In het Ganzenveerinterview komt elke keer een andere hoofdredacteur aan het woord. Deze keer is Lara Aerts aan het woord. Zij is journalist en heeft een eigen tekstproductiebedrijf Lara Aerts Tekstproductie.
Wat doet een journalist en copywriter bij Lara Aerts Tekstproductie eigenlijk?
‘Schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Voor kranten, tijdschriften en ook voor bedrijven en reclamebureau’s. De ene dag maak ik voor Het Parool een reportage over Club10: een jeugdhonk nieuwe stijl annex huiswerkbegeleiding met dezelfde abonnement-structuur als een sportschool. De volgende dag schrijf ik over zakenmensen die transatlantisch forenzen voor Het Financieele Dagblad. En weer een dag later maak ik opleidingsfolders voor een MBO-opleiding of schrijf ik voor de website van bouwbedrijf Heijmans. De onderwerpen wisselen dagelijks en worden óf aangedragen door een opdrachtgever, of ze komen uit mijn eigen koker. De ideeën voor artikelen liggen op straat; het is een kwestie van bukken en oprapen.’
Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
‘Mooie, journalistieke fotoboeken mogen blijven. Zoals ‘An Atlas of War and Tourism in The Caucasus’ van Arnold van Bruggen en Rob Hornstra. Dat boek staat trouwens niet in een boekenkast – daar zou het stof vangen en verkleuren – maar netjes in een kast met een deurtje. Overigens probeer ik mijn boekenplanken (een kast heb ik niet) zo leeg mogelijk te houden. Boeken die ik nog wil lezen mogen daar tijdelijk verpozen. Daarna geef ik ze weg (de goede romans) of verkoop ik ze via bol.com. Nieuwe boeken koop ik als e-book. Een groot nadeel van e-books vind ik trouwens dat je ze niet weg kan geven of (uit) kan lenen.’
Wat is jouw laatst aangeschafte app?
‘Blendle, voor het online lezen van artikelen uit kranten en tijdschriften. Er komen steeds meer internationale kranten en tijdschriften bij. Ik kan niet wachten tot The Guardian beschikbaar komt.’
Wie was jouw leermeester?
‘Ik heb verschillende leermeesters gehad, waaronder Anne Bakker, een vriendin die mij introduceerde in de wereld van de tijdschriften en kranten, en een aantal redactiechefs. Zij investeerden veel tijd in mij. Hun tips en adviezen zijn me bijgebleven. Sterker nog: tijdens het schrijven ‘hoor’ ik hun aanwijzingen nog regelmatig, ze zijn als onzichtbare souffleurs. Inmiddels heb ik zelf flink wat stagiaires en beginnend journalisten en tekstschrijvers begeleid. Het is leuk om ze op weg te helpen, zeker als ze gretig en talentvol zijn. Dankzij mijn eigen leermeesters weet ik hoe fijn het is om wegwijs gemaakt te worden in een nieuwe wereld.’
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
‘Ik ben geen merk, ik maak verhalen en kopij. Mijn persoon is daaraan ondergeschikt.’
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
‘Een klein deel van de consumenten zal hardnekkig de papieren krant blijven kopen. Het voordeel: een hard copy krant op tafel ligt toch meer voor het grijpen dan de krant op een tablet of telefoon en nodigt daarom uit tot lezen. Kinderen die opgroeien in een huis met een (rondslingerende) papieren krant zullen ‘m op een dag ook pakken, doorbladeren en later gaan lezen.’
Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
‘Een medium dat met gedachten te besturen is. Vingers zijn mij niet vlug genoeg, ik erger me wezenloos. Bovendien moet dat medium zelf melden waar het zich bevindt, in het geval het niet aan je lijf vastzit. Ik ben een groot deel van mijn tijd kwijt aan zoeken, daar zou ik graag een eind aan maken.’
Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
‘Love Radio, een interactieve documentaire over het complexe proces van verzoening na de genocide in Rwanda. Love Radio bestaat uit een webdocumentaire, mobiele tap stories en een tentoonstelling. De journalistiek is niet dood, getuige deze next level variant.’
Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?
‘Ik gebruik Twitter veelvuldig om te researchen. Ik zoek naar bronnen en ervaringsverhalen. De kans dat ik daarmee stop is nihil, en mocht dat toch gebeuren dan sluit ik af met: Dank Twitter, voor bewezen diensten.’
Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?
‘Aan Lyn Kuyper, content director voor Allerhande/AHOLD bij MPG.. Zij was destijds een van mijn leermeesters. Je kan zonder problemen alle LinkedIn-clichés op haar loslaten: ze is gedreven, creatief, ambitieus, loyaal, razendsnel, perfectionistisch, doortastend, stressbestendig enzovoorts enzoverder. Lyn heeft altijd één oog gericht op de details, een ander oog op het geheel, en haar derde oog is gericht op de toekomst: wat valt er voor nieuws te verzinnen en hoe voeren we dat uit. Tegelijk stuurt ze moeiteloos de gelederen aan. In die complete heksenketel houdt ze haar hoofd koel, en blijft ze aardig bovendien.’