Indrukwekkende opening, inspirerende workshops en een spannende Boggle finale

Leestijd: 5 minuten
Workshop Het Taalcongres 2019

14 maart 2019 – Bijsluiters van medicijnen lezen of formulieren invullen: Het lijkt zo vanzelfsprekend. Voor Hans Kasser en Liesbeth de Wit, die zichzelf ‘laaggeletterd’ noemen, is dat niet zo. Goed voor ons communicatiespecialisten om hier bij stil te staan. Hans en Liesbeth openden met hun persoonlijke verhaal, namens Stichting Lezen & Schrijven, de zevende editie van Het Taalcongres.

‘Heel indrukwekkend’, reageert deelnemer Yvonne Schoneveld – van Campenhout na afloop. ‘Als tekstschrijver ben ik dag in dag uit bezig met tekst, ik kan me niet voorstellen hoe moeilijk het is als je niet kunt lezen of schrijven.’ Na de opening begeleidt Goof van de Winkel alle deelnemers naar de workshopzalen. Zijn tip: Ga vandaag vooral op zoek naar het speelse in taal!

 

Aap zoekt banaan

‘We zijn allemaal kleine aapjes op zoek naar de banaan’. Huh? Ja, Etienne Donicie vertelt ons in de workshop UX Design dat mensen allemaal hetzelfde zijn; we wíllen een call to action op een website, daar zijn we naar op zoek, al denken we zelf van niet. Eigenlijk zijn mensen makkelijk ‘samen te vatten’ in de zeven principes van gedragswetenschapper Cialdini. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je gerustgesteld wordt door de site; een thuiswinkel logo bijvoorbeeld doet al wonderen. Maar ook schaarste werkt, denk aan Booking.com, waarop je altijd ziet hoeveel kamers er op dat moment nog zijn. Etienne heeft zich goed voorbereid en geeft iedere deelnemer persoonlijke tips. De leukste tip: easter eggs; een kleine verrassing op een onverwachte hoek in je site. Aan de hand van een klein opdrachtje zie je hoe leuk dat kan zijn: type ‘vibrator’ in bij CoolBlue. Just to make you smile!

 

Chocolade verhalen

In de naastgelegen zaal legt Gonnie Spijkstra uit welke verhalen kunnen bijdragen aan de missie van je merk. Met voorbeelden uit de journalistiek en cases uit de krantenwereld schetst Gonnie wat voor impact je kunt maken met verhalen en wanneer organisaties de plank misslaan. Tijdens de eerste opdracht gaan we op zoek naar The Why. Wat is de drijfveer van de organisatie? In groepjes overleggen de deelnemers fanatiek over het onderwerp. Ook kijken we naar de verhalenpiramide. Hoe hoger je in de piramide komt, hoe meer onderscheidend (smeuïger) de content is. Deze chocolade verhalen kunnen een primeur of roddel zijn. Voor de laatste opdracht brainstormen we over manieren hoe we onze drijfveer kunnen promoten naast het schrijven van verhalen. Dat levert interessante ideeën op zoals een scheurkalender met tips, vragenrubriek of een serie over mythes.

 

Ondertussen vindt in de andere zalen de workshops Contentdesign en 1 tekst, 2 uur, 3 totaal andere versies plaats.

Lunch talk

Tijdens de lunch is er tijd voor wat small talk met de deelnemers. Anouk de Bruijn, freelance journalist en schrijver, is enthousiast over de workshop Verhalen met impact. ‘Ik twijfelde of ik met mijn journalistieke verhalen terecht zou kunnen in deze workshop omdat ik minder mijn eigen verhaal hoef te vertellen’, reageert Anouk. ‘Ik heb meer geleerd over hoe je de kern van het verhaal zo goed mogelijk overbrengt en hoe je een verhaal op veel verschillende manieren kunt vertellen. Gonnie heeft mij gemotiveerd om nog een stap verder te denken.’

Wie zin heeft in een spelletje kan meedoen met mega Boggle. En de prijs, die is ook leuk. De winnaar mag een volledige training van [De Redactie] naar keuze kiezen.

Denk niet aan een paarse krokodil

Na de lunch is het tijd voor de korte workshops. Jolijn Mes geeft een heel interessante workshop over framing. ‘Deze had wel een uurtje langer mogen duren’, krijgen we later van veel deelnemers terug. Framing gaat over die paarse krokodil waar je niet aan mag denken en dat onmogelijk voor elkaar krijgt. Het gaat over het ‘olifantenbrein’, dat als eerst wordt ingeschakeld en het ‘ruiterbrein’, dat het overneemt als het écht belangrijk wordt. Aan de hand van voorbeelden krijgen we te zien hoe dit brein werkt; zo moeten we naar één punt op een foto kijken en zien we later dat de achtergrond volledig veranderde terwijl wij er niets van mee kregen. ‘Hè? Huh? Dit kan ik toch niet gemist hebben?’ horen we overal in de zaal. Jolijn vertelt hoe olifantenbrein en ruiterbrein te beïnvloeden zijn met taal, en dat doet ze normaal gesproken in zes uur!

