Denise van Iersel

Leestijd: 3 minuten
Denise van Iersel

Denise van Iersel is PR & Communicatieadviseur bij PostNL.

Wat doet een PR & Communicatieadviseur bij PostNL eigenlijk?

Ik werk voor een aantal zakelijke onderdelen van PostNL, waaronder Cendris. Niet bepaald mensenmerken zoals Coca Cola. Dus hoe claim je autoriteit? Door een goed – inhoudelijk – verhaal te vertellen. Eerst brainstormen over de waarom-vraag. Vervolgens probeer ik mensen te enthousiasmeren voor en ondersteunen in het online delen van hun kennis. Binnen een gezonde mix van paid, owned en earned media. Ik houd ervan kritische vragen te stellen. Mensen uit te dagen om het net even anders te zien of te doen. Of het juist zo simpel mogelijk te houden.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Het marketingmanagementboek van Philip Kotler natuurlijk. Hij is wat Freud is voor de psychologie en Marx voor het socialisme. Zonder Kotler had marketing zoals we het nu kennen niet bestaan. Ondanks alle veranderingen in het vakgebied geeft hij aan dat je een stevige basis moet hebben, dicht bij jezelf te blijven en over een flinke dosis gezond verstand moet beschikken. En onlangs tipte iemand mij voor Exponential Organizations van Yuri van der Geest. De zes geheimen van exponentiele organisaties die hij noemt: formuleer een hoger doel, maak personeel on demand, benut gemeenschap en crowd, gebruik algoritmes, benut andermans bezittingen en creëer betrokkenheid.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Ik betaal niet voor apps. Is ook niet nodig. Er zijn zoveel goede, gratis apps voor zowel privé als zakelijk gebruik zoals Feedly, Buffer en IFTTT. Hiep hiep hoera voor kennisdeling en vrije content.

Wie was jouw leermeester?

Mijn manager Sandra Costa bij PostNL. Zij gaf mij vertrouwen en de vrijheid om te doen wat ik doe en stimuleerde mij mezelf te ontwikkelen en profileren. En Edwin Vlems. Door hem kwam ik in contact met inbound- en contentmarketing. Ik zag daadwerkelijk het licht: in een klap realiseerde ik wat ik in mijn hoofd had zitten maar niet voldoende concreet kon maken.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Over vijf jaar ziet de consument Cendris als partij die haar klanten helpt dichter bij hun klanten te staan. Om ze effectiever te raken en actiever te betrekken bij hun merk.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Oneens. Ik kan nooit zo goed tegen de discussie over kanalen. Het is niet of of. Het is vaker en en. En bovenal vanuit jouw doelgroep. Verdiep je eerst maar eens in hun kanaalvoorkeuren en interesses. En stem daar de in te zetten kanalen op af.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Niet zozeer een medium. Eerder een beweging. Om mensen te bewegen beter na te denken over hun waarom-vraag. Om persoonlijker en transparanter te zijn. Om meer out of the box, of in ieder geval anders, te denken. Om meer agile te zijn. Om innovatie te faciliteren. Om de verbinding te leggen tussen mensen die elkaar kunnen aanvullen en helpen. Bijvoorbeeld de generatie ondernemers die niet goed weet wat ze met social media aan moet en de jongere generatie die dit volledig heeft omarmd.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

The Voice of Holland. De live shows op tv zijn online terug te kijken. Ze hebben de RedRoom App om op de hoogte te blijven, te stemmen en muziek te luisteren. Een aantal sociale kanalen wordt ingezet om mensen te betrekken bij het verhaal. Op de site staan de bio’s van de coaches en deelnemers. Er zijn workshops en winacties. Slimme marketing dus.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

Zo. En nu wijntje?

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Edwin Vlems. Hij is Marketing Manager en Adviseur voor B2B, gespecialiseerd in inbound marketing.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×