u bent hier: Home > Communicatielijn > Chris Janssen is soms graag ‘advocaat van de duivel’

Chris Janssen is soms graag ‘advocaat van de duivel’

GEPLAATST OP: 10 september 2018

Sinds 2014 is Chris Janssen werkzaam bij Q&A | Communicatie en helpt hij klanten bij het communicatiever maken van de organisatie. In 2015 werd hij gekozen tot Logeion Communicatietalent van het jaar, vanwege zijn werk voor Sail Amsterdam.

Wat doe je precies? 

Mijn functie is officieel omschreven als ‘communicatiestrateeg’. In de praktijk houdt dat in dat je, samen met de opdrachtgever, gaat kijken hoe de communicatie verbeterd kan worden. Dat begint met visie en missie, het bestaansrecht van een organisatie. Via doelen, bewijsvoering, hoofdboodschappen en doelgroepen kom je uiteindelijk bij de middelen terecht.

Waarom heb je ooit voor het communicatievak gekozen?

Als klein kind werd ik omschreven als de diplomaat van de familie. Omdat ik altijd al analyseerde hoe mensen op elkaar reageerden, het verschil tussen zender en ontvanger. Daarom wist ik al vrij jong dat ik in de communicatiewereld wilde werken.

Welke weg heb je afgelegd tussen studie en je huidige baan?

Een heel korte, mijn baan bij Q&A is mijn eerste. Tussen mijn studie en Q&A heb ik stage gelopen in het landelijk campagneteam van de VVD. Daar heb ik als sprekerscoördinator meegewerkt aan de campagnes voor de gemeenteraads- en Europese verkiezingen in 2014.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Op dit moment werk ik aan twee mooie projecten. Het eerste is bij de Museumvereniging waar we de Nationale Museumweek en Museumkidsweeek mogen begeleiden. De Museumkidsweek is tijdens de herfstvakantie, dus de voorbereidingen zijn in volle gang! Een ander maatschappelijk impactvol en belangrijk project voeren we uit voor Special Olympics. Begin oktober lanceren we een spectaculaire campagne en zoals iedere communicatiestrateeg weet: daar moet je van te voren niet te veel over zeggen 😉

Wat zijn jouw uitdagingen?

Om in deze snel veranderende wereld vertegenwoordiger te blijven van het echte en feitelijke verhaal. We zitten inmiddels in de vierde communicatierevolutie. De eerste was die van de massamedia, al het nieuws kwam via de krant/tv binnen. De tweede begon eind vorige eeuw: via internet kon het publiek zelf aan informatie komen. Midden zero’s kwam social media op, konden we nieuws ineens met elkaar delen en kwamen we in elkaar ‘bubbels’ terecht. We staan op dit moment aan het begin van de vierde revolutie: de self-learning en profiling revolutie. Spotify en Youtube weten beter dan ikzelf wat ik wil zien en luisteren. Instagram weet precies welke foto’s ik wil zien. Daardoor word je steeds in je eigen gelijk bevestigd. Ik ben ervan overtuigd dat de communicatiestrateeg van de toekomst die bubbels moet kunnen doorbreken. Door altijd, vanuit visie/missie, met kracht het eerlijke, echte verhaal te verkondigen.

Op welke prestatie ben je trots?

Tot nu toe kijk ik met genoegen terug op SAIL Amsterdam 2015. Niet alleen omdat ik daardoor Communicatietalent van het jaar werd maar omdat we écht nieuwe doelgroepen aan dit traditionele zeilevenement hebben kunnen binden. Door de visie van SAIL te vertalen naar een jongere doelgroep. Wat kunnen we immers leren van de oude zeiltraditie? En dus kwam op een moderne ‘Social Media Boot’ SAIL ook online tot leven. En werden via challenges influencers uitgedaagd om mee te doen, passend bij het evenement.

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Volgens mij is inspiratie overal te vinden, als je maar open staat voor nieuwe ideeën en invloeden. En goede ideeën weet te vertalen. Maar een betere variant van een al bestaand goed idee!

Welk social media platform mag volgens jou absoluut niet ontbreken in de hedendaagse communicatiemix?

Dat is op voorhand niet te zeggen. Vanuit visie/missie kom je uiteindelijk bij middelen die passen bij je organisatie/doelen/doelgroepen. Velen denken vanuit middelen, terwijl ik denk dat die zich vanzelf kiezen vanuit overkoepelende strategie.

Strategie of hands on realisatie: wat is meer jouw ding?

Hoe flauw ook: hands on vanuit strategie. Ik hou ontzettend van bijvoorbeeld de uitvoering van campagnes, echt hands on werk. Maar dan wel graag vanuit strategie, anders heb je letterlijk geen idee welke richting je uit moet.

Wanneer is een werkdag voor jou geslaagd?

Dat is heel verschillend, maar het belangrijkste is een tevreden klant met (als het even kan) zichtbare resultaten. Dan heb je er zelf ook nog iets aan 😉

Communicatie is het mooiste vak van de wereld omdat….?

Het steeds belangrijker en allesomvattender wordt. Je bent echt de post tussen organisaties en de buitenwereld. En ook de vertegenwoordiger van beiden. Ik geniet ervan om, op een positieve en meewerkende manier, ‘advocaat van de duivel’ binnen een organisatie te zijn. Die buitenwereld is (terecht) steeds machtiger en mondiger. Je kunt dus maar beter zorgen dat je verhaal en product kloppen en deugen!

Wat zijn de grootste vooroordelen over het communicatievak?

“Dat er maar wat gepraat wordt”. En deels hebben we dat aan onszelf te danken! Juist omdat organisaties en communicatieafdelingen zo middelen gedreven zijn, vervallen ze in futiliteiten. Dan moet je niet vreemd staan te kijken als ze je niet serieus nemen. Daarom de oproep: “hands on vanuit strategie!”

Welke collega uit het communicatievak vind jij inspirerend, en waarom?

Misschien nog wel sterker dan ooit: Obama! Door de communicatiestijl van de huidige Amerikaanse president heb ik nog meer bewondering voor Obama gekregen. Hoe hij, vanuit visie en perspectief van de ontvanger, kan communiceren is en blijft inspirerend!