John van den Oetelaar

Leestijd: 2 minuten
John van den Oetelaar

John van den Oetelaar is hoofdredacteur van ED.nl/Eindhovens Dagblad

Waarom mogen mensen jouw blad/krant niet missen?

Dat mogen ze best, maar of het verstandig is? Woon je in de regio Zuidoost-Brabant, of heb je er op een andere manier verbinding mee, dan zijn we de belangrijkste, grootste en meest invloedrijke journalistieke factor die je kunt raadplegen. De regio, met Eindhoven als uitgesproken centrum, groeit. Wij zijn gepast trots op de omgeving waar wij deel vanuit maken, en tegelijkertijd zorgen wij dat er af en toe wat stoom kan worden afgeblazen. We zijn kritisch, betrokken, aardig, zoals gezegd trots, maar zeilen journalistiek scherp aan de wind en bijten ook door waar het ons nodig lijkt.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Losse verkoop is moeilijk meetbaar in krantenland, ook omdat niet verkochte nummers niet teruggegeven kunnen worden. Dat zorgt voor een wat behoudende inkoop op losse nummers. Toch een inschatting: onze productie rond de arrestatie van de verdachte in de zaak Nicole van den Hurk.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Elke lezer. Wij zijn een tijdje terug begonnen met het openstellen van enkele pagina’s van onze krant voor de lezer. Alles, rijp en groen, wat de lezer interesseert mag daarop landen. Van een lofzang op de buurvrouw tot een ode aan een goede vriend. Dat levert prachtige verhalen op, die we zelf nooit zouden maken. Op termijn zien we mogelijkheden om het aantal pagina’s uit te breiden, zodat iedereen altijd een beetje hoofdredacteur kan zijn.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Verslaggever, gitarist bij AC/DC of zelfstandig bakker van ambachtelijke broden.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Van allemaal. Het moment dat je denkt dat je van een ander niet meer kunt leren, ben je stilletjes het luisteren aan het afleren. En naar mijn stellige overtuiging is luisteren het beste gereedschap uit het journalistieke gereedschapskistje.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

…..er mensen zijn die een krant of tijdschrift, boek of pamflet willen kopen. (Ik weet niet of ik deze mag toelichten, maar ik doe het dan toch) Al toen ik op de Academie voor de Journalistiek zat, waren er mensen die de krant aan het infuus wilden leggen. Dat blijkt nogal voorbarig te zijn geweest. Ja, de krant zal ooit verdwijnen, maar gelukkig is dat niet alleen aan de hoofdredacteuren, uitgevers, zieners en betweters onder ons. De consument vindt er ook nog iets van.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Hoe gaat het met u? En wat vindt u van onze site (of krant)?

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Ik denk niet we over vijf jaar nog werken onder een merk. Dat zullen er meer zijn. Het merk ED is ijzersterk, vooral bij een wat ouder publiek. Er zijn ook groepen die we niet bereiken. Denk aan jongeren of de grote groep Engelstaligen in onze regio. Daar zullen we wellicht andere merken voor moeten ontwikkelen. Evenwel is het ED over vijf jaar nog steeds een groot en betrouwbaar merk in een sterk ontwikkelende regio.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Quest. Daar staat zo ontzettend veel in dat je niet per se had hoeven weten, maar toch heel erg vermakelijk is. En ik lees met veel genoegen de Volkskrant.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Kees Pijnappels, hoofdredacteur van De Persdienst.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×