Communicatie-expert Anne Vollaard aan de slag als UX-adviseur in politiek Den Haag

Leestijd: 3 minuten

Maak kennis met Anne Vollaard. Ze is een ervaren copywriter, (web)redacteur, contentmanager en projectcoördinator. Anne woont in Broek in Waterland.  Naast haar werk haalt ze energie uit lange duurlopen tussen de weilanden en is ze graag buiten te vinden met haar drie kinderen.

De Redactie bemiddelde Anne voor de functie UX-adviseur bij de Tweede Kamer. We vroegen Anne hoe het is om te werken in politiek Den Haag.

Je werkt al lang in het communicatievak. Kun je daar meer over vertellen?

‘Ik heb veel ervaring met het (her)schrijven en redigeren van (web)teksten, artikelen en kopij, het begeleiden van campagnes, boekproducties, vertalingen, het coördineren van websites en het adviseren, aansturen en begeleiden van collega-professionals, opdrachtgevers en auteurs.’

Het valt ons op dat je actief bent in verschillende branches.

Ik ben een creatieve en analytische denker, en hou oprecht van technologie, innovatie en verandering. In een nieuwe omgeving voel ik me snel thuis, in welke branche dan ook. Ik werk in de reclamewereld, de culturele sector, bij ngo’s en de overheid. Op dit moment heb ik drie langlopende opdrachten tegelijk: als copywriter bij een reclamebureau, als auteur van een roman bij een uitgeverij, en als UX-adviseur bij de Tweede Kamer.’

Wat houdt je functie als UX-adviseur bij de Tweede Kamer precies in?

‘Ik geef advies over de gebruiksvriendelijkheid van het intranet van de Tweede Kamer. Mijn focus ligt daarbij op dienstverlening: het is de bedoeling dat medewerkers makkelijker gaan vinden wat ze zoeken. Op basis van mijn projectvoorstel wordt de content op intranet hergestructureerd en herschreven, maar ook worden functionaliteiten en het design aangepast. Naast mijn advies zorg ik er ook voor dat de aanpassingen geïmplementeerd worden.’

Hoe ziet je werkdag eruit?

‘Ik werk een dag in de week in Den Haag, de andere dagen werk ik voor een reclamebureau. De dag in Den Haag zit meestal vol met afspraken. De coördinatie van de aanpassingen op intranet stem ik af met mijn projectgroep en collega’s van allerlei afdelingen. Met die collega’s test ik ook of de aanpassingen werken. En de implementatie doe ik onder meer samen met een webmaster, een grafisch designer en een data-analist.’

Hoe is het om in de Tweede Kamer te werken?

‘Heel bijzonder. Er hangt een tijdloze, wat formele sfeer waar ik blij van word. Ik werk in de gebouwen rondom het Plein. In het begin had ik nog geen Rijkspas, toen kon ik nog niet door alle beveiligingspoortjes heen. Als een soort estafettestokje werd ik van collega naar collega overgedragen, van afspraak naar afspraak. Het is handig dat er overal flexplekken zijn. Meestal begin ik ’s ochtends bij het Logement, daar spreek ik mijn collega’s van de projectgroep. ’s Middags werk ik meestal aan de andere kant van het Plein, bij de afdeling Communicatie.’

Welke uitdagingen kom je tegen in je werk?

‘De informatie over dienstverlening is nu verdeeld over tientallen webpagina’s. Mijn collega’s helpen me bij het boven water krijgen van die informatie, maar het is een kunst om alles vervolgens helder bij elkaar te brengen. Om het voor medewerkers makkelijker te maken, komt er onder meer een virtuele servicedesk op de homepage van het intranet. Vanaf daar worden medewerkers doorgelinkt naar de pagina’s die ze zoeken. En ook al komt de service-informatie bij verschillende afdelingen vandaan, de medewerker zou daar niets van hoeven merken: de customer journey moet vloeiend verlopen.’

Wat zijn je ervaringen in de bemiddeling met de recruiters van De Redactie?

‘De bemiddeling ging enorm soepel! Ik kon snel op gesprek komen in Den Haag, en diezelfde dag nog werd ik gebeld: dat ik was aangenomen voor deze opdracht. Ik kon met al mijn vragen bij De Redactie terecht, en de afspraken rond mijn opdrachtovereenkomst waren gelijk helder.’

Heb je een tip voor andere kandidaten die bij De Redactie ingeschreven staan?

‘Geef een accuraat beeld van wie je bent en wat je kunt. En blijf ook zelf contact houden met de recruiters, onder meer door te reageren op de vacatures op de website.’

Wil jij ook door ons bemiddeld worden bij een van onze opdrachtgevers? Schrijf je nu in als kandidaat! Of bent u op zoek naar de juiste kandidaat voor een tijdelijke klus of vast dienstverband? We gaan graag met u in gesprek over de mogelijkheden! Neem contact met ons op via info@deredactie.nl  of tel. 0299 653853.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×