u bent hier: Home > de redactie trainingen > alle trainingen > Storytelling crossmediaal

Storytelling crossmediaal

Storytelling, -strategie en – schrijven

Omschrijving van de training Storytelling crossmediaal

Elke organisatie heeft zijn eigen verhaal te vertellen. Maar hoe betrek je de doelgroep bij dat verhaal en hoe bereik je met jouw content de doelstellingen van  je organisatie? Storytelling crossmediaal gaat over effectief en aantrekkelijk crossmediaal communiceren. Hoe knoop je medium specifieke content op een logische en slimme wijze aan elkaar tot een samenhangend verhaal? Wat zijn specifieke kenmerken van televisie, print, internet, games, mobiele devices en events? In deze cursus van 3 dagen leer je wat storytelling inhoudt, hoe je een crossmediale strategie uitdenkt en uitwerkt en hoe je jouw concept crossmediaal vormgeeft voor verschillende uitingen. Een complete opleiding voor crossmediaal strategen en schrijvers met enkele jaren ervaring in het communicatievak.

Wat komt aan bod bij Storytelling crossmediaal?

Dag 1 – Crossmedia Storytelling – Dolf Weverink

  • Kennismaken en Story Barometer
    Rondje deelnemers: voorbeelden van verhalen die je raken, zowel privé als zakelijk. Jouw ervaring met verhalen vertellen.
  • Korte introductie door de trainer
    Storytelling: een effectieve manier om corporate thema’s te ‘dramatiseren’ zodat ze zich nestelen tussen de oren en in het hart van medewerkers en doelgroep. Technieken, voorbeelden, werken met storyboards.
  • Deelnemers ontwikkelen ideeën voor verhalen
    Maak een lijst met invullingen. Wees concreet: wat is jouw verhaal, wat is je boodschap, wat zijn de voordelen ervan voor welke doelgroepen, hoe realiseer je het? En vervolgens: hoe vertel je het, en: hoe laat je het zien in een storyboard.
  • Concrete casus
    Een concrete casus biedt handvatten om deze praktijksituatie een niveau hoger te tillen en een verhaal te vertellen. Dat kan in de vorm van een strip, een tekst, een sprookje, een film, theater, flashmobs of een documentaire. Het is uiteraard mogelijk om met een eigen casus aan de slag te gaan.
  • Presentatie en bespreking
    Je presenteert jouw idee aan de rest van de groep.
    Iedere deelnemer werkt zijn/haar idee uit in een synopsis en een storyboard. Plus voorstel voor vorm en uitvoering (animatie, videoscribe, film met collega’s, acteurs, scholieren, passanten, locatie, voice over, muziek, special effects, kleur en vorm).

Dag 2 – Crossmediale strategie ontwikkeling – Ludo de Boo
Dag 2 gaat over crossmediale strategie. Dit onderdeel bouwt voort op de eerste dag over storytelling. Docent Ludo de Boo neemt je mee in het crossmediale denkkader. Hoe ga je verder met het concept dat je hebt bedacht? Welk effect wil je bereiken bij jouw doelgroep met dit verhaal? De Boo leert je hoe je een concept vertaalt naar een crossmediaal actieplan en deelt inspirerende cases. Ook is er aandacht voor redactionele planning en meting van resultaten.

  • De verhalen
    Het verhaal als uitgangspunt. Hoe definieer je de beoogde kennis-, houdings-, en gedragseffecten van jouw story?
  • Doelgroepenbepaling
    Deelnemers definiëren doelgroepen voor wie de informatie van het verhaal bedoeld is. Meestal is er sprake van een primaire, een secundaire en een tertiaire doelgroep. Primair: de mensen voor wie het verhaal ‘need to know’ & ‘need to share’ is, secundair mensen voor wie (delen van) het verhaal ‘need to know’ is en tertiair, de mensen voor wie (delen van) het verhaal ‘nice to know’ is.
  • Doelgroepgedrag
    Deelnemers maken een plan om te achterhalen hoe, wanneer en waar de drie doelgroepen het best te bereiken zijn (hoe: wat voor soort content past bij het verhaal, waar: wat voor dragers gebruiken de doelgroepen, wanneer: op welke dag in de week zijn ze het best benaderbaar).
  • Strategie
    Aan de hand van een bouwschema template wordt het verhaal visueel ‘gecrossmedialiseerd’. Welke delen uit het verhaal worden via welk platform verteld en hoe worden er kruisverbanden gelegd tussen de media afzonderlijk?
  • Inventarisatie
    Welke content is (nog) nodig om het verhaal te kunnen vertellen?
  • Planning
    Wie doet wat en wanneer om dit crossmediale plan te kunnen implementeren?
  • Meten
    Hoe meet je succes? Heeft het plan bijgedragen aan meer kennis bij de doelgroep of verandering van houding of gedrag?

Dag 3 ‘s morgens – Presentatie van uw crossmediale aanpak – Ludo de Boo
Dag 3 ’s middags – Crossmediaal schrijven – Dolf Weverink

Goed, de verhalen zijn er, de strategie is er, nu moet je ervoor zorgen dat mensen jouw verhaal zien en ervaren. In het blok Crossmediaal schrijven ga je aan de slag met Twitter- en Facebookposts en andere online en offline teksten om jouw verhaal de aandacht te geven die het verdient. Je schrijft aankondigingen en promoteksten, maar ook uitingen die de kern en het drama van het verhaal voor het voetlicht brengen.

Na drie dagen heb je een of meer afgeronde verhalen om jouw organisatie mee op de kaart te zetten, een complete crossmediale strategie én een serie aantrekkelijke teksten om bezoekers naar je story te trekken en jouw verhaal te delen.

PRIJS:
€ 995,- excl. 21% btw
LOCATIE:
Aristo Amsterdam
TIJDSTIP:
van 09.30 tot 16.30 uur
DATUM:
24 mei 2017
31 mei 2017
7 juni 2017

Meld je aan!

direct aanmelden voor deze training

vraag informatie aan over deze training

Docent: Dolf Weverink

Dolf Weverink foto Paul Starink

Dolf Weverink is schrijftrainer, tekstschrijver en uitgever. In zijn trainingen en workshops stimuleert hij deelnemers om teksten te schrijven ‘die er zin in hebben’ en om ‘te laten zien wat je belooft of vertelt’. Levendige en dialogische teksten die de lezer helpen en belonen. Geschreven met vakkennis, creativiteit en liefde voor een goede tekst.

 

lees meer over Dolf Weverink

Docent: Ludo de Boo

Ludo de Boo

Ludo de Boo is een zelfstandig mediastrateeg die wordt ingeschakeld door omroepen, uitgeverijen en andere bedrijven met media ambities zoals verzekeraars, accountantskantoren en uiteenlopende non-profitorganisaties. Voor hen ontwikkelt hij crossmediale uitgeefformats.

Verder is hij als docent verbonden aan een HBO instelling en traint hij (hoofd-)redacteuren en communicatieprofessionals in het bereiken van hun doelen. Over zijn werk op het HBO zegt hij: 'Het is inspirerend en leerzaam om te werken met deze nieuwe generatie. Hun zienswijzen en mediagedrag helpen mij om nieuwe ideeën te krijgen.'

Tussen 1995 en 2011 was hij hoofdredacteur bij de Veronica Digitaal, business developer bij Wegener (De Persgroep) en uitgever bij Reed Business Information.

lees meer over Ludo de Boo