Online met… Bart Jan Cune

Leestijd: 4 minuten
Bart Jan Cune

Bart Jan Cune, hoofdredacteur nieuws bij Radio 538, beantwoordt de vragen van de interviewreeks Online met… Hij kreeg het stokje door van Elger van der Wel, Chief Content bij OK GO.

Wat doet een hoofdredacteur nieuws bij Radio 538 eigenlijk?

‘Ik ben aangetrokken om de nieuwsbulletins op Radio 538 en SLAM! zo aangenaam mogelijk te maken voor de luisteraar. Het moet relevant zijn, aansluiten, urgent voelen en bovendien een weergave zijn van het ‘NU’ en het ‘NU’ ook in perspectief plaatsen. Dat doe ik niet alleen, maar samen met nieuwslezers Henk Blok en Hannelore Zwitserlood. Door scherp te zijn op taal en toon, nieuwe bronnen aan te boren en met een scherp oor te luisteren naar het ritme en gevoel van de uitzendingen die we maken. In een ideale wereld zet elke luisteraar de radio even harder als het nieuws voorbij komt en is het nieuws startpunt van een rode draad in elke radioshow, gaat het online door en komt er uit de dialoog die daar ontstaat ontwikkeling voort en ontstaat er een soort van nieuwsecosysteem.’

Welk boek uit jouw boekenkast zou jij nooit inruilen tegen een e-book?

‘De Ontdekking van de Hemel van Harry Mulisch. Omdat het formaat en dikte van het boek als elektronische variant nooit de indruk maakt die de analoge versie wel achterlaat. Het is een gewichtig boek. En dat voel je ;)’

Wat is jouw laatst aangeschafte app?

‘WNYC, de PodCast opnieuw uitgevonden. Een app waarin je aangeeft hoeveel tijd je hebt en welke thema’s je interesseren. En hoppa, je hebt een persoonlijke playlist. Maar tegelijkertijd ook de mogelijkheid om live te luisteren. Ik geloof niet dat radio ooit volledig On Demand wordt, maar zeker waar het gaat om actualiteiten en achtergrond is het prettig een knowledge base te hebben waar je af en toe uit kunt putten. Bijvoorbeeld als je in de trein zit en tijd hebt om even goed en aandachtig te luisteren.’

Wie was jouw leermeester?

‘Ik heb er velen. Op mijn 16e, toen ik bij BNN de eerste stappen in het Hilversumse waagde, Marcoen Hopstaken en Dave Kentie die mij radiofonisch volwassen maakten. Later Rommert Kruithof bij de Radio Nieuws Centrale of Albert Bek bij de Wereldomroep. Maar ook van presentatiecoach Machteld Kooij heb ik bijvoorbeeld veel geleerd over stemgebruik. Hier bij Radio 538 leer ik erg veel van de MT-leden die nooit te beroerd zijn hun kennis te delen. In principe is voor mij elke collega een leermeester. Mits je openstaat voor lessen, altijd bereid bent te innoveren en het niet eng vindt om naar jongere collega’s te luisteren. Het houdt je scherp in benadering, uitvoering en voorkomt dat je blasé wordt.’

Hoe beleeft de consument jouw merk over vijf jaar?

‘Als ik dat nu al kon voorspellen zou ik hier meteen vertrekken 😉 Voorspelbaarheid is saai. Ik ben constant op zoek naar nieuwe manieren van storytelling, de juiste manier om de boodschap over te brengen. Als die zich aandienen implementeer ik ze direct. Trial and error brengen je het verst, is mijn ervaring. In ieder geval zullen we nooit als saai of niet ter zake doend worden gekwalificeerd. Ik wil heel graag jong talent aan ons merk binden en binnen de kaders van het 538 Nieuws vormen, zodat de consument op den duur zegt, weet je waar die begonnen is? Bij dat nieuwsclubje van 538.’

Online zal printmedia in de toekomst overbodig maken. Eens of oneens?

‘Als ik kijk naar mijn eigen printmediagebruik dan zeg ik BIJNA eens. Kan dat ook? Ik leef op digitale platformen. De brievenbus kleppert hier amper. Het enige wat ik wel mis is soms het gevoel dat het ook eindig is. Neem de krant, aan de dikte zie je dat je er wel of niet even doorheen kan komen. Naarmate de pagina’s vorderen bereik je een soort van lezers-Alhambra. You did it! Je bent er bijna doorheen. Online is vaak het eind zoek. En is er altijd nieuwe aanwas. Dat geeft niet altijd de ontspanning die je bij de traditionele printmedia wel vond.’

Stel, je krijgt de mogelijkheid om een nieuw medium te creëren, wat zou dat zijn?

‘Ik geloof enorm in de kracht van Virtual Reality. Is het nu vooral woord (op radio) en plat beeld op tv waarmee je de luisteraar of kijker mee wil nemen. In de nu al nabije toekomst kun je de ontvanger ook meenemen in of naar het nieuws. De nieuwsconsument kan rondlopen op de plek waar het gebeurt. Meekijken met een speech van de Amerikaanse president bijvoorbeeld. Op de plek waar hij spreekt. Stel dat de kijkers van TV 538 of 538 Online de mogelijkheid zouden hebben om live mee te kijken OP de rode loper of over de schouder mee kunnen gluren met het draaien van hun favoriete DJ? VR Reporters bestormen de wereld om voor jou hun digitale ogen neer te zetten. Met je VR bril op kijk je rond en beleef je mee. As it happens.’

Welk crossmediaal concept vind jij goed geslaagd?

‘We leven in een visuele wereld. Niets dat daar meer haaks op staat dan het medium radio. Via onze tv kanaal, de website en de app slagen we er goed in te laten zien wat we doen. Op het moment dat het gebeurt. En ik ben opgegroeid bij NOS op 3 en vind oprecht dat deze redactie er de afgelopen jaren steeds meer in slaagt verhalen op de verschillende platforms goed neer te zetten. Steeds vaker zie ik een uiting voorbij komen die perfect bij het gekozen platform past. Een mooie quotecard op Twitter. Een superkortje op de NOS Kort Instagram of een verhaal dat op Facebook zo wordt ingestoken dat je het wilt delen.’

Ben je het eens of oneens met de stelling ‘Social media zijn een betrouwbare nieuwsbron’?

Eens. De juist samengestelde timeline voorziet je in álles. Het ritme van de dag. De duiding van de virals, de snelle check van hoaxen. Deskundigheid op élk gebied. Maar neem nooit klakkeloos over en check waar kan of wees zeer terughoudend als dat niet direct mogelijk is.

Aan wie geef jij het stokje voor dit interview door en waarom?

‘Ik geef het stokje graag door aan collega Sjors Frölich van BNR. Sinds kort werken we op nieuwsredactieniveau goed samen met zijn redactie. Daardoor zie en hoor ik dat hij er in slaagt om een eigen koers te varen en een kenmerkend eigen geluid te laten horen zonder een subjectief stempel op de berichtgeving te drukken. Daar heb ik groot respect voor.’

×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×