Bart Brouwers

Leestijd: 2 minuten
Bart Brouwers

Bart Brouwers is Hoofd Business Development bij TMG Landelijke Media.

Wat doet een journalist bij TMG Business Development eigenlijk?

Goeie vraag, ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel een dappere keuze vond van TMG. Meestal zitten er Nyenrode-types op dit soort functies. Nou, als ik iets niet ben, dan is het dat wel. Ik zal me dus behoorlijk moeten bijspijkeren wat betreft de bedrijfskundige kant van mijn werk. Maar daar staat ook wel wat tegenover natuurlijk: ik denk dat ik met mijn achtergrond wel een frisse bijdrage kan leveren in het meedenken over logische en wenselijke ontwikkelingen binnen een journalistiek bedrijf. Want dat we ons moeten aanpassen, dat is natuurlijk wel heel duidelijk geworden de laatste jaren.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Mijn moeder heeft jaargang 1985-1986 van het Maastrichtse universiteitsblad Observant voor me ingebonden. Mijn eerste jaar als journalist 🙂

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

“De Media App” van de Vlaamse uitgevers. Op de iPad, dus dat telt eigenlijk niet. Echte apps staan op android.

Wie was jouw leermeester?

Erwin Blom: hij heeft me laten zien dat de belangrijkste journalistieke principes nergens beter dan op online platforms tot hun recht kunnen komen. Hij heeft volop gepionierd, de weg geëffend, en ik heb daar dankbaar gebruik van kunnen maken. Nog steeds trouwens.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

TMG zal met al haar merken de positie van gangmaker moeten blijven waarmaken. Dat geldt dan niet alleen voor de Telegraaf, maar ook voor de regionale titels (inclusief dichtbij.nl) en nieuwkomers als Upcoming. En daarnaast de vele nieuwe merken die we de komende jaren nog in petto hebben.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Dat suggereert dat online een 1-op-1 vervanger is van print. Maar online is veel meer dan dat. Op online komt alles wat we voorheen hebben gedaan (print, radio, tv, bioscoop, buitenreclame etc etc) samen. Maar wat nog belangrijker is: het drijft op interactie in plaats van zenden en heeft daarmee de positie van producent en consument vervlochten. Online heeft de wereld opnieuw ingericht. Daarmee is print niet overbodig geworden (en dat zal het de komende tijd ook niet worden) maar online heeft wel de beperktheid van print aangetoond.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Mijn droom ligt in de openbare ruimte. Hoe creëer je een media-ervaring voor een consument zonder dat deze daar een eigen apparaatje voor nodig heeft, maar wel met de mogelijkheid om zelf in control te blijven. Google Glass is misschien een eerste voorzichtige stap op dat terrein, maar eerlijk gezegd blijft zo’n bril natuurlijk maar een lastig ding. Wat je eigenlijk zou willen is met je gedachten je mediagebruik bepalen.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Vanuit de gedachte dat op online alle mediatypen samenkomen, zou dat dus het meest geslaagde online initiatief moeten zijn. Kortom: het concept Google. Alles bepalend, alles overheersend, altijd innovatief en vooroplopend en qua ambitie nog lang niet verzadigd. Alle andere concepten vallen in het niet vergeleken bij wat Google heeft neergezet.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

“Vrienden, het is tof om te zien dat we eindelijk de ideale plek hebben gevonden om alles wat ons bezighoudt te delen. Ik zie je op XYZ!”

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Hille van der Kaa, aan de universiteit Tilburg vol bezig met vernieuwing in journalistiek én met het journalistiek onderwijs.o

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×