‘Millennials maken de wereld slimmer en beter’

Leestijd: 5 minuten
Nick Kiran

Nick Kiran is 25 jaar oud en ‘Marketing Lead’ bij TWTG R&D. Een club vol uitvinders, die dagelijks de randen opzoeken van wat er technologisch gezien mogelijk is. ‘De producten die wij maken vallen met een mooi buzzword binnen de ‘Internet of Things’. Een breed begrip, maar heel dankbaar: als je IoT roept heb je meteen de aandacht. Ik zie dat ook om me heen bij ‘Blockchain’-startups of alles en iedereen dat met VR/AR en AI bezig is. Ondanks dat je wellicht geen idee hebt wat deze afkortingen zijn, heb je ze sowieso wel eens gehoord. En is de kans groot dat het meteen beklijft.

Enfin, IoT; iedereen kent de slimme deurbellen, thermostaten en lampen wel, maar wij richten ons op (grote) industriële toepassingen. Klinkt misschien iets minder sexy, maar dat is ook precies wat mijn opdracht is: het vertalen van wat wij écht doen in een omvattende strategie voor verschillende stakeholders. Dat doe ik met heel veel plezier en als zelfbewuste millennial ervaar ik daar ook heel veel betekenis in. Wij maken echt de wereld slimmer én dus beter.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Op mijn 17e begon ik mijn eigen bedrijf en al snel had ik door dat vermarkten van dit bedrijfje het leukste was. Dat is namelijk ook het nadeel aan het vak direct (in mijn beleving dan). Je kunt eigenlijk niet direct iets ‘maken’ dat per definitie van waarde is. Klinkt misschien een beetje pessimistisch, maar zo is het niet helemaal bedoeld… ik ben heel zelfbewust dat ik me in een tijdspad bevind van gebeurtenissen met verschillende actoren erin. Mijn professionele dagelijkse waan is eenvoudiger met een goede basis ingrediënten, ik zie mezelf als een soort chef-kok.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Ik was ingestapt in een ‘spin-off’ van het bedrijf waarin ik nu werkzaam ben als ondernemer. Een achtbaan vol spannende momenten, met zowel hele hoge pieken (Financial Times interview) en diepe dalen. Enorm leerzaam en eigenlijk was het een belachelijk grote sprong in het diepe, welke ik graag iedereen zou willen aanbevelen. Ik denk alleen niet dat iedereen dat zomaar kan.

Ik heb in 2016 / 2017 een product mogen introduceren die internationaal door verschillende media is opgepikt, klanten heeft gegenereerd en met deze positionering heeft het moederbedrijf een enorm waardevol resultaat behaald waarmee het bedrijf is doorgegroeid. Tussen dat moment en nu zit ongeveer een klein jaar en 15-20 man verschil in personeel. Het gaat heel snel hier, dat vind ik fantastisch. Daarom ben ik ook gestopt met mijn Master Communicatiewetenschappen, dat was echt een paar versnellingen terug.

Dat is verre van alleen mijn verdiensten, maar ik ben enorm blij dat ik (nu al) de kans krijg om binnen TWTG als eindverantwoordelijke binnen het vakgebied (/ marketing) te mogen meewerken aan onze beoogde wereld dominantie. Dat is wel echt het doel, over 10 jaar zult u wellicht nog eens met een glimlach terugdenken aan die 25-jarige lefgozert uit Rotterdam.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Heel snel bedrijfskundige kennis en ervaring bijspijkeren. Op dit moment heb ik een soort dubbelfunctie, waarin het communicatievakgebied een resultaat is van de efforts die ook uit eigen koker komen. Alleen dat kan beter. Ik wil de komende jaren samen met onze techneuten een business case herkennen, ontwikkelen en exploiteren. Mijn oud-collega en mentor Michel Kok (Partner en adviseur HollandSpoor) heeft mij ooit heel duidelijk gemaakt welke type professionals er bestaan in het vakgebied. Destijds kwamen we snel tot de conclusie dat ik niet een eindstation wil zijn die even een middel in elkaar flanst ten faveure van de inspanningen van een ander. Ik wil die ‘nummer 10’ zijn, de spielmacher, niet de spits die alleen maar goed voorbereide pakketjes naar binnen probeert te knikken. Dat is op een gegeven moment een trucje.

Op welke prestatie ben je trots?

Ik ben meer trots op hoe de prestaties samen een beleid vormen dan een specifieke actie.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik pingpong heel veel gedachten heen en weer met (studie)vrienden, ook al zitten zij niet allemaal in hetzelfde vakgebied (ze werken o.a. bij Apple, EY tot Facebook of zijn voor zichzelf begonnen). Daarnaast maak ik een podcast samen met Lorenzo van Galen over innovatie om mezelf continu uit te dagen om overal allerlei onderwerpen goed op de hoogte te zijn (De Wereld Van Morgen Podcast). Ik vind dat je pas bij goed begrip van de materie een goed beleid kan uitstippelen en uitvoeren. Gelijktijdig zie ik juist door onbegrip in allerlei vormen heel veel zaken fout gaan, daar leer ik ook van. Al is dat eigenlijk meer vanuit het bedrijfskundige en de ontwerpgedachte: hoe kun je een product optimaliseren door naar je ‘klant’ te luisteren en hoe verwerk je dat systematisch in je organisatie? Iets roepen kan iedereen, vaak ook best aardig, maar luisteren en daar iets mee doen… dat is een stuk lastiger (en minder zichtbaar).

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

De onderbouwing waarom die tools of platformen erin horen met bijbehorende strategie (inhoud, frequentie, stijl, doelgroep). Ik kijk zelf met veel interesse naar interfaces die zich baseren op voice, daar zou ik nu heel snel op inlezen (en inspelen) als ik in de B2C actief was.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Strategie zou ik dan zeggen. Hands-on realisatie is overigens ook schitterend, maar mensen die dat echt goed kunnen, zijn artiesten. En dat benijd ik, maar ik begrijp ze wel en kan ze daardoor goed aansturen.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Als er vooruitgang in heeft gezeten. En als we samen veel gelachen hebben natuurlijk. Het moet niet altijd te serieus zijn.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er uit?

In sommige organisaties zal die verdwijnen en in de meeste zal die ernstig uitdunnen vrees ik. Ik denk dat de resterende professionals zich meer zullen aanschuren tegen concrete commerciële organisatiedoelen of in het behoud van imago en het inperken van risico’s die dat bedreigen. Middelen worden dan gemaakt door externen, die hoeven niet vast in dienst bij de meeste organisaties. Maar goed, ik weet ook niet alles – heb niet de ervaring noch de glazen bol om dat te kunnen zeggen.

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Je het eindpunt bent van enorm hard werken en je de verantwoordelijkheid hebt om die metaforische goal erin te knallen.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Dat je een reactieve afdeling bent die alleen maar bezig is met het handhaven van huisstijlen op basis van een halve werkweek.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Voorbeelden van cases opnoemen die ik inspirerend vind is makkelijk, maar een persoon? Lastig. Als ik bijvoorbeeld kijk / luister naar iemand als Jos Govaart van Coopr (-> blogs, podcast, tweets) en kijk naar de klanten die hij mag bedienen plus als ik in het vakgebied anderen over hem hoor… dan moet hij wel een goede zijn. Hij is in mijn bubbel ook het meest actief / zichtbaar, vandaar dat ik hem hier noem. Maar zou eigenlijk niet weten waarop ik zou moeten baseren dat hij écht inspirerend is met wat ik echt lees, zie en hoor. Ken hem daar niet goed genoeg voor en welke afwegingen hij moet maken. Ik vind het grotere plaatje veel interessanter dan een individu die vanuit één discipline iets bewerkstelligt.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×