Koen Droste is manager bij Upcoming.nl
Wat doet een manager bij Upcoming.nl eigenlijk?
Hoewel we onderdeel zijn van een grote uitgever (TMG), is Upcoming.nl in feite een startup: we bestaan nog maar een jaar. Mijn belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat we een duidelijke visie hebben en dat ik getalenteerde redacteuren en programmeurs verzamel om die visie om te zetten in een product dat aanslaat. Upcoming is nog volop in ontwikkeling. Ik ben dan ook nauw betrokken bij de doorontwikkeling van het product zelf en de redactionele formule.
Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?
“What is the what” van Dave Eggers, een indrukwekkend boek over de crisis in Darfur. Ik heb veel interesse in internationale politiek.
Wat is jouw laatst aangeschafte app?
Vivino, een app waarmee je het etiket van een fles wijn scant en er meer informatie over te zien krijgt. Uitstekend hulpmiddel in mijn pogingen om te doen alsof ik er verstand van heb.
Wie was jouw leermeester?
Waar we ons mee bezig houden bij Upcoming is redelijk vernieuwend, dus in Nederland zijn er eerlijk gezegd niet zo heel veel voorbeelden voor ons. We kijken zelf veel naar innovatieve online uitgevers in de VS, zoals Buzzfeed, Upworthy en Huffington Post. Zij weten sterke content te combineren met innovatieve techniek en slimme distributiemethodes, precies waar we ons bij Upcoming ook mee bezig houden.
Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?
Vijf jaar is in de internetwereld wel enorm ver in de toekomst. Wij zijn meer gefocust op waar we volgend jaar willen staan, en dat is dat Upcoming.nl hét contentplatform moet zijn voor de internetgeneratie. Met onze slimme techniek en ons netwerk van bloggers willen wij degenen zijn die online trends niet alleen als eerste spotten, maar ze ook zelf creëren.
Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?
Eens. Maar ik denk wel dat dat nog even gaat duren.
Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?
Daar zijn we op dit moment precies mee bezig bij Upcoming. Al zijn we nog lang niet klaar: voor komend jaar hebben we ambitieuze plannen om de enorme groei van het afgelopen jaar verder door te zetten.
Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?
Voetbal International. Ik vind het knap hoe zij zowel op print, online als op TV zeer succesvol zijn.
Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?
“Cool! Dat gigantische ei in m’n achtertuin begint eindelijk uit te komen!”
Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?
Aan Gonnie Spijkstra. Met haar populaire blog versereclame.nl geeft zij geweldige inspiratie voor hoe je met je content kunt inhaken op actuele gebeurtenissen.