Laurens Verhagen

Leestijd: 2 minuten
Laurens Verhagen

Laurens Verhagen is hoofdredacteur bij Volkskrant.nl

Wat doet een hoofdredacteur bij Volkskrant.nl eigenlijk?

Als hoofdredacteur van de online redactie ben ik inhoudelijk eindverantwoordelijk. Maar dat betekent niet dat ik iedere dag bovenop het nieuws zit. In de praktijk ben ik meer bezig met de strategie en journalistieke innovatie. De grote lijn.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

De eerste druk (uit 1935 meen ik) van de Nederlandse vertaling van Reis naar het einde van de Nacht van Louis Ferdinand Céline. Een erg slechte vertaling van een prachtboek.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Dat zou ik aan mijn zoon moeten vragen. Hij koopt de meeste apps. Op mijn account.

Wie was jouw leermeester?

Het klinkt wellicht arrogant, maar ik zou niet één specifieke leermeester kunnen noemen. Of ik zou moeten zeggen: internet. De fijne kneepjes van de online journalistiek, waar ik in de jaren ’90 mee begon, heb ik al doende geleerd. De samenwerking bij Webwereld met Maarten Reijnders (nu freelance journalist) en Joris Evers (nu marketingbaas bij Netflix) was daarbij heel belangrijk.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Via alle mogelijke platformen. Steeds minder via de desktop, steeds meer via mobieltjes en tablets. Maar ook via nieuwe devices zoals horloges, buigbare schermen en brillen. En ook nog steeds op papier, vooral in het weekend.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Eens. Maar is de vraag hoe ver deze ‘toekomst’ is. Misschien is dat tien jaar, misschien al eerder. Voorlopig is er echter nog bijzonder veel behoefte aan papier. Papier wordt te gemakkelijk al ten grave gedragen. Maar daarbij wordt vergeten dat de krant nog steeds winstgevend is. Bovendien gaat het met de oplage van de Volkskrant bijzonder goed. Wat allemaal niet wil zeggen dat we niet investeren in online. Integendeel.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Daar ben ik de afgelopen maanden al mee bezig geweest. De Volkskrant komt met een fantastische nieuwe site en apps waarin dat wat we nu krant noemen en online optimaal samenkomen. Dat wordt heel spannend.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Hyves, CU2

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

Wat een dag. #manmanman

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Marten Blankensteijn van Blendle. Innovatieheld.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×