Andreas Willemse

Leestijd: 3 minuten
Andreas Willemse

Andreas Willemse is eigenaar van AppFellas.

Wat doet een eigenaar bij AppFellas eigenlijk?

Heel veel uitleggen. Uitleggen wat apps eigenlijk zijn. Wat het verschil is tussen apps en web. En ook vaak vertellen dat een app geen goed idee is. Je eigen app hebben is interessant, maar soms is een website of een web app een veel beter idee. Ik ben voortdurend met content marketing bezig, en met de vraag hoe je die content in de markt zet. Of ik nu de telefoon opneem, een adwords-campagne maak, of een whitepaper schrijf.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Ik hou van verhalen, artikelen, romans, geschiedenisboeken, kranten, magazines. Ik lees ze bijna zonder uitzondering op een tablet, smartphone, ereader of laptop. Dat wil niet zeggen dat ik geen papieren boeken heb, integendeel. Ik kan er toch wel een paar meter muur mee vullen. Maar tegenwoordig koop ik boeken digitaal en kan ik me niet meer voorstellen dat ik een paar jaar geleden nog met minstens tien pillen in een backpack op reis ging. Het boek dat ik nooit zal inruilen tegen een ebook? Ik heb alle boeken van Paul Auster in mijn boekenkast staan. Die worden nooit vervangen.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

1Password. Een app die er niet alleen voor zorgt dat je je wachtwoorden niet kwijtraakt, en makkelijk kan vinden, maar ook de complexiteit van de wachtwoorden, en dus een zekere mate van veiligheid garandeert. Voor mij in razend tempo onmisbaar geworden.

Wie was jouw leermeester?

Ik was jaren geleden als broekie betrokken bij de start van Emedia, de voorloper van Lead Solutions. Ik werkte daar met Hans Rothweiler (zit tegenwoordig bij Top Employers Institute), die mij liet zien dat het leuk is om keihard te werken aan iets waar je in gelooft. B2B contentmarketing stond toen nog in de kinderschoenen in Nederland en met die interne startup hebben we echt met name whitepapermarketing op de kaart gezet. Hans had en eiste een ijzeren discipline. Om zeven uur beginnen, keihard werken,, maar hij wist die ‘work hard’-mentaliteit ook te koppelen aan een ‘play hard’-instelling. Hard werken, en dan een borrel! In mijn eigen bedrijf heb ik dezelfde regels, al begin ik wat later, haha.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Ik hoop dat AppFellas zal worden beschouwd als een bedrijf waarmee je beslist om tafel moet om je innovatieve ideeën en mobiele strategie mee te bespreken. Een partij die z’n sporen heeft verdiend in het gebruiksvriendelijk maken van user interfaces waar je vroeger een cursus voor moest volgen. En ik hoop dat mensen onze festival-apps (Visitr) kennen!

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Eens. Papier zal sneller dan velen denken een retro-ding zijn, nostalgie. En terecht ook, als je kijkt naar de stapels dode bomen die ongelezen retour gaan. Een goed verhaal is een goed verhaal, daar heb je de geur en het gevoel van papier echt niet voor nodig. Misschien wel als je het gewend bent, maar dan hoor je dus tot de laatste generatie die daaraan gewend is geraakt. Met AppFellas hebben we een app gemaakt voor Plus Magazine. Wat blijkt? Ook senioren stappen massaal over op digitaal lezen!

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

Ik zou een informatieplatform voor bedrijven willen beginnen over wat apps en het web nu echt kunnen betekenen voor het bedrijfsleven. Een soort iCulture voor bedrijven, maar dan niet beperkt tot iOS. Ik ben waanzinnig onder de indruk van Vox.com (een Amerikaans nieuws-platform), op een dergelijke manier zou ik het willen inrichten. Hun Card Stacks vormen een prachtige manier om dossiers inzichtelijk te maken.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Ik denk dat NRC media goed bezig is met het combineren van print en online. Ook durven ze te experimenteren met apps die niet simpelweg een kopie zijn van de krant. Voor media-apps geldt dat het niet makkelijk is om er geld mee te verdienen, vandaar dat ik het experiment (NRC reader) toejuich.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

‘Mijn gebruikersnaam op Weibo is net als hier: @andreaswillemse. Zie jullie daar!’

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Niels Aalberts van Friendly Fire

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×