Jan Peter Jansen

Leestijd: 3 minuten

Jan Peter Jansen is hoofdredacteur bij Men’s Health en Editorial director bij Women’s Health.

Waarom mogen mensen jouw blad niet missen?

Fit is the new rich, en als je beseft dat je langer dood bent dan dat je leeft, is een maandelijkse investering van € 5,95 snel terugverdiend. Gelukkig beseffen steeds meer mannen (en vrouwen) dat bewust leven niets meer met geitenwollensokken en linksgedraaide biologische yoghurt van doen heeft. Men’s Health (en Women’s Health voor de vrouwen) verschaft op een uiterst toegankelijke manier inspiratie, informatie en motivatie om niet alleen een fit lichaam maar ook een dito geest te behouden in de jungle van alledag waarin steeds meer van ons wordt verwacht. En hoewel onze covermannen weleens een andere indruk wekken, barsten onze nummers uit hun lumbeck van de nuttige kennis over voeding, gezondheid, werk en seks.

Wat was het best verkochte nummer onder jouw leiding?

Het bizarre is dat de verkoopcijfers van Men’s Health door de jaren heen heel stabiel zijn gebleven, in een sterk afgenomen mannenbladenmarkt die af en toe op een waar slagveld leek. Edities met een BN’er of topsporter op de cover bleken helemaal niet altijd een garantie voor een hogere losse verkoop. Twee van de bestverkochte nummers zijn ‘Editie nummer 75’, een opgeblazen ideetje dat perfect uitwerkte: hoogste advertentie-omzet ooit, dubbele redactionele volume en een plus in de losse verkoop van 40%. De eerste cover met Arie Boomsma, januari 2011, had een index yoy van 135. Bij Women’s Health ben ik extra trots op de resultaten van het lanceringsnummer, april 2013. We tikten in no time 10.000 abonnees aan en verkochten van de eerste editie ruim 50.000 exemplaren in de losse verkoop.

Welke gasthoofdredacteur zou van jou voor één nummer de scepter mogen zwaaien?

Eén op de drie lezers van Men’s Health is vrouw, weten we. Ze zijn benieuwd naar wat de man beweegt, en onze nuchtere tone of voice bevalt hen blijkbaar. Dus mag een vrouw mijn bureau een maandlang claimen. Ik duldt Victoria Koblenko wel een maand op mijn kamer.

Als je geen hoofdredacteur was, wat zou je dan willen zijn?

Wijnimporteur.

Van welke collega-journalist of bladenmaker kun jij nog iets leren?

Van vele collega’s. Zoals elke bladenmaker elke dag absorbeert. Ik vind het fijn om jonge, gedreven mensen met een aparte kijk maar zonder zeikmentaliteit om me heen te hebben. Het meeste leer ik van mensen zoals Annette Lavrijsen, die ik aannam als eindredacteur Men’s Health en nu hoofdredacteur Women’s Health is. Fris, origineel, hardwerkend en wars van incestueus grachtengordel- of bladenmakersgedrag.

Maak de volgende zin af: ’Printmedia hebben ook in de toekomst bestaansrecht omdat ….’

…het tastbaar is, makkelijker in bad, op strand of een zonrijk terras te lezen is, de advertenties er fraaier in uitkomen en de beleving totaal anders is. Tijdschriften verworden meer tot een luxeproduct, en dat is prima. Mits je als titel een toegevoegde waarde te bieden hebt en een essentieel onderscheid maakt met anderen in het schap. Men’s én Women’s Health bieden need-to-know informatie. Dat is onze onderscheidende factor.

Welke vraag zou je jouw meest trouwe lezer willen stellen?

Blijf je wel trouw je kritiek op me afvuren? Mijn mailadres staat onder m’n editorial. En ik beantwoord elke email persoonlijk, binnen een dag, ook in het weekend.

Hoe ziet jouw merk er over vijf jaar uit?

Onze pay-off luidt: ‘Alles wat de man beweegt’. Dat nemen we letterlijk én figuurlijk. De man verandert, wij veranderen, steeds sneller. Hóe, dat maakt ons werk juist zo boeiend.

Welk ander tijdschrift beveel jij anderen van harte aan?

Ik ben een allesvreter op bladengebied. Maar van de Britse GQ heb ik sinds het begin geen nummer gemist. Net als van onze Hearst-broertjes Quote en Esquire. Jammer dat de vrouwelijke tijdschriftenfan zoveel meer keuze heeft.

Aan welke collega-hoofdredacteur wil je de ganzenveer doorgeven?

Ebru Umar. Zij heeft het lef het dode papier van Sanoma’s Fab Magazine nieuw leven in te blazen. En ze heeft de afgelopen maanden mogen ervaren welke zaken – buiten het zicht van de lezers – op het bordje van de hoofdredacteur belanden.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×