Infographics

Leestijd: 2 minuten
infographics

Mensen begrijpen en onthouden dingen beter als ze zijn verbeeld. Vooral wanneer het gaat om cijfermatige informatie. Infographics kunnen daarom een uitkomst bieden. Ze laten in een oogopslag zien wat de lezer moet weten. Docent John Verhoeven leert je er alles over in de workshop Infographics in uw communicatie.

“Het belang van beeld is groter dan wij denken”, vertelt John. “Veel mensen denken dat tekst de belangrijkste informatiebron is, maar beeld is de belangrijkste drager van informatie. 93 procent van de communicatie is non-verbaal.” Tekst is volgens hem vooral van belang om het beeld in de goede context te zien.

Iedereen kan leren beelddenken

Toch wordt er nog maar weinig gebruikgemaakt van infographics. Dat komt volgens John omdat redacteuren en communicatiemedewerkers denken dat het ingewikkeld is om er een te maken. “Een misverstand”, zegt hij daarover. “Het denkproces ernaartoe is niet eenvoudig: je moet een soms complexe zaak gaan visualiseren. Dat vergt een andere manier van kijken naar informatie dan je gewend bent. Maar iedereen kan leren ‘beelddenken’. Als je dit ‘vertalen’ van informatie naar beeld eenmaal beheerst, is het realiseren van een infographic relatief eenvoudig. Bij het uitbesteden van het maakproces kun je het beter aansturen. En als je liever zelf aan de slag wilt, is dat ook goed te doen met eenvoudige online software. Daar gaan we dieper op in.“

Je hoeft niet met ingewikkelde software te kunnen werken om een goede infographic te ontwikkelen. De workshop is vooral bedoeld om redacteuren en communicatieprofessionals te leren hoe ze hun informatie kunnen ‘platslaan’ voor een effectieve infographic. “Ook designers kunnen daar hun voordeel mee doen, omdat ze vaak in overleg met een redacteur tot de beste keuzes moeten komen. “

Ruitjespapier en potloden

Een ontwerper komt het beste pas in het laatste stadium aan bod. Je klopt pas bij hem aan als je zelf precies weet welk verhaal je wilt gaan vertellen. “Vaak krijgen designers een datasetje op het bureau gegooid en moeten ze het maar uitzoeken. Dat gaat vaak mis, omdat er nog inhoudelijke keuzes moeten worden gemaakt – en daar is de designer niet voor”, zegt John.

Omdat het beelddenken niet bij de designer begint, maar bij de redacteur die een infographic wil, zet hij de deelnemers aan de slag met ruitjespapier en kleurpotloden. “Pas als je zelf gaat schetsen merk je welke informatie er nodig is voor je infographic, en welke keuzes moeten worden gemaakt. Dat gaat de meeste deelnemers aan mijn training trouwens veel beter af dan ze vooraf hadden gedacht. We zijn allemaal ‘beelddenkers’.

De workshop duurt een dag en wordt gegeven op 7 mei in Amsterdam. Lees er meer over.

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×