Voor Femke Mureau is een werkweek eigenlijk te kort

Leestijd: 3 minuten
femke mureau

Femke Mureau is manager Marketing en Communicatie bij Dynniq Nederland. Vanaf 1 augustus gaat ze freelancen als zelfstandig projectmanager marketing & communicatie.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Communicatie is een vak met impact; als je het goed doet, maak je mensen blij en kun je er organisaties mee laten groeien. Ik vind het mooi hoe het vak zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld: communicatiemensen staan midden in de digital age en moeten tegenwoordig echt over de inhoud mee kunnen praten. Daarnaast is mijn werk onwijs afwisselend en creatief.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Ik heb een achtergrond in de sociologie en mijn eerste baan was bij Ballast Nedam als omgevingsmanager. De rol van aannemers was aan het veranderen en verbreden; naast de techniek en het bouwen verwachtte de opdrachtgever ook dat de communicatie met de omgeving goed werd geregeld. Daar ging ik bij helpen. Het trok mij vooral om dat ik erg ambitieus was, ik wilde meteen een baan met veel verantwoordelijkheid. Bij Ballast Nedam en daarna ook bij Dynniq heb ik enorm veel kansen gekregen om zelfstandig grote projecten aan te pakken: van de coördinatie van tenders van 20 miljoen tot aan de rebranding van Imtech naar Dynniq.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Bij Dynniq ben ik nu bezig met de organisatie van een reeks client events, het opstellen van de contentkalender voor Q3, de selectie van een standbouw voor de komende events en de marketing rondom CrossWalk en CrossCycle. In mijn vrije uurtjes ben ik druk bezig met de voorbereiding op een leven als freelancer. Ik heb al heel wat bijgeleerd over btw-tarieven, handelsnamen en administratie.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Ik heb wel even wakker gelegen van de stap om de te gaan freelancen. Ik heb bij Dynniq echt gebouwd aan een nieuw merk en me helemaal vastgebeten in de smart mobility markt. Het was niet makkelijk dat achter te laten, maar ik voel de wereld weer aan me trekken. Inmiddels heb ik heel veel zin in nieuwe projecten. In een ideale week zou ik het liefst drie dagen een stevige inhoudelijke communicatieklus doen bij de overheid als interimmer of projectmanager, één dag een start-up helpen met de postionering en marketing en in het weekend zelf events organiseren.

Op welke prestatie ben je trots?

De rebranding van Imtech naar Dynniq en de externe positionering van Dynniq. Het nieuwe merk staat in de markt echt bekend als een high-tech, innovatieve partner op het gebied van mobiliteit, parkeren en energie. Daarnaast is het te gek om je werk terug te zien op al die busjes, panden,  bedrijfskleding en online kanalen.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Ik hou erg van verre reizen en van mensen die tegen de stroming in hun eigen pad blijven kiezen. Mijn woonplaats Amsterdam zit er gelukkig vol mee. De afgelopen maanden heb ik ook de quote van Nelson Mandela als een soort mantra in m’n hoofd afgedraaid: “May your chocices reflect your hopes, not your fears.” Schitterend.

Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, WhatsApp, om maar een paar tools of platformen te noemen. Welke drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Dat hangt natuurlijk helemaal van je doel, je doelgroep en je content af. De socials bieden heel toffe mogelijkheden, maar als je doelgroep niet actief is op Instagram heb je daar niks te zoeken. Ik ben wel blij dat steeds meer bedrijven kiezen voor content marketing en dingen maken die mensen echt leuk vinden. Al die banners gaan een keer vervelen.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Het één kan niet zonder het ander. De tijd van communicatieplannen van 20 pagina’s ligt achter ons, maar je hebt natuurlijk wel een plan nodig om ergens te komen.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Als ik de ruimte krijg om mijn eigen ideeën uit te werken, als er een brainstorm is waarbij de ideeën over de tafel vliegen, als ik knopen kan doorhakken of als ik lekker deadlines heb kunnen afvinken.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

De communicatieafdeling zal net als de rest van de samenleving steeds meer verschuiven naar een netwerkstructuur, waarbij specialisten worden ingevlogen op het moment dat ze nodig zijn en het aantal vaste medewerkers steeds kleiner wordt.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Communicatie is een heel brede term en het risico bestaat dat iedereen er alles maar onder schuift omdat het even zo uitkomt. Voor je het weet verdrink je in ad hoc operationele acties: de focus bewaren is echt cruciaal.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend?

Ik heb heel erg veel geleerd van Annette Frijns, mijn corporate collega bij Dynniq. Zij heeft me geleerd om groots te denken en hoog in te zetten: voor een goed plan is meestal wel budget te krijgen. Annette is niet van haar stuk te brengen, ze zet onder alle omstandigheden haar plan door. Verder heb ik inhoudelijk veel geleerd van de samenwerking met IVRM, ons PR-bureau, over het beïnvloeden van de media en woordvoering.

[De Redactie] helpt u graag aan tijdelijke versterking van uw communicatieafdeling. Voor meer informatie:  bel 0299-653 853, of mail info@deredactie.nl.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×