Geweldloze communicatie

‘Oordelen zitten in onze taal verstopt’, begint Simon Groen zijn workshop. Als iemand zegt ‘ik heb het gevoel dat’, dan komt er eigenlijk nooit een gevoel. Simon pakt direct zijn publiek in met slimme en grappige feitjes. Geweldloze communicatie gaat uit van 4 verbindende taalelementen, in deze workshop licht Simon er één uit: behoefte en strategie. ‘In een oordeel, een nee, zit een behoefte.’ Volgens Simon Groen is een nee niet het einde van een gesprek maar pas het begin. We worden in tweetallen aan het werk gezet met de opdracht; de behoefte achter de nee te achterhalen. We mogen alleen gesloten vragen stellen, want met open vragen dwaal je snel van het onderwerp af. Veel deelnemers vinden het een uitdagende opdracht. ‘Het is nog verrekte moeilijk een eerste vraag te stellen die geen waarom bevat’, reageert een deelnemer.

 

Een voorstelrondje doet wonderen

In de korte koffiepauze vertelt deelnemer Barbara Thien, redactiecoördinator van het mediateam van gemeente Ede, dat ze de interactie in de workshops erg fijn vindt. ‘Je zit niet alleen maar te luisteren, maar ontmoet ook leuke mensen en bent echt bezig op zo’n dag’. Een voorstelrondje aan het begin van de workshop doet al wonderen, vindt Barbara. ‘Dan is de drempel lager om met elkaar in gesprek te gaan’.

De winnares van hét Sinterklaasgedicht is ook aanwezig. Carolien Dircken is erg blij dat ze met het haar gedicht een ticket won voor Het Taalcongres. ‘Ik zie het als een bedrijfsuitje met mezelf. Ik zag voor de wedstrijd al wat leuke workshops, dus ik had sowieso voor mezelf bedacht dat ik hierheen wilde gaan.’

 

De geheimen van LinkedIn

In de laatste workshopronde verspreiden de deelnemers zich weer over 4 zalen. Kathrin de Graaff laat tijdens haar workshop zien dat ze LinkedIn op haar duimpje kent. Het is een verrassend interactieve workshop, waarbij iedereen met laptop en eigen LinkedIn pagina in de aanslag aandachtig luistert naar Kathrin, die de vele geheimen van LinkedIn onthult. ‘Wist je bijvoorbeeld dat je, als je een update doet, uit kunt zetten dat je hele netwerk dit ziet? Wist je dat je uit kunt zetten dat anderen zien dat je hun profiel hebt bekeken?’ We krijgen de opdracht een persoonlijke samenvatting te schrijven en zo een ‘gevorderd’ gebruiker te worden. En aan het eind zijn we allemaal toegevoegd aan het netwerk van Kathrin. Yes!

Pas op voor de hond

Hoe zorg je ervoor dat een lezer je verhaal in één adem uitleest? Cathelijn Schilder laat het ons zien met een kleurenopdracht. Zo staat oranje voor een prikkelende anekdote en groen voor feitelijke informatie. ‘De truc is dat je meerdere kleurtjes nodig hebt voor een spannend verhaal. Alleen informatie haalt ons niet over de streep.’ Cathelijn legt ook uit dat de lezer 3 redenen nodig heeft om een tekst uit te lezen. ‘1 reden kan je weerstaan, 2 wordt al moeilijk maar bij 3 wil je toch echt verder lezen.’

Haar verhaal ondersteunt ze met voorbeelden van succesvolle series en boekenreeksen. We nemen het boek van Roald Dahl – Pas op voor de hond – onder de loep. De truc: de schrijver laat je met veel vragen achter. ‘Wat is er gebeurd, wat gaat er gebeuren en wat heeft de titel ermee te maken? Dat laatste weet je pas aan het eind van het verhaal.’ De workshop eindigt met een groepsopdracht waar we allemaal een alinea (her)schrijven van de tekst ‘Een week zonder vlees’. Dat levert grappige momenten op als we onze creativiteit loslaten op de fictieve Kees die een broodje frikandel in de bedrijfskantine wil bestellen.

Deelnemers bij de workshop 50 rode ballen

Netwerkborrel

Als alle workshops voorbij zijn, wordt er volop nagepraat met een wijntje in de hand. Rick Jan Hielkema, communicatiemedewerker bij gemeente Westerkwartier (Groningen), vertelt waarom hij naar Het Taalcongres is gekomen. ‘Ik vind het goed om mezelf te blijven ontwikkelen. We zijn net begonnen als gemeente in januari 2019 en ik vind het belangrijk om mezelf te specialiseren.’ Freelance tekstschrijver Carolien Dircken vond het een super leuke dag. ‘Ik heb heel veel geleerd en met nieuwe mensen geluncht. Leuk dat je tussendoor een spelletje Boggle kan doen zodat je met elkaar in gesprek raakt en een beetje afleiding hebt.’

Ondertussen snellen de finalisten van de mega Boggle de trap af.

 

Na een spannende finale wordt Linde van Deth, contentspecialist bij gemeente Ede, bekroond tot winnaar. Gefeliciteerd! Wij vonden het weer een fantastische dag en hopelijk jullie ook. We kijken uit naar volgend jaar!

×
Direct contactBel me terug





  • De Redactie
  • Gooische Kaai 15
  • 1141TV Monnickendam

  • info@deredactie.nl
  • 0299 - 65 38 53
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64TRIO 0781 515 858
  • KVK: 36040811
×