u bent hier: Home > Nieuws > ANP lanceert newsfeed speciaal voor kinderen

ANP lanceert newsfeed speciaal voor kinderen

GEPLAATST OP: 4 juli 2017

tekst: Annemijn Molenaar

Ook kinderen verslinden het nieuws, zegt Johan Groeneveld, managing editor van persbureau ANP. Maar dat nieuws is niet altijd even begrijpelijk voor ze. Daarom lanceert het ANP begin dit jaar een newsfeed voor kinderen. [De Redactie] bemiddelde drie redacteuren die deze feed mede gaan vormgeven.

Een van deze kandidaten is Dennis de Bruin. Lees hier zijn verhaal. 

Nationaal persbureau ANP bedient mediabedrijven met nieuws in alle soorten en rubrieken en met speciale newsfeeds, zoals over royals en tech. Nu komen daar twee newsfeeds bij: voor kinderen van 9 tot 12 jaar en voor kinderen van 13 tot 15 jaar. Groeneveld: ‘We kunnen deze feeds op efficiënte wijze maken omdat de kinderredactie is ingebed in de redactie van het ANP. De redacteuren van de kindernewsfeed zitten letterlijk tussen de internetredactie, fotoredactie, videoredactie en nieuwsredactie in. Zij worden dus van alle kanten gevoed met nieuws en beeld. De kinderredactie maakt zelf de keuze op welk nieuws zij voortborduurt.’ In de feed verschijnen de hele dag door berichten, ‘fit to publish’ voor website, tablet en smartphone. Klanten zijn televisieprogramma’s, websites, radiostations en tijdschriften die kindernieuws willen brengen, maar zelf niet over een kinderredactie beschikken.

Groeneveld: ‘Nieuws werkt bij kinderen. Veel kinderen met een smartphone nemen ’s ochtends eerst even de hoofdpunten uit het nieuws door. Ze zijn graag op de hoogte. Maar niet al het nieuws is geschikt voor deze doelgroep. Wij maken met deze newsfeed een aansprekende selectie uit het reguliere ANP-aanbod. Denk aan onderwerpen als dieren of entertainment.’

Economische groei is vollere spaarpot

Overigens schuwt de newsfeed het ‘grote’ nieuws niet. Groeneveld: ‘Wel verpakken we deze berichten anders. Regulier nieuws is vaak te abstract. Wij vinden het belangrijk dat kinderen weten dat de economie groeit. We vertellen ze alleen niet dat het CBS heeft uitgerekend dat in het derde kwartaal dit jaar de economische groei twee tiende van een procent meer bedraagt dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Wel zeggen we dat we allemaal wat meer kunnen kopen. Wat deze newsfeed onderscheidend maakt, is de selectie van nieuws, maar ook de manier waarop we dat nieuws brengen.’ Want schrijven voor kinderen is een vak apart, weet Groeneveld. ‘[De Redactie] leverde hiervoor drie redacteuren die zich dedicated bezighouden met deze newsfeed. Hun motivatie is net zo belangrijk als hun ervaring. Zij willen zich als journalist volledig specialiseren in nieuws voor kinderen.’

Kindernieuws is niet helemaal nieuw voor het ANP. Al eerder verzorgde het persbureau het radionieuwsbulletin voor Efteling Kids Radio, het enige landelijke radiostation speciaal voor kinderen. Overigens krijgen kinderen zelf ook een rol in de ontwikkeling van de newsfeed. Groeneveld: ‘Klankbord in de doelgroep is belangrijk. We hebben daarom contact gezocht met een basisschool in Rijswijk, onze standplaats. De leerlingen testen onze feed, via de leerkrachten krijgen wij feedback.’

Tangconstructie komt niet door software

Voor dit mediaproject ontving het ANP een subsidie van Google, vanuit een speciaal fonds voor innovatieve mediaprojecten, het Digital News Initiative. Want eveneens onderscheidend aan de newsfeed is de technologie erachter. Hiervoor is het ANP een samenwerking aangegaan met technologiebedrijf WizeNose, dat het internet toegankelijker wil maken voor speciale doelgroepen. Eerder lanceerde WizeNose een zoekmachine voor kinderen. Groeneveld: ‘Onze kinderredacteuren schrijven uit zichzelf al toegankelijker dan redacteuren voor een volwassen publiek. WizeNose biedt een tool die hen daarbij ondersteunt. De software geeft aan of een zin te lang is of een woord te moeilijk. Is een zinsdeel onnodig ingewikkeld, dan wordt dat rood. Voor de newsfeed gelden alle journalistieke principes die ook voor ‘volwassen’ kanalen opgaan: we checken, dubbelchecken en passen hoor en wederhoor toe voordat we iets tot nieuws verklaren. We gebruiken alle bronnen, uiteraard ook via social media. Op Tweede Kerstdag werd Britney Spears via de officiële website van haar platenmaatschappij doodverklaard. Die site bleek later gehackt. Het is maar goed dat wij ons kindernieuws ook checken en dubbelchecken. De feed is geen fabeltjeskrant.’

Lees dit artikel ook in ons e-zine.