Barbara van Erp is journalist en blogger. Na een carrière bij de Volkskrant, Vrij Nederland en Libelle was het noodzaak om iets totaal anders te gaan doen. Samen met Femke Sterken richtte ze het online platform Me-to-We op, een online magazine over hoe het écht is om jonge kinderen te hebben. Na 3 jaar maakt ze de balans op van haar bedrijf Snippet Media dat inmiddels 4 online magazines uitgeeft. ‘Het is ontzettend hard werken, maar je krijgt er ook heel veel voor terug.’
Weg uit een wereld gebaseerd op krimp
‘Femke en ik werkten jarenlang in de bladenwereld. Overal vielen ontslagen, de freelancetarieven gingen omlaag. Bij Vrij Nederland en bij Libelle zag ik de abonnementen kelderen en de oplages daalden. In het gebouw van Sanoma stonden steeds meer ruimtes leeg. Printmedia werd een wereld gebaseerd op krimp en bezuinigingen. Een collega zei: als redacteur voel ik me steeds meer als een ijsbeer op een ijsschots die naar het Zuiden drijft. Die opmerking kwam aan. Ik dacht: ik ben net 40 jaar en moet nog heel lang werken. Als ik iets anders wil, moet ik het nú doen!’
Totaal onverwacht succes
Aan de keukentafel bedachten zij en Femke een plan. ‘Iedereen had het over online, dus dat was stap 1. We hadden kleine kinderen en vonden blogs van moeders truttig en niet realistisch. Terwijl al die blogs alleen maar gingen over de mooie, zoete kanten van moeder en kind, schreven wij stukjes over “het echte moederschap” en plaatsten die op een website en op Facebook. Binnen een half jaar hadden we 350.000 unieke bezoekers per maand. Dat was Me-to-We dat nu zo’n 3 jaar bestaat. Een totaal onverwacht succes.’
Lekkende tieten en andere narigheid
Dat succes komt overigens niet door nieuwe openheid van vrouwen. ‘Moeders willen nog steeds liever niet praten over het gebrek aan de roze wolk, maar wel andermans ellende lezen. Taboe is een vervelend woord, maar geheimzinnig gedoe ervaren wij wel degelijk. Op de redactie van Me-to-We lopen de leukste types rond van de socialmediageneratie. Zij staan middenin het leven, maar durven geen vieze dingen te vertellen over lekkende tieten of andere narigheid. Ze willen al helemaal niet met hun kind op de foto of in een filmpje. Ikzelf ben juist heel open over álles wat ik meemaak in het moederschap. Hoeveel lol we hebben, hoe moe we zijn, bizarre dingen, over ruzies met je kleuter en dagjes uit naar afschuwelijke locaties, omdat het leuk is voor de kinderen. Ik let er wel op dat mijn zoon van 10 niet voor gek staat op school door wat ik schrijf. Maar eigenlijk doen mijn kids ook overal graag aan mee.’
Verschillende magazines voor 4 levenfasen
Snippet Media is ook uitgever van 3 andere online magazines. Mynd.nu is een site over dagelijkse psyche. ‘Als je kinderen wat groter zijn, heb je weer tijd om na te denken over je leven: past mijn werk nog bij me, vind ik mijn man nog leuk, hoe gaat het eigenlijk met mij?’ Liesbeth Smit werd hoofdredacteur en Mynd groeide uit tot een bloeiende site met meer dan 150.000 unieke bezoekers per maand tussen de 35 en 45 jaar. Daarna werd het tijd voor Saarmagazine: 50+ maar nog lang niet dood. ‘Voor de vlotte vrouw van 50-plus, die midden in het leven staat. Sinds september 2016 zijn we daarmee in de lucht en zitten nu op 150.000 unieke bezoekers, dankzij Els Rozenbroek (ex-LINDA.) die de titel runt.’ Op 15 juni 2017 is Snippet Media trotse eigenaar geworden van de laatste titel: tishiergeenhotel.nl. Het online magazine richt zich op moeders van pubers, en is opgericht door journalisten Saskia Smith en Martine de Vente. ‘Op tishiergeenhotel.nl staan grappige en herkenbare stukjes en video’s over hoe het is om te leven met een puber in huis. Over hoe krankzinnig veel handdoeken die gasten gebruiken, hoe ze opeens gaan stinken en je hele koelkast leeg vreten’.
Van journalist naar commercieel manager
Barbara’s profiel op LinkedIn is veranderd van ‘journalist’, naar commercieel manager van een serieuze bv met werknemers en een toekomstplan. ‘Vroeger hield ik me niet met adverteerders bezig, nu is het mijn core business. Ontdekken hoe grote bedrijven denken, hoe we elkaar van dienst kunnen zijn, dat vind ik interessant. Met mijn journalistieke achtergrond kan ik het verhaal vertellen, de commerciële kant heb ik moeten ontwikkelen. In de praktijk geleerd; dan moet je wel. Als ik nu hoor dat we duur zijn denk ik: oké dat is goed, dan zijn we in ieder geval niet te goedkoop. Dat we veel campagnes hebben lopen, beschouw ik ook maar als compliment: we zijn dus goed bezig.’
Branded content als verdienmodel
Barbara gaat meestal zelf op pad naar adverteerders, vindt het belangrijk om er in persoon te zijn. ‘Inmiddels hebben we ook een branded-contentteam, maar het eerste gesprek met een nieuwe adverteerder doe ik meestal zelf. Vaak hebben we meteen positieve reacties met concrete voorstellen. Maar ook bieden ze ons regelmatig ‘leuke winacties’ aan in ruil voor gratis advertentieruimte. Doen we niet. Helaas komen adverteerders nog niet naar ons toe. Het blijft hard werken, elke dag weer. Ik moet steeds actief op zoek naar potentiele klanten. En deze business verandert razendsnel; elke week komt er een nieuwe technologie bij die wij dus ook moeten aanbieden. Kunnen we ook. Via kleine gespecialiseerde bedrijven, die snel leveren. Korte lijntjes, en veel persoonlijk contact. Dat werkt in ons voordeel.’
Geen rekening houden met adverteerders
‘Als wij vinden dat flesvoeding prima is, dan schrijf ik dat op en denk ik niet wat een adverteerder daarvan vindt. Juist naar die echtheid zijn merken op zoek. Meestal vragen adverteerders ons hoe wíj iets aan zouden pakken. Dat verrast me vaak. Marketeers durven hun verhaal in onze handen te leggen en af te wachten wat er komt.’
Me-to-We deed een gewaagde campagne samen met Tena lights. Over jonge vrouwen met incontinentieproblemen. Geen sexy onderwerp, maar heel relevant. ‘Als je kinderen hebt gebaard kun je niet meer trampolinespringen, niezen of lachen zonder dat er wat gebeurt. Dus Tena paste perfect bij ons. We hebben openhartige interviews en portretsessies gehouden met 12 lezeressen over hun lichaam na de bevalling. Daar hebben we video’s en een prachtige fotoserie van gemaakt. Die campagne werd een groot succes.’ De geportretteerde vrouwen waren trots, de lezeressen vonden het prachtig en de klant kreeg er waanzinnig goede cijfers, traffic naar hun site en een leestijd van meer dan 4 minuten per blog voor terug. Maar niet alles kan. ‘Een bekend fastfoodrestaurant en een colamerk dat ik niet ga noemen, wilden dat wij vertelden dat hun producten helemaal niet zo ongezond zijn. Voor jonge kinderen?! Dat gaat dan niet door, sorry.’
Mercur ultieme erkenning
Erkenning voor alle ziel en zaligheid die ze in Snippet Media stoppen, kwam vorig jaar: een Mercur. ‘Dat was echt heel ontroerend. En belangrijk voor ons, omdat we altijd moeten opboksen tegen de grote jongens. Op de advertentiemarkt, ons – beperkte – bereik en onze geloofwaardigheid. Dat we ook in de prijzen vielen, was helemaal fantastisch. Iedereen kent de Mercurs hè? Je komt meteen wel met iets binnen bij potentiële adverteerders. “U kent ons nog niet? Nou, vorig jaar hebben we een Mercur gewonnen!” Dat maakt indruk.’
The sky is the limit? Niet helemaal
Barbara kijkt graag naar de concurrentie. Hoe die het doen, hoe ze het hoofd boven water houden, en hun campagnes. ‘Crossmediale campagnes van LINDA. bijvoorbeeld. Dat vliegtuig vol lezeressen naar Milaan voor een jubileum van LINDA. magazine. En hun online serie Bitterzoet die dan wordt gesponsord door een drankje. Dat vind ik echt briljant.’ Net zo groot worden is een doel. Of dat haalbaar is? Barbara wil eerst haar merken uitbouwen. Met een festival en evenementen waar adverteerders en lezers op een prettige manier samenkomen. ‘The sky is the limit maar wel met de rem erop. Want alleen als het echt is, wordt het een succes.’