Ben Lange

Leestijd: 3 minuten
Ben Lange

Ben Lange is contentcreator bij contentbureau.nl.

Wat doet een contentcreator bij contentbureau.nl eigenlijk?

We ondersteunen klanten bij het optimaal vertellen van hun boodschap. Dat doen we door ze – on- en offline – beter te profileren, hun doelgroepen te informeren en te zorgen dat ze hun boodschap consequent uitdragen. Als contentcreator schrijf ik voor web en print: van technische whitepapers, blogs en achtergrondartikelen tot volledige websites, Facebook-posts en persberichten. We zijn ook goed in het vertalen van teksten uit en naar het Engels. In huis hebben we daarnaast mensen die het hele plaatje eromheen compleet kunnen maken: beeld, fotografie, websitebouw en apps. Contentbureau.nl werkt voor zo’n tachtig bedrijven dus, zowel qua vorm als inhoud is het ongelooflijk divers. Dit betekent dat je snel moeten kunnen schakelen en je dus minstens even snel moet kunnen inleven in de business van klanten.

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

Kunstboeken en fotoboeken. Van de vormgeving en het beeld gaat te veel verloren op een e-inkt-scherm. Fictie en non-fictie lees ik op de e-reader.

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

Al mijn apps zijn gratis. De laatst gedownloade app is die van Onze Taal, een onmisbare taalvraagbaak voor een tekstschrijver.

Wie was jouw leermeester?

Ik zit straks acht jaar bij Contentbureau.nl. De zeven medewerkers vormen een mooie mix van jonge en meer ervaren mensen. Het eerste jaar dat ik hier zat, heb ik als tekstschrijver meer geleerd dan in de vijftien jaar daarvoor. Vooral de dynamiek tussen en met mijn collega’s houdt mij scherp en met zoveel klanten zit je als vanzelf bovenop de allerlaatste ontwikkelingen en innovaties.

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

Wij werken hoofdzakelijk voor zakelijke klanten, en daarmee alleen indirect voor consumenten. Over vijf jaar is Contentbureau.nl een nog grotere naam in contentland. De behoefte aan content blijft groeien. Hierdoor groeit Contentbureau.nl mee. Nu werken we met zeven mensen, over twee tot drie jaar zijn dat er zeker twintig. Inclusief een aantal contentcreators in onze kantoren in Brussel en Amsterdam, om de lijnen met klanten zo kort mogelijk te houden.

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

Oneens. Print wordt wel steeds meer een niche. Het web leent zich beter voor nieuws en snelle publicatie. Hoewel mensen op internet steeds langere verhalen gaan lezen; zie De Correspondent. Er zal echter altijd een markt blijven voor mooi vormgegeven bladen met langere verhalen en mooie fotografie. Een mooi gedrukt blad op de koffietafel is echt geschikt om even te ontsnappen aan de continue stroom aan online informatie. Wel vind ik dat uitgevers beter gebruik moeten maken van de nieuwe digitale druktechnologie. Die maakt het mogelijk om per stuk te printen en met behulp van big data-analyse zeer persoonlijk drukwerk te maken. Zo kun je verschillende versies maken van één tijdschrift al naar gelang de interesse van een deel van de lezers. Nu is alles nog ‘one-size-fits-all’. Ook direct mail kun je nu verregaand personaliseren.

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

We zijn nog wel even zoet met uit te vinden hoe we de huidige mediamix optimaal kunnen inzetten om doelgroepen te bereiken. Vooral in het finetunen van de mix per doelgroep of persona zit wat mij betreft de ontwikkeling voor de komende jaren.

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

Ik was voor een klant in het Mauritshuis. Deze organisatie heeft de integratie van haar website met tentoonstellingen ongelooflijk goed aangepakt. Daarbij is de website meer dan een informatiemedium. Het is een vraagbaak met verschillende verdiepingen, een museum voor mensen die niet naar het fysieke museum kunnen komen en een intelligent ticketingsysteem. Door bezoekers op de website te volgen, weet het museum waar vraag naar is en kunnen ze hierop inspelen met nieuwe diensten.

Stel, je stopt met twitteren. Hoe ziet jouw allerlaatste tweet ooit eruit?

Ik weet niet of het met mijn leeftijd te maken heeft, maar ik stoor me steeds meer aan Twitter. Mijn laatste tweet zal gaan over het inruilen van de waan van de dag voor langetermijnvisies.

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door?

Stella Jansen, directeur van Progress Communications.

×
  • Babbage Company
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@babbage.nl
  • 020-4414707
  • Btw: NL8077.07.788.B01
  • IBAN: NL97RABO 0111 5338 56
  • KVK: 30154318
×