Anke de Jong van brandmanager naar hoofdredacteur van Glamour

Leestijd: 3 minuten
Anke de Jong

Anke de Jong maakte in november 2016 een mooie transfer van brandmanager bij modemerk Glamour naar hoofdredacteur van hetzelfde merk. Ze verving Sanne Groot Koerkamp die volgens de uitgeverij ‘op eigen verzoek een nieuwe professionele uitdaging aanging’.

Groot Koerkamp noemde jou haar gedroomde opvolger. Was jij dat met haar eens?

‘Haha nee totaal niet! Het is altijd een droom van mij geweest om hoofdredacteur te worden maar ik weet ook dat ik geen journalistieke achtergrond heb. Gelukkig biedt deze nieuwe tijd juist kansen om alles te worden wat je wilt met een flinke dosis doorzettingsvermogen, talent en een beetje geluk.’

Hoe kwam deze ‘transfer’ tot stand?

‘Door het vertrek van Sanne Groot Koerkamp kwam deze positie vrij. Mijn uitgever Eric Blok vroeg of ik 10 minuutjes had, we hadden het vrij snel beklonken.’

Wat is het grootste verschil met je vorige functie als brand manager?

‘Dat ik me nu met alles mag bemoeien in plaats van alleen met de commerciële zaken rond het merk Glamour. Het is waanzinnig om covers te bedenken, uit te zoeken, verhalen te bedenken voor zowel in print als online of in video. Ik realiseer me nu nog meer dat we met Glamour een stem hebben waarmee we heel veel jonge vrouwen in Nederland kunnen bereiken en dus inspireren. Praktisch gezien is een groot verschil dat mijn laptop overdag niet meer open gaat, ik ben eigenlijk de hele dag in afspraken of op de redactie bezig en aan het einde van de dag begin ik aan mijn mail. In mijn oude functie stuurde ik 3 mensen aan, nu zijn dat er 20 met nog een groep vaste freelancers en stagiaires.’

Over welke kwaliteiten bezit een goede hoofdredacteur volgens jou?

‘Een goede hoofdredacteur moet feeling hebben met de doelgroep of zelf de doelgroep zijn. Voor mijn gevoel ben ik Glamour en straal ik dat ook uit. Ik ben jong, ambitieus, combineer Zara-outfits met een Gucci-tas maar ben ook nuchter en af en toe onzeker. Ik weet dus heel goed wat jonge vrouwen in Nederland op dit moment willen en wat er in hen om gaat. Daar kan ik als geen ander perfect op inspelen. Daarnaast moet je lef hebben, creatief zijn en niet vies zijn van commercie. Goed met mensen omgaan is ook wel een vereiste om elke dag een groot team aan te sturen.’

Wat was je eerste wapenfeit bij Glamour; wat ga je veranderen, schrappen of verbeteren?

‘De afgelopen maanden hebben we een enorme groei doorgemaakt op het gebied van video, we lanceerden Glamour BeautyTV, maar ook een fashionvlog op YouTube. Beide groeien hard. De komende tijd blijf ik hierin investeren, in zowel mensen als de productie.’

En welk kenmerk van Glamour mag juist nooit veranderen?

‘Dat Glamour voor iedereen is en dat iedereen zichzelf mag zijn bij Glamour!’

In welke aspecten van deze functie had je echt veel zin bij aanvang?

‘Het echt eindverantwoordelijk zijn voor alles is een te gekke uitdaging, als het super goed gaat sta ik er en als er iets niet goed gaat sta ik er ook. De fashionshows in Milaan en Parijs zijn ook hoogtepunten van deze job!’

En waar zag je best een beetje tegenop?

‘Ik had geen idee hoe het zou zijn om zoveel professionele leuke vrouwen aan te sturen, dat vond ik in het begin best een beetje eng. Gelukkig kende ik iedereen al goed en gaat het als vanzelf.’

Waar kun jij als hoofdredacteur absoluut niet zonder?

‘Mijn geweldige team vol met hardwerkende mega talenten! En verder ‘s ochtends een Latte macchiato, structuur in vergaderingen, positieve mensen om me heen,  goede verkoopcijfers en lange rijen bij de events van Glamour.’

Wat voeg jij toe aan het merk, wat is jouw signatuur?

‘Ik sta voor girlpower en wil dat ook nog meer uitstralen met het merk. Glamour coacht je naar de beste versie van jezelf en laat je zien dat je alles kunt bereiken wat je wilt!’

Hoe staat Glamour er over 5 jaar voor, wat is de toekomstvisie?

‘Over 5 jaar is Glamour nog steeds het grootste jonge vrouwenmerk van Nederland, naast print, online en events zijn we dan ook de grootste leverancier op het gebied van video voor jonge vrouwen. Glamour is een merk voor vrouwen tussen de 18 en 35 jaar waar iedereen bij wil horen.’

Maak de zin af: Een perfecte werkdag voor mij is als….

‘De zon schijnt, er een geweldige cover op mijn bureau ligt, iedereen blij is op de redactie, er een grote deal valt en ik aan het einde van de dag op een terras iemand Glamour zie lezen.’

Ook interessant

 

In deze bezielende training leer je van Cathelijn Schilder hoe je de aandacht van de lezer vastgrijpt en hoe je de doelgroep meer betrekt bij wat je wilt vertellen.
 

Een online eindbaas worden. In deze training leer je strakke en originele webteksten maken én de ander overtuigen van jouw wijzigingen.
×
  • De Redactie
  • Van Heenvlietlaan 200A
  • 1083 CM Amsterdam

  • info@deredactie.nl
  • 020-3086460
  • Btw: NL8017.10.960B.01
  • IBAN: NL64 RABO 0342 848 410
  • KVK: 36040811
×