u bent hier: Home > Communicatielijn > Communicatie dient volgens Lysanne van de Kamp een hoger maatschappelijk doel

Communicatie dient volgens Lysanne van de Kamp een hoger maatschappelijk doel

GEPLAATST OP: 3 april 2018

Lysanne van de Kamp is communicatieadviseur bij adviesbureau Loo van Eck.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Ik koos mijn studie vanwege de creativiteit, de breedte van het vak en de vele mogelijkheden die ik hierdoor na mijn studie zou hebben. Overigens had ik toen nog geen enkel idee wat het vak nou precies inhield. Maar het was een goede keuze. Het past bij me.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Na mijn stage in mijn derde studiejaar bleef ik hangen als communicatiemedewerker bij SOMO (onderzoeksbureau). Ik combineerde mijn werk bij SOMO onder andere met een bestuursjaar bij mijn studentenvereniging. Dat leverde behoorlijke studievertraging op. Ik heb mezelf zelfs een jaar uitgeschreven van de opleiding.

Toen ik eindelijk was afgestudeerd, leek ik een droombaan te hebben gevonden als coördinator van het MVO platform. Helaas kreeg ik een burn-out, waardoor ik een tijdje niet kon werken. Mijn contract liep af en ik besloot een paar maanden rust te nemen.

Toen ik langzaam maar zeker opknapte, kwam ik terecht bij Loo van Eck. Ik begon als tekstschrijver. Die baan sprak me op dat moment aan omdat ik toen niet veel meer kon dan achter een laptop zitten. Het was een leuke en leerzame baan. Maar naarmate ik me beter voelde, had ik behoefte aan meer uitdaging en afwisseling. Ik ging erbij coachen en trainen. Uiteindelijk groeide ik door naar de functie van adviseur.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Mijn persoonlijkheid. Haha. Dat klinkt alsof ik een heel moeilijk persoon ben. Maar dat valt gelukkig reuze mee, hoor. 😉 Ik heb de unieke eigenschap de combinatie van HSP en HSS te zijn. ‘HSP’ houdt in dat ik een soort zesde zintuig heb: ik kan heel veel dingen aanvoelen en inschatten. Vooral meningen, emoties en sfeer. Maar ook integriteit en (on)rechtvaardigheid. Dat is aan de ene kant een groot voordeel: mijn intuïtie heeft het zelden fout. Aan de andere kant is het ook heel heftig. Alles komt heel diep bij mij binnen. En ik ben snel overprikkeld. ‘HSS’ betekent dat ik een sensatiezoeker ben. Ik ben nieuwsgierig en ondernemend, heb een grote wilskracht en gedrevenheid, en zoek graag grenzen op en heb het op een bepaalde manier nodig om risico’s te nemen.

Je kunt je voorstellen dat het ingewikkeld is om veel behoefte te hebben aan avontuur en uitdaging en tegelijkertijd heel snel overprikkeld en moe te zijn. Mensen omschrijven het vaak als ‘constant met 1 voet op het gaspedaal staan en met de andere voet op de rem’. Dat gaat bijna niet. Toch is het iets waar ik mee moet (leren) leven.

Op welke prestatie ben je trots?

Trots vind ik een beetje een vervelend woord. Maar het voelt in ieder geval erg goed om klanten te overtuigen, ondanks mijn leeftijd van 27 jaar. Dat laatste voeg ik toe, omdat de eerste reactie van klanten vaker wel dan niet wantrouwend is. Gesprekken beginnen regelmatig met: ‘Loop je stage?’ Of: ‘Hoe oud ben je eigenlijk?’ Dat is niet echt een lekkere binnenkomer. Overigens komt het meestal snel weer goed wanneer ik eenmaal een paar minuten met hen in gesprek ben. Ik weet dat ik goed ben in mijn vak. Ik ben echt gaan houden van het moment waarop klanten dat doorkrijgen. Dan zie ik hun houding veranderen en weet ik dat ze mij vanaf dat moment serieus nemen als professional.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik probeer overal inspiratie uit te halen. Ik wil nooit ergens zijn en denken: hier valt niets te leren. Als je maar reflectief genoeg bent, valt er op elke plek en op elk moment iets te leren. Zelfs als mensen zich misdragen of het verkeerde voorbeeld geven, is dat op een bepaalde manier inspirerend voor mij. Ik analyseer de situatie dan voor mezelf en bedenk simpelweg: zo wil ik niet zijn.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Eh, alles mag missen. Wat mij betreft laat je je communicatiemiddel altijd afhangen van wie jij bent, wie je doelgroep is, wat je doel is en wat je boodschap is. Volgens mij is er geen enkel communicatiemiddel altijd geschikt. Maar als ik iets móét noemen, dan is mijn antwoord offline communicatie. Bellen is zoveel effectiever dan whatsappen. Een brief wordt beter gelezen dan een e-mail. Mond-op-mond reclame levert meer op dan online referenties. En social media kan me stiekem al helemaal gestolen worden, haha.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Hands on. Een goede visie, missie en strategie zijn belangrijke randvoorwaarden om mijn werk goed te kunnen doen. Maar zelf ben ik echt een doener. Dat komt ook omdat ik mezelf (in ieder geval op dit moment) meer zie als een manager of coördinator dan als een leider.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Ik vind een werkdag vooral geslaagd als ik zelf een verschil heb gemaakt op maatschappelijk niveau. Denk bijvoorbeeld eens aan het moment waarop je een brief ontvangt van een overheidsinstantie, verzekeraar of pensioenfonds. Een lange brief vol vakjargon, abstracte tekst en vage informatie. Maar weinig mensen hebben genoeg tijd, voorkennis, interesse of het taalniveau om zo’n brief te begrijpen. Dit is zowel nadelig voor jou (ontvanger) als voor de organisatie die de brief stuurt (zender). Want jij mist misschien informatie die heel belangrijk voor je is. En ook het bedrijf mist haar doel met de tekst. Ik voel mezelf verantwoordelijk om dit probleem te voorkomen en verhelpen. Daarom vertegenwoordig ik ‘de gewone Nederlander’. Bij de bedrijven die mijn klanten zijn, werken vaak hoog opgeleide professionals, zoals juristen en beleidsmedewerkers. En de doelgroepen zijn vaak mensen die ver van hen afstaan, zoals mensen in de bijstand of statushouders die nog maar net onze taal spreken. Ik vind het zelf erg mooi en belangrijk om op te komen voor de belangen van deze mensen. Zij hebben het recht om te begrijpen wat zij moeten weten of doen!

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

… omdat communicatie dé randvoorwaarde voor alle andere vakgebieden is! Geen enkel vakgebied bereikt haar volle potentie zonder goede communicatie.

 Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Veel mensen denken (bewust of onbewust) dat communicatie geen op zichzelf staand vak is. Over het werk van juristen, dokters en loodgieters valt niet te twisten: je hebt ervoor geleerd en anders kun je het niet. Bij communicatie zit dat anders. Er zijn veel mensen zonder communicatieachtergrond die het allemaal wel denken te weten. Dat vind ik een valkuil. Zeker wanneer je niet wilt toegeven dat échte professionals het soms beter weten.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Hans van Eck, de oprichter van Loo van Eck (= waar ik nu werk). Toen hij dit bedrijf oprichtte, koos hij niet voor de makkelijke weg. Bedrijven vroegen hem te helpen met het oplossen van ‘al dat gedoe met klagende klanten’. Maar hij vertelde deze bedrijven niet wat ze wilden horen. In plaats daarvan hield hij hen een spiegel voor en zei: ‘Luister eens, die klanten hebben groot gelijk dat zij klagen. Jullie zijn bijzonder asociaal dat jullie zo met mensen omgaan. Als jullie minder klagende klanten willen, zorg dan eerst maar eens dat er voor hen niets te klagen valt.’ Ik vind het niet alleen ontzettend knap dat hij een succesvol bedrijf heeft opgebouwd door zijn klanten te vertellen wat ze niet wilden horen. Ook vind ik het getuigen van lef, karakter en visie. En denk ik dat hij de vinger precies op de zere plek legt. Veel bedrijven moeten zichzelf eerst een spiegel leren voorhouden voordat zij wijzen naar een ander. En zo’n spiegel wil ik maar al te graag zijn!

Lees meer inspirerende interviews met communicatietalenten in de rubriek Communicatielijn

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.