Communicatietalent Jonathan Mol doet het liefst elke dag iets nieuws

Leestijd: 3 minuten
Jonathan Mol

Jonathan Mol is 24 jaar en woont in Varese, Italië. Hij is werkzaam als ‘International Project Manager’ bij een Italiaans softwarebedrijf; ‘Boss srl’. Wij interviewden dit communicatietalent over zijn drijfveren en zijn uitdagingen.

Hoe kom je als Hollands communicatietalent terecht bij een Italiaans bedrijf? 

Na mijn opleiding communicatie ben ik met een studiegenoot naar Italië geëmigreerd om een Master Global Economics Entrepreneurship and Management te gaan doen. Na een project van mijn huidige werkgever en de universiteit over de internationalisering van ‘Boss srl’ ben ik gevraagd daar ook te komen werken.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Op dit middelbare school dacht ik journalistiek te gaan studeren. Door de geringe werkkansen binnen de journalistiek heb ik toen besloten om communicatie te gaan studeren. Met de gedachte dan alsnog journalist te worden. Dat is iets anders gelopen…

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Op dit moment ben ik projectmanager van twee grote interne projecten. De implementatie van een CRM-systeem in bijna de complete organisatie. Daarbij veranderen niet alleen de systemen maar ook de manier van werken. Dat is niet altijd makkelijk, wel erg uitdagend. Verder leid ik de doorontwikkeling van de marketing-afdeling. Ik ben dus nog wel met communicatie bezig, maar niet meer full-time.

Wat zijn jouw uitdagingen?

Ik probeer altijd in mijn werk dingen te doen die nieuw zijn. Stel dat ik elke dag hetzelfde zou moeten doen omdat ik ervoor geleerd heb, of omdat ik dat goed kan, dan zou ik helemaal gek worden. Ik heb persoonlijk die nieuwe uitdagingen nodig. Op dit moment ben ik mij aan het ontwikkelen als Admin van ons nieuwe CRM-systeem, ben je opeens bezig met coderen en andere IT-gerelateerde zaken. Ik heb er niet voor gestudeerd, maar vind het wel interessant om er meer over te weten te komen.

Op welke prestatie ben je trots?

Ik heb niet echt een specifieke prestatie. Maar ik ben trots dat ik straks als ik in september 25 jaar wordt, een mooi CV heb opgebouwd en een eigen leven heb opgebouwd in het buitenland.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Dat kunnen boeken, series, documentaires zijn. Maar personen die echt het verschil kunnen maken zijn voor mij inspirerend. Dat kunnen voor mij sporters, politici, leraren of collega’s zijn.

Welk social media platform drie mag je in een state of the art communicatiemix volgens jou absoluut niet missen?

Wat mij betreft is de website nog steeds de meest belangrijke tool. Als ik meer wil weten over een merk/product dan Google ik dat en kom ik op een website uit. De overige platformen hangen af van het feit of het bijvoorbeeld B2C of B2B is. Ik geloof niet in een vaste drie die je echt niet mag missen.

Strategie of hands-on realisatie: wat is meer jouw ding?

Strategie, maar eigenlijk is ‘beiden’ een beter antwoord. Je kan een strategie bedenken maar het is beter om te zien hoe iets uitwerkt. Daarnaast is het vaak goed om strategie te baseren op hands-on ervaring.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Wanneer ik heb kunnen bijdragen aan iets waardoor een hoger level wordt bereikt.

Hoe ziet de communicatieafdeling van de toekomst er volgens jou uit?

Zoals eerder benoemd denk ik dat hands on en strategie juist goed samen gaan als ze bij dezelfde persoon/team liggen. Ik denk dat er veel meer verticale teams zullen ontstaan waar het onderscheid misschien te maken is qua werkervaring en titel maar waarin heel nauw wordt samengewerkt. Verder verwacht ik meer projectmatig werk, zeker bij grote bedrijven. Je kan ervoor kiezen elk sub-merk een eigen marketeer te geven, maar waarom niet een online marketeer en pr-specialist voor alle merken die wordt ingezet waar nodig. Ik werk persoonlijk liever met echte experts dan met mensen die alles een beetje kunnen. Dat is ook een gevaar van een communicatieopleiding, dat je alles een beetje ontwikkelt en dan vervolgens alles kan, maar niet echt ergens goed in bent! Specialisatie is in mijn ogen een belangrijk aspect!

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Je kan nog zo’n mooi product of service hebben, het staat of valt vaak met goede communicatie. Dat is heel simpel ook precies de toegevoegde waarde van een sterke communicatie-afdeling.

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

Die vooroordelen ben ik persoonlijk weinig tegenkomen. Wel is het belangrijk om als communicatieprofessional je toegevoegde waarde uit te kunnen leggen, iemand die Sales doet kan makkelijk resultaten voorleggen.

Wel wordt denk ik nog wel eens over het hoofd gezien hoe belangrijk algemene kennis in het communicatievak. Een communicatieprofessional denkt vaak mee op strategische aspecten en draagt dus echt wel wat meer bij dan het op spelling nalopen van persberichten.

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Hier ga ik er een aantal benoemen, die mij persoonlijk inspireerde en verder hebben geholpen. De PR-afdeling van Pon Automotive, het Public Affairs team van Droge & Drimmelen en Marcel Catsburg van Christelijke Hogeschool Ede. Bij de eerste twee bedrijven kreeg ik veel vrijheid om mij te ontwikkelen en excellente begeleiding. En Marcel Catsburg had een groot aandeel in mijn internationale ontwikkeling. Die stap naar buitenland is de meest waardevolle geweest van de afgelopen jaren en heeft mij als persoon en als professional ontzettend veranderd, en ik heb in dat avontuur ontzettend veel mogen leren!

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×