees was al vroeg in de weer met cd-roms (ken je ze nog?) en zag ook al snel de mogelijkheden van internet. Het leuke was dat ik in een gesprek soms dacht dat ik hem helemaal kwijt was, maar dan maakte hij een opmerking die zo raak was en wist je dat hij gewoon alweer drie stappen vooruit had gedacht. Verder was hij ook ijzersterk in het ontdekken en ontginnen van nieuwe markten. In 1998 werkte ik met Kees en auteur Addo Stuur aan Windows 98 voor senioren, een computerboek dat uiteindelijk ongekend succesvol was. Het was ook mijn eigen kennismaking met de doelgroep 50-plus – inmiddels werk ik al 16 jaar aan producten en diensten voor die groep.
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
Plus Magazine zal niet meer alleen ‘iets van papier’ zijn. De kracht van Plus Magazine ligt straks in de breedte van de activiteiten. Dan bedoel ik niet alleen online activiteiten als apps of digitale uitgaven en abonnementen, maar juist ook offline activiteiten. We zijn nu al mede-eigenaar van de 50PlusBeurs (het grootste evenement voor 50-plussers in Europa), en dat is voor ons hét moment om onze doelgroep in de ogen te kijken en te horen wat ze nu écht vinden. SPN wil het merk Plus meer en meer neerzetten als een betrouwbaar, veilig baken voor 50-plussers. Traditioneel zijn we makelaar in informatie, maar over vijf jaar zullen we ongetwijfeld meer en andere producten en diensten voor 50-plussers hebben.
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
Oneens. Er zal ongetwijfeld een verschuiving naar online plaatsvinden (da’s een open deur), maar print zal niet helemaal verdwijnen. Althans, niet op korte termijn. Wat ik altijd grappig vind: bloggers die online een bepaalde reputatie hebben verworven, kiezen er vaak voor om op een gegeven moment toch een boek te schrijven. Kennelijk heeft print nog steeds meer autoriteit dan het beeldscherm.
Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
Da’s een lastige. Als ik het gouden idee had, had ik het natuurlijk al verwezenlijkt, haha. Maar om toch maar een antwoord te geven: ik zie zelf veel mogelijkheden voor digitale uitgaven, al dan niet in abonnementsvorm. Maar of we dan meteen van een nieuw medium kunnen spreken? Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd? Ik ben benieuwd hoe de nieuwe strategie van De Volkskrant uitpakt. Vooralsnog ziet het er spannend en goed uit. In het buitenland vind ik Axel Springer (Duitsland) erg inspirerend met bijvoorbeeld zijn auto- en sportcontent. In de UK is Future Media een mooi voorbeeld van hoe je kleine, niche-onderwerpen op allerlei media interessant kunt brengen (bijvoorbeeld Guitarist, Rhythm en CyclingNews).
Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?
‘Dat was het. Bedankt voor je aandacht en we zien elkaar op XYZ.’ Waarbij XYZ het volgende hete medium is waar we allemaal moeten zitten.
Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?
Aartjan van Erkel (@aartjan